Wat is het verschil tussen katholiek en protestant?
Ik ben zelf protestants opgevoed, behoorlijk conservatief, en nu lijkt het mij dat het katholieke geloof veel losser is.
Wie kan mij, duidelijk, de verschillen vertellen.
Er zijn een helehoop verschillen. Een van de verschillen die ik zelf heb onthouden omdat de oma van man's kant dat zo mooi verwoordde was toen: "Het Katholieke geloof is zoveel vrolijker. Als je doodgaat dan kun je altijd nog in de hemel komen. Terwijl bij ons, op het moment van de dood, het oordeel is gevallen. Daarom ga ik veel liever naar een Katholieke begrafenis."
Hierdoor lijkt mij het katholicisme draaglijker dan het protestantisme.
Ik ben al jaren bij de kerk weg maar zo ik mij nog kan herinneren is de mens in zonde geboren. Alleen God kan hem nog redden, hier kan de mens zelf weinig of niets aan doen behalve zichzelf totaal overgeven aan de wil van God.
Wat betreft de predestinatie zou ik willen verwijzen naar de strijd tussen Gomaris en Arminius , daar ligt namelijk het verschil tussen hervormden en gereformeerden enerzijds en vrijzinnig protestanten anderzijds, vrijzinnigen geloven niet in voorbestemd zijn.
Voornaamste verschil is dat voor alle rooms katholieken geldt dat de paus hun geestelijke baas is.
Ook binnen de RK kerk lopen de geloofsopvattingen sterk uiteen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.