hoe leg ik netjes uit dat ik niet wil dat mijn schoonouders mijn kinderen voor lezen uit bijbels voor kinderen?
Ik geloof helemaal niet! Mijn dan doet er niks mee. Nou heeft mijn schoonmoeder boeken liggen: kleutervertelboek voor de bijbelse geschiedenis enz. Ik wil liever niet dat ze ze nu al daaruit voorlezen. Pas als ze er vragen over gaan stellen en ik er niet meer onderuit kan komen.. Dan pas! Hoe vertel ik dat subtiel?
Ze leren er niets verkeerds mee, het christendom is een deel van onze cultuur of je er nou in gelooft of niet.
Ik ben zelf atheïst, maar kom uit een christelijk gezin, heb mijn kinderen ook voorgelezen uit de kinderbijbel.
het is beter als hij de boodschap overbrengt en zo laat zien dat het *jullie* besluit is.
Xcuse me!
laat je schoonmoeder lekker lezen, misschien kan je erbij gaan zitten luisteren, stimuleert ook je kinderen!
maar de houding tegenover schoonma mbt dit onderwerp geeft aan dat er heel iets anders aan ten grondslag ligt. Past de schoonmoeder elke dag op?, dan is zo,n bijbel gauw uit en het probleem opgelost. Anders de schoonouders niet optrommelen als u ze alleen maar voor het oppassen nodig heeft.
Dus zelf uw broek ophouden. In een relatie met kinderen beslissen de ouders SAMEN wat goed of slecht voor hun kinderen is. Wij hebben behalve onze bijbels ook 2 kinderbijbels en dat zijn boeken waaruit men goed kan voorlezen in voor kinderen begrijpelijke taal. Elke kennis of familielid die komt oppassen op de kinderen helpt aan de vorming en opvoeding van de kinderen.
Dat geldt ook voor de situatie op de creche of school. Wat er op straat gebeurt en wat men op de tv ziet kan men niet tegenhouden voor de kinderen, en dat zijn meestal negatievere ervaringen dan verhalen uit een kinderbijbel.
Kinderen pikken zelf wel dingen uit het geheel van wat zij tijdens hun leven aangeboden wordt.
Zoals veel anderen ook al aangeven: kinderen horen erg veel verhalen, sprookjes, kabouters, sinterklaas, paashaas, spoken, elfjes; en al die dingen kwetsen de tere kinderzieltjes niet. Als daar bijbelverhalen bij komen is dat helemaal niet slecht. Onze literatuur stikt van de bijbelse thema's, onze cultuur is doordrenkt van het christelijk geloof. Onze normen en waarden zijn gestoeld op het christelijk geloof.
Daarbij komt dat kinderen overal waar ze komen anders benaderd worden. Bij oom en tante, bij vriendjes, bij opa en oma, bij de oppas. Geen enkel probleem.
Maar nogmaals: hoe denkt je man erover? Het zijn ook zijn kinderen, en het zijn zijn ouders. En hij "doet niks" met het geloof. Het zou best kunnen dat hij het voorlezen van zijn ouders wel kan waarderen.
Ook ooit een schoonmoeder gehad die dit deed en inderdaad lijkt er op het eerste gezicht niks mis mee maar het zal hier niet bij blijven, als je hier nu aan toe geeft krijgen ze binnenkort hun eerste bijbel voor hun verjaardag oid en zo gaat het verder.
Je schoonmoeder dient gewoon jou/jullie manier van opvoeden te respecteren en niet proberen je kinderen een kant op te sturen die jij overduidelijk niet voor ogen hebt, want dat is wat het is.
Het verhaal over Mozes in z'n mandje is NIET hetzelfde als Roodkapje, het is een eerste aanzet om jouw kinderen iets te laten geloven waar JIJ niet achter staat.
Het lijkt een sprookje maar het uiteindelijke doel is héél anders.
Verder vind ik het belachelijk dat jij je hier moet verdedigen over jou manier van opvoeden.
Maak maar geen slapende honden wakker die mogelijk uw relatie,s een deuk toebrengen.
Spreken is zilver.......
Wat ik ook zie is, dat veel GV-ers het goed bedoelen en je hun mening geven: als een soort van waarschuwing.
Het gaat alleen vaak niet meer over je vraag, maar over jou en jouw gedrag. Daar lees ik heel veel afkeuring over.
Of je nou wel of niet "goed"of "fout" hebt gehandeld en handelt in de ogen van anderen: het is jouw leven en daar heeft niemand iets mee te maken. Trek het je dus alsjeblieft niet diep persoonlijk aan. Haal eruit, waar je wat aan hebt en laat datgene los, waar je niks aan hebt.
Jouw mening is voor jou het belangrijkste. Twijfel je, dan stel je die bij, zo niet, dan niet.
Verdedigen is zinloos.
Maar dat is mijn idee hierover.... net zo belangrijk en onbelangrijk als die van ieder ander.
Met roken, drugs of drankgebruik heeft men een punt om dat in eigen huis te weren zonder aanziens des persoons.
Maar met dit wordt het een beetje overdone.
Met deze halsstarrige houding zult u meer verliezen dan u lief is.
Ze hebben het hier naar hun zin en genieten elke dag van school met hun vriendjes en vriendinnetjes. Hoor nog steeds niet dat ze niet naar school willen. Ze vinden het er leuk. En dat heeft niks te maken met het god gedeelte. Das iets kleins en bijzaak. Het zou pas hypocriet zijn om hun nu van school te halen. Wat een goede moeder ben ik dan? Ik heb er een beetje moeite mee dus MOET jij/jullie naar een andere school. Te gek voor woorden. Ik heb alleen een andere kijk op het geloof dat wil niet zeggen dat ik ze van die school moet trekken. Kom op zeg. En dat het naast de deur ligt is alleen een leuke bijeenkomst nietwaar? Dat was NIET mijn rede om ze daar op school te doen!!!. Laat dat heel duidelijk zijn. Wij hebben meer dan een school bekeken. Deze was voor ons de beste keuze.
Ik weiger om in een hokje geduwd te worden. Geef liever antwoord (normaal zoals sommige doen) op mijn vraag. Ik wil geen opvoedkundige mededelingen van mensen hier die mij vertellen hoe ik mijn kids op moet voeden. Dat kan ik heel goed samen met mijn man. Ik heb nette eerlijke kinderen die ik naar mijn inzicht buiten het geloof onderwerp normaal opvoed. Ik ben van plan om er nette lieve vrolijke mensen van te maken. En ik ben heel goed op weg met hun. Meer kan ik als ouder niet doen.
Ik zie dat je voor Ajax bent? Dat is jou geloof. Wat als jou kinderen als je die hebt voor Feyenoord zijn? Duw je hun dan ook ajax door hun strot?? Nee dus. Moeilijk heel moeilijk. ZUCHT.......
De avatar is het wapen van Amsterdam.
Ik poneer de stelling dat u niet weet hoe een kinderbijbel er van binnen uit ziet en op welke manier zij geschreven is.
Vertel het uw schoonouders waar u werkelijk mee zit.
(het gaat echter veel dieper)
Poisonivy, óók op het punt van het geloof voed jij je kinderen prima op :o)
En wat vind je het probleem van een verhaaltje uit de bijbel? Wat jou betreft zou een sprookje of een ander fictief verhaal dus ook niet moeten kunnen? Of is het dat je dus eigenlijk gewoon anti-geloof bent?
En waarom moet het altijd dieper gaan. Als iemand niet in iets geloofd is dat diegene zijn/haar goed recht. Al dan niet of de gelovigen het wel vinden.
Nogmaals voor de rest heb ik een gezonde relatie met mijn man en zijn ouders. Alleen op dat vlak niet. Moet kunnen toch? Of moet ik naar hun pijpen dansen om de lieve vrede te bewaren? NEE.. Natuurlijk hebben we wel eens een discussie. Welke schoonmoeder en schoondochter niet. Je weet wat ze daar over zeggen. Niks dieper en dat is het.
Btw, wat doet 't er toe of Poisonivy wél of niet weet hoe zo'n kinderbijbel er van binnen uit ziet?
ZIJ WIL HET NIET, wat is daar nu zo moeilijk aan te begrijpen??
Je kan over de grote boze wolf natuurlijk ook wel vertellen dat deze NIET bestaat, maar de vraag is maar net of een kind jou dan wel of niet echt gelooft of er toch stiekem nog bang voor is. Dat ze echt doorhebben dat het niet waar is komt pas later. En dat gaat, hoe graag je het ook wel of niet zou willen voorkomen, misschien ook met de verhalen uit de bijbel gebeuren.
Op dit moment zijn die verhalen nog gewoon leuke verhaaltjes en als je kinderen er niet helemaal mee doodgegooid worden (wat niet gebeurt aangezien jij niet gelooft) dan gaan ze daarover later echt wel hun eigen mening vormen. En geloof mij nou, de kans dat dat niet geloven is, is groter dan dat ze over 10 jaar op de EO-jongerendag staan.
Dat wil de vraagstelster niet toegeven.
Geen probleem voor mij, maar het is en blijft hypocriet en inconsequent.
De relatie komt onder druk te staan als het op de spits wordt gedreven.
Dit om het beeld van sommigen een beetje bij te stellen. Christenen zijn gewone mensen, net als niet-christenen trouwens.
Op de vraag heb ik verder geen antwoord, maar ik vind het eigenlijk een heel respectvolle vraag. De vraagstelster heeft zelf een probleem, erkent dat dit haar probleem is, en wil dit op een fatsoenlijke manier oplossen.....
Als het geen probleem is voor jou waarom blijf je er dan zo op hameren?
Ik vind het achterlijk dat Poisonivy hier een hele gewone normale vraag stelt en vervolgens van alle kanten helemaal de hoek in gedrukt wordt over HAAR manier van opvoeden terwijl ze op haar vraag niet of nauwelijks een gewoon normaal antwoord krijgt.
Het zou je sieren om Poisonivy nu eens in haar waarde te laten en op te houden met haar allerlei onzin op te dringen.
tegenover het geloof kunt u niet eens in simpele bewoordingen uitleggen.
Dat zou pas uw vraag toegevoegde waarde geven.
Met uitzondering van deze vraag bent u oud en wijs genoeg om uit te maken wat goed of slecht is. Ik spreek de hoop uit dat deze vraag en de bijbehorende antwoorden en reactie,s onder ogen komen van uw man, schoonouders en de school. Dat wordt een interessant onderwerp.
Waarom? Zodat zij ook nog eens kunnen proberen Poisonivy te overtuigen van uw gelijk?
Ik ga er van uit dat haar man volledig achter haar staat en wat school en schoonouders hiervan vinden is totaal irrelevant.
Mijn ouders zijn allebei in de zeer katholieke Spanje geboren en getogen, binnen het strenge katholicisme van toen. Ze hebben al op jonge leeftijd allebei hun rug gekeerd tegen de kerk en het geloof, en ze hebben mij en min zus op een strikte laïcistische manier opgevoed. Zelf ben ik niet gelovig, en ook mijn zus niet. Maar dat heeft mijn ouders nooit weerhouden om mij naar een nonnen kinderdagverblijf te brengen, omdat ze toen dat het beste voor mij vonden. Dat heeft ze nooit weerhouden om mij sinds heel jong te laten weten dat er mensen waren die in God geloofden en mensen die dat niet deden, en ook waarom. Ik heb samen met m'n vader stukken uit de bijbel gelezen, waarbij een stukje uitleg erbij hoorde, maar dan vanuit een historische en sociale invalshoek. Met andere woorden, wat ik van mijn ouders gekregen heb is wat PoisonIvy bedoelt met 'ik heb mijn keuze gemaakt', en dat is niet anders dan aan je kinderen geven wat je denkt dat het beste voor hen is. Dat is je goede recht, en ik zou durven stellen je verplichting als ouder.
Daarin hoeft zich niemand anders te bemoeien, tenzij dat in goed overleg is met de ouders. ... zie vervolg...
Ik herken me in je situatie, PoisonIvy!!
Ik heb een fantastische relatie met m'n gelovige schoonouders, en dat wil ik niet op het spel zetten, maar ze begrijpen dat de keuzes voor het opvoeden van mijn kind worden niet door hen gemaakt, en dat geldt op alle vlakten, ook geloof. Is het voor jou en je partner een optie om dit een keer met z'n allen te bespreken? Je zou ook afspraken hierover kunnen maken. Ik denk niet dat de vraag is voorlezen of niet, maar over het geloof hebben of niet. Als ik je lees, denk ik dat geloof is voor je schoonouders iets wat niet uit een boek komt, maar diep van binnen. Het is waarschijnlijk voor hen heel moeilijk om het niet over hun geloof te hebben, maar ze kunnen wel met jullie afspreken waarover gesproken wordt, wanneer, hoe, en dit met jullie duidelijk afstemmen, zodat je weet wat er verteld is.
Dat is het eeuwige probleem tussen geloof en geen geloof: geloof is per definitie eenzijdig, en dat is wat jij, denk ik, wil voorkomen voor je kinderen. Dat is mijn ouders gelukt door het heft in eigen handen te nemen, en mij te vertellen over alle aspecten van geloof. Of je hier iets aan hebt weet ik niet, maar ik kan je verzekeren dat je niet de enige bent met z'n issue. Alles is te bespreken en op te lossen, zo lang iedereen bereid is om te luisteren en zich in te leven in redenen van de andere. Liefde is de sleutel, en niet liefde van God, maar voor elkaar.
Natuurlijk heeft ze wel eens gevraagd maar waarom dan niet. Het interesseert mij niet en hou mij daar niet mee bezig. Iedereen heeft wel iets wat je niet interesseert. Dat is een stukje van je opvoeding zeggen ze dan. Heb ik gehad en nee doe er niks meer mee. Als we alles zouden weten werd het wel heel saai. Ik heb andere interesses die zij misschien niet leuk vind. Nou dat is dan zo.
a Ik ben gelovig opgevoed maar geloof nu niet meer, mijn kinderen gaan naar een pc school maar we komen niet (meer) in de kerk. Dat is verder helemaal niet slecht (ik kan mooi van twee kanten antwoorden geven op gv)en als de oma's van mijn zonen niet zo verrekte snel waren dood gegaan hadden mijn zonen daar constant uit de bijbel gehoord. Dat ga ik niet tegenhouden dat is HUN stukje opvoeding naar mijn kinderen.
b Je hebt blijkbaar een fantastische partner, je schoonouders hebben hem opgevoed dus waarom laat je hun niet met hun kleinkinderen doen wat zij willen? Natuurlijk staat het jou vrij om niet te geloven maar het is helderder als jij daarin duidelijker bent: nee X en Y, mama gelooft daar niet in maar opa en oma wel en die mogen het jullie vertellen, zo ook de juf op school. Als je 18 bent mag je zelf beslissen wat je gelooft. Stuur ze niet meteen naar iemand anders als ze over Jezus beginnen maar vraag wie dat is en wat die heeft gedaan en wat ze ervan geleerd hebben en zeg dan weer dat dat een mooi verhaal is maar dat jij daar niet in gelooft.
Zolang je kinderen bij opa en oma zitten, zal het ja of ja op de ene of andere manier over geloof gaan, omdat je schoonouders gewoon zó zijn. Punt.
Wat ik zou doen (of beter gezegd "heb gedaan") is betrokken raken. Ik wil weten wat mijn dochter te horen krijgt, en ik heb alle vertrouw in dat het ook zo is en niets 'achter mijn rug' gebeurt. En wat ik tegen mijn dochter te vertellen heb, krijgen ook mijn schoonouders te horen. Gewoon open kaarten spelen.
En dat wordt besproken waarbij mijn dochter aanwezig is. Zo kan zij ook zien dat het prima is dat mensen die totaal andere meningen hebben nog altijd van elkaar kunnen houden, en elkaars meningen respecteren en accepteren. Verder laat ik de keuzes aan mijn kind.
Dus daarom denk ik dat het beste voor je is (inmiddels is mijn 'advies' bijna tot antwoord 'gepromoveerd') om in aanwezigheid van de gehele familie: jij, je man, je kinderen en je schoonouders, dit heel open te bespreken. Juist de aanwezigheid van de kinderen zal iedereen weerhouden om te fel te zijn of te gaan ruziën. Wat je aan je kinderen door wil geven, vermoed ik, is dat het leven te mooi, te divers en te kleurrijk is om het maar van één kant te bekijken. Daarom ben je nog altijd getrouwd met een gelovige man, gaan je kinderen naar een chr school, en stel je deze vraag in GV.
Laat je kinderen, je man en je schoonouders zien hoe belangrijk dit voor je is. Minstens even belangrijk als hun geloof, want, vergis je niet, het IS je geloof: namelijk dat God niet bestaat, en dat het mooiste is dat iedereen alle informatie kan krijgt en vrij zijn om zijn eigen keuze te kunnen maken. Veel succes en veel wijsheid!!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.