Wat is de exegese achter "het bokje niet koken in de melk van zijn moeder" in de Joodse wet (zie toelichting)?.
In de vraag "Wat zegt de Bijbel over dierenmishandeling?' van enkele dagen geleden werd in een antwoord dit als voorbeeld aangehaald dat mensen goed met dieren om moeten gaan. De exegese waarnaar gerefereerd werd zegt "... De Geschreven Tora geeft niet direct de reden waarom het bokje niet in de melk gekookt mag worden. Uiteraard mogen wij sowieso concluderen dat het om humaniteit van dieren gaat..." (De volledige tekst is te vinden op http://www.faq-online.nl/index.php?file=article&art_id=125&page=3).
De hele exegese gaat volgens mij verder over dat je vlees en melk niet gezamenlijk moet bereiden, wat ik verder wel begrijp. Maar ik kan de gedachtesprong niet maken dat dit ook over de humaniteit van dieren gaat.
En nu ik dit zit te typen, wat is "humaniteit van dieren"?
Toegevoegd na 1 uur:
Beetje raar, als je op de link klikt kom je niet op het betreffende artikel maar op de index pagina van de site. Je kunt dan in de dropbox bovenaan regel 4 selecteren, dan kom je op de betreffende exegese.
Het lijkt me eerder een voorschrift, gebaseerd op de toenmalige summiere kennis van voedselleer.
oh gruwel.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.