mag je te communie gaan, na jaren niet gebiecht te hebben?
na vele vele jaren ben ik te communie gegaan in de Katholieke Kerk, nu verneem ik van een kennis, dat ik eerst hoort te gaan biechten alvorens te communie te gaan na zoveel jaren van afwezigheid en dat het een zonde is wat ik doe, is dit zo?
Het is de bedoeling dat je als katholiek minstens een keer per jaar biecht, liefst tijdens de veertigdagentijd. Als je al een aantal jaren niet ter communie bent geweest, is dat des te belangrijker.
Vroeger was een wekelijkse biecht normaal; dat gebeurt nu nauwelijks, maar in sommige kerken is wel wekelijks (soms zelfs dagelijks) een mogelijkheid om te biechten. Als die mogelijkheid er niet is, kan je altijd een afspraak maken via bv. het secretariaat van je parochie.
Priesters hebben in de biecht alles al lang gehoord, ook mensen die na lange tijd weer terug zijn gekomen.
Biecht is belangrijk. Natuurlijk kan je altijd bidden, dat is altijd goed, maar in de biecht kan je vertellen wat je op je hart hebt, en krijg je een pastoraal antwoord. Je krijgt een kleine penitentie mee die je weer met God in het reine brengt, en je hoort van God (via de priester) de bevestiging dat je vergeven bent.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.