Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je bij een katholieke kerk op zondag zomaar naar binnen stappen ?

Ik wil naar de kerk, maar ik ben er nog nooit geweest (behalve met school, basisschool vroeger maar dat was in een andere stad)
Kan ik op zondag gewoon naar binnen gaan of moet ik mij inschrijven oid.
Alles is welkom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ter communie gaan in een Katholieke Kerk mag alleen wanneer je gedoopt bent en je je eerste communie gedaan hebt. En je moet als Katholiek leven, daaronder valt ook dat je regelmatig biecht. Wanneer je als niet-katholiek wilt 'meedoen' kun je naar voren lopen en je armen voor de borst gekruist houden. De priester weet dan dat je de communie niet wilt ontvangen. Hij zal je dan zegenen. Nog beter is natuurlijk om Katholiek te worden, van harte aanbevolen! Het is het beste dat ik totnogtoe in mijn leven gedaan heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat kan. Elke kerk (niet alleen katholieke) kun je bij elke willekeurige openbare dienst binnenkomen (liefst voor aanvang), zonder je ergens te hoeven melden of inschrijven of opgeven.
Alleen als je elke week wilt komen, is het wel zo beleefd je in te schrijven bij de gemeente en de financiële plichten te voldoen die dat met zich meebrengt. Het is tenslotte geen gratis entertainment. Kerken zijn duur.

Zeker rond de kerstdagen is het vrij gebruikelijk dat kerken vol zitten met gasten die je verder het hele jaar niet ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag inderdaad iedere openbare dienst in een R.K. kerk bijwonen, maar theoretisch gezien is het niet de bedoeling dat je ook de hostie gaat halen als je nooit de communie hebt gedaan. Officieel hoor je dan te blijven zitten als andere mensen de hostie gaan halen. In de praktijk is er echter niemand die je ernaar zal vragen, dus bij één of enkele bezoeken kun je eigenlijk doen wat je wilt.

Wil je echter gedurende een lange periode volwaardig deel uitmaken van de betreffende kerkgemeenschap kun je beter alsnog gedoopt worden en de communie doen (in geval dergelijke zaken inderdaad nog niet zijn gebeurd). Daarvoor kun je nadere informatie aanvragen bij de pastoor van de kerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent van harte welkom in de Rooms Katholieke Kerk, katholiek of niet.
En je valt echt niet op, tenzij je zou willen opvallen, door extravagante kleding bijvoorbeeld.
Je kunt gaan zitten waar je wilt, voor of achter, of opzij. Sommigen (mannen) blijven ook wel staan achter in de kerk.
Je kunt meedoen aan het zingen en bidden; velen doen het niet (omdat ze niet kunnen zingen bijvoorbeeld); hoeft niet.
Je kunt ook ter communie gaan, al moet je daar eigenlijk gedoopt voor zijn, maar niemand stelt je een vraag en niemand zal je iets weigeren. Maar niet iedereen gaat ter communie, dus ook als je blijft zitten val je niet op.
Natuurlijk wordt je in een Kerkje waar maar 20 kerkgangers zijn eerder gezien, dan in bijvoorbeeld de Sint Jan in den Bosch, waar vier of vijfhonderd kerkgangers komen en continue beweging is van binnenkomende en vertrekkende mensen. Maar de mensen komen er voor God en voor zichzelf, niet om de laatste mode of zo te achterhalen, dus men let echt niet zo op elkaar.
Maar het voornaamste: je bent overal van harte welkom !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing