Hoe ging 'boete doen' in de protestante kerk zo rond 1900?
in het bijzonder bij de zonde: ongehuwde zwangerschap.
Bij protestanten werd het vooral verzwegen en verstopt.
Schuldbelijden betekent meer dat je toegeeft schuldig te zijn, dat doe je dagelijks door het 'onze vader' 'vergeef ons onze schulden' want die heb je altijd wel, de mens is zondig. Het boete doen, is meer iets dóen om van je schuld af te komen. RK kunnen door de nodige 'wees gegroetjes' weer met een schone lei beginnen.
Beetje zwart/wit uitgelegt...;)
kijk eventjes hieronder naar mijn antwoord, dat heb ik aangevuld met informatie over schuldbelijdenis.
Misschien ben je in de war met belijdenis doen, dit gebeurt wél in veel protestante kerken. Dit is een beetje vergelijkbaar met de communie die kinderen in RK kerk doen.
Eigenlijk bevestigen jongeren daarmee de keuze voor de kerk, die hun ouders door de doop al hebben gemaakt.
als iemand een "openbare"zonde heeft begaan, wordt er dan schuld beleden tegenover de dominee/ ouderling en/of tegenover de gemeente.
Ik bedoel wat gebeurde er in een protestante kerk rond 1900 met een meisje dat een kind van een 'onbekende'droeg? Ik heb ooit iets gelezen daarover, maar wil het nu graag verder onderzoeken.
Moet wel een drama zijn zeg, zoiets voor de hele gemeente uitspreken. Dan is de biecht im zo'n hokje wel.fijner.
dit is ervoor bedoeld om aan heel de gemeente te laten zien/ horen dat het weer goed is tussen God en de degene die de openbare zonde (bijv. overspel) heeft gedaan, zodat niemand er ook meer kwaad van kan spreken. God heeft diegene immers vergeven, dus wie zijn de anderen dan om er nog kwaad over te spreken!
in de praktijk gebeurt het volgens mij zelden.
wél wordt er dan vanaf de kansel verteld dat ........ schuldbelijdenis heeft gedaan tegenover de kerkenraad wegens.............zonde............
het lijkt me idd een drama dat heel de gemeente er van op de hoogte wordt gebracht, maar het gaat dus wel om openbare zonden (iedereen weet het dus al).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.