Hoe zit het met de verering van Jezus Christus in het Christendom, mag dat volgens de tien geboden?
Ik krijg mijn gedachte maar niet om het idee heen dat Jezus de zoon van God is. En vooral de aanbidding die hierop volgt naar Jezus toe. Ik vind dit moeilijk te begrijpen binnen het Christendom, kan iemand mij dit uitleggen. Is het geen afgoderij?
Toen zei Jezus tot hem:
„Ga weg, Sa̱tan! Want er staat geschreven: ’Jehovah, uw God, moet gij aanbidden en voor hem alleen heilige dienst verrichten.’”
Als je de vers los pakt trek je het uit z'n verband, omdat je Jezus dan niet meer goddelijk maakt, terwijl Hij zich altijd in de evangeliën als de Christus heeft bekend gemaakt. Mat 3: 17 "En ziet, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!" Mat 11:27 (Citaat van Jezus) "Alle dingen zijn Mij overgegeven van Mijn Vader; en niemand kent den Zoon dan de Vader, noch iemand kent den Vader dan de Zoon, en dien het de Zoon wil openbaren." Johannes 3:17 en 18 (Citaat van Jezus) 17 Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden.
18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.
Dat is geen gemakkelijke vraag met een gemakkelijk antwoord. Hieraan zijn al veel studies gewijdt. Er zijn hiervoor en hiertegen heel veel argumenten te geven. Je kunt niet op basis van 1 stuk text in de bijbel zeggen:"het zit zo". Op internet zijn zeer veel theologische teksten te vinden die gaan over dit onderwerp. Het is dus goed om al deze argumenten te bekijken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.