Kan de kinderbescherming optreden als kinderen te lijden hebben onder het geloof van hun ouders?
Ik besef dat ik me op glad ijs bevind, de vraag is mede ingegeven door eigen ervaring (ik kon op een gegeven moment niet meer overweg met de MANIER waarop m'n ouders met het geloof omgingen - voor mij werkte het anders).
Dus eigenlijk is m'n vraag: Wat kan je er aan doen als kinderen te lijden hebben onder de manier van geloven van hun ouders?
Kunnen/mogen we daar als "omgeving" iets mee?
Bv. het gesprek aangaan?
Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zou vooral naar manieren willen zoeken waarop je dit bespreekbaar kan maken
(Mag je ouders aanspreken op de gevolgen v/e geloof voor een kind?)
Toegevoegd na 7 minuten:
En hoe kunnen deze kinderen er zélf iets mee (doen)?
goede vraag.
Lijden ze bijvoorbeeld lichamelijk, omdat ze geslagen worden als ze niet willen bidden?
Lijden ze bijvoorbeeld geestelijk, omdat ze naar jouw idee (niet persoonlijk bedoeld) geïndoctrineerd worden met het geloof, waar jij het niet mee eens bent? Wat ik hierin lastig vind is, dat de persoonlijke mening van de "omgeving" een grote rol speelt (behalve in extreme gevallen natuurlijk).
Voorbeeld:
- slaan uit geloofsovertuiging is m.i. hetzelfde als slaan om welke reden dan ook: maar dit is een subjectieve dus persoonlijke mening.
- betreffende indoctrinatie: iedere ouder indoctrineert.
Sommige mensen vinden dit niet prettig om te lezen, dus geef het een andere naam: inprenten.
Of het nou is vanuit het geloof, of vanuit geloof in zaken los van religie, waarvan jij als ouder vindt dat het goed is voor je kind. Het kind neemt onbewust dingen van je over: inprenten is de manier om te leren.
Het is aan hem/haar om daar later in het leven wel of niet iets mee te doen. Kortom: mijn "puzzelpunt" is het subjectieve aspect van die "omgeving". Nogmaals: los van duidelijk aantoonbare geestelijke en of lichamelijke mishandeling. Betreffende het inschakelen van de amk: op hun site staat het volgende:
Ook als u twijfelt: 'Is dit wel kindermishandeling?'
Ook als u alleen advies wilt: 'Wat kan ik zelf doen om dit kind te helpen?'
Ook als u vindt dat het AMK onderzoek moet doen.
Ook als u niet wilt dat uw naam genoemd wordt: u kunt anoniem blijven.
http://www.amk-nederland.nl Zeker wat mij betreft een goeie vraag +, die ik volg.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.