Kwamen de drie wijzen nou uit het oosten of uit het westen ? (er zou sprake zijn van een vroege vertaalfout)
Er is hier een discussie gaande. De 3 wijzen die goud, wierook en mirre bij de pasgeboren Christus kwamen brengen zouden niet, zoals iedereen denkt, uit het oosten zijn gekomen, maar wellicht zelfs uit het westen.
Er zou sprake zijn van een vertaalfout. Ze kwamen wel uit het oosten, maar dan het oosten t.o.v. West-Europa. Niet het oosten van Bethlehem. T.o.v. Bethlehem zouden zelfs wellicht uit westelijk gelegen streken hebben kunnen komen.
Klopt dat ?
Toegevoegd na 1 dag:
Alle antwoorden zijn heel verschillend, maar bij allen is ook zo goed mogelijk een onderbouwing gegeven.
Maar, tjonge, ik heb zelden zoveel moeite gehad een 'Beste antwoord' te kiezen.
Een beste antwoord lijkt meer een kwestie van 'geloof' dan van wel of niet juist. En binnen die context wil ik niemand tekort doen. Ik kan niet alle antwoorden als beste kiezen, dus ik zal moeten volstaan met een bedankje en een + voor alle antwoorden. Bedankt !
Overigens kwamen ze waarschijnlijk niet bij de pásgeboren Jezus en er is ook niets dat er op wijst dat ze met z'n 3en waren. Er wordt vanuit gegaan dat ze maanden, zo niet jaren onderweg zijn geweest.
Toen ze bij koning Herodes kwamen, en hij hen bevroeg over het tijdstip wanneer ze de ster voor het eerst zagen, besloot Herodes alle jongens van 2 jaar en jonger te laten vermoorden. Dit had hij niet hoeven doen als hij te horen had gekregen dat Jezus pasgeboren zou zijn.
Fijne kerst!
Boten zijn niet uitgesloten ;-)
En het hele Middenlandse-Zee gebied kon via de boot Israel met gemak bereiken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.