Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Weten de Nederlanders veel over de Sjiieten/Sjiisme?

Zijn er percentages of onderzoek rapporten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het antwoord is Nee. We weten zo ongeveer wat de Islam is en wat meer culte personen zullen gehoord hebben van Sjiieten en soennieten. Dan houdt het zo´n beetje op.
Volgens de CSB-statistien zijn er bijna een miljoen moslims in Nederland, waarvan de meeste turken en Marokanen zijn, deze zijn toch voornamelijk aanhangers van de Soennieten. De Iraanse vluchtelingen in Nederland zijn toch vooral van Christelijke stroming. Het aantal/percentage Sjiieten in Nederland zal dus erg laag zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een flink aantal mensen zal weten dat het "een" stroming is binnen de Islam. Iets minder zullen weten dat de Soennieten de andere hoofdstroming is. Wat beiden inhouden zullen niet heel veel mensen je kunnen vertellen (ik incluis) zonder het op te moeten zoeken.

Bij mijn weten is daar niet serieus onderzoek naar verricht, maar de eventuele reden daarvoor ontgaat me ook volledig. Je mag al blij zijn als een meerderheid van de mensen precies weet wat de Islam inhoudt ; en daar heb ik al mijn twijfels bij.

(De meeste Nederlanders hebben al moeite het verschil uit te leggen tussen katholiek en protestant, en dat is nog wel 'eigen'. )

Toegevoegd na 4 minuten:
Veel mensen weten wel dat de Islam uit landen als Iran, Pakistan, Irak, affijn, het 'centrum' van de Islamitische wereld veruit de grootste bedreiging voor de mensen daar, het vrije denken, de demovratie en 'het westen' vormt, maar dat dat toevallig de Sjiitishe laden zijn die de meest fundamentele tak van de Islam vormen, is denk ik niet wijd en zijd bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf moslim. Bekeerd dan wel. nu ruim 6 jaar. Ik weet wel wat van de Shi3a,maar laat ik t zo zeggen, Shia is geen Islam.

En stromingen horen niet te bestaan binnen de Islam. al zijn er die helaas wel.
Er is een overlevering van de Profeet Mohammed v.z.m.h waarin hij zegt dat er 72 sekten zullen zijn en er zal er 1 zijn die het juiste pad volgt.

Een echte moslim die zal je vertellen dat er maar 1 Islam is en dat er maar 1 manier is om dit geloof te beleiden.
Aan de hand van de Quraan, t boek van Allaah, en aan de hand van de Sunnah: dit zijn de overleveringen van de Profeet Mohammed, Allaahs vrede en zegeningen zijn met hem. En de Sunnah is ook hoe een moslim zijn leven moet invullen en moet leiden. Dus ook de handelingen van de geliefde Profeet v.z.m.h

Alles wat buiten de Quraan en sunnah valt is een toevoeging, en dit wordt niet toegestaan binnen de Islam.
Want dit zijn toevoegingen door de mens. En t boek van God is t ultieme en ware woord en niks mag daar aan toegevoegd worden. Wij noemen dit Bidah (toevoeging) en dit kan leiden tot Shirk, wat betekent dat je mensen naast God gaat plaatsen, en dat is een zeer grote zonde.

De praktijken die Shi'iten uithalen zijn verre van vredig en verre van Islam, en ik neem echt bewust afstand van hen.
Zij aanbidden afbeeldingen, en maken ook afbeeldingen van de profeet bijvoorbeeld, maar ook van zijn metgezellen e.d., En dit is dus totaal niet toegestaan.
Ook ontkennen zij bepaalde facetten van de religie, en zij verspreiden heel veel leugens. En het allerergste: zij beledigen de metgezellen Omar en Abu bakr (moge Allah tevreden met hen zijn) ,van de Profeet v.z.m.h, en ook zijn echtgenote Aicha. En zo nog wel meer familieleden
Het gaat zelfs zo ver dat zij beweren dat de boodschap niet aan hem overleverd was, of had moeten worden. maar aan Ali, zijn schoonzoon.
Als je hier meer van wilt weten dan wil ik daar best over uitbreiden, want dat is ook nog een apart verhaal

Zij doen aan zelfverwonding tot bloeden toe, en dat is echt een walgelijk tafereel. Nergens is terug te vinden dat een mens zichzelf dat aan moet doen.Ook houden ze van die heilige stoeten, en roepen ze allemaal leuzen.

Moslims behoren bijvoorbeeld 5 keer per dag te bidden, dit vind je ook allemaal terug. Maar de Shi'iten bidden bijvoorbeeld maar 3 keer en zij leggen ook hun hoofd op een steen, wat ook weer helemaal nergens vandaan komt.

Vandaar dus dat je ook vaak leest over ruzie tussen Soennah en Shia.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing