Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt een varken door veel mensen als een onrein dier gezien en een kip niet?

In de bijbel staat dat alleen dieren met een gespleten hoef en die herkauwen gegeten mogen worden. En vanwege het laatste valt het varken af. Echter een kip heeft zelfs geen gespleten hoeven. En herkauwen doet ie ook niet. Een ander argument zou zijn dat een varken in staat is om zijn eigen vlees te eten. Maar ook dit geldt voor de kip !
Verder wordt vaak gezegd dat het cultuur bepaald is, maar dan vraag ik me nog af waarom de kip dan toen buiten beschouwing is gelaten.

Ik zie overigens dat er al een vergelijkbare vraag is gesteld hier op GV.

Maar het beste antwoord daar vind ik erg onbevredigend. De reden zou zijn dat een varken in een warm land de tijd heeft om te bederven voordat je hem kunt eten. En een kip kan je sneller slachten en opeten.

Als dat een goede reden zou zijn, dan kan men nu (dankzij goede koeling) toch wel varkens eten. Bovendien mogen koeien (veel groter en veel bederfelijker) en schapen (ook niet echt klein) wel gegeten worden.

Of is het niet mogen eten van varkens gewoon een religieuze beperking, die niet echt ergens op gebaseerd is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik durfde bijna niet te reageren op deze buitengewoon interessante vraag uit angst voor een regen van min punten uit de hoek van de fundamentalisten, maar goed, toch gedaan!

Waarom bepaalde diersoorten als onrein worden gezien vindt bijna altijd zijn verklaring in culturele/religieuze argumenten, die op zijn beurt gebaseerd zijn op de ervaringen en observaties van oude volkeren. Immers, de religies zijn ontstaan als een manier om een verklaring te geven op alles wat de mensen niet konden verklaren met de middelen en kennis die ze toen hadden.

Een absolute aanrader voor wie niet vooringenomen is, en de kwestie van rein/onrein voedsel vanuit een wetenschappelijke hoek wil benaderen zijn de boeken "Koeien, varkens, oorlogen en Heksen" en "Good to eat; riddels of food and culture", van de antropoloog Marvin Harris. Hierin geeft Dr Harris een verlichtende verklaring op de vele voedsel gerelateerde taboes die allerlei culturen in de loop van tijd hebben ontwikkeld.
Zo wordt b.v. een varken door volkeren uit droge, dorre gebieden waar voedsel schaars is, vaak gezien als een onrein dier. Dat komt niet omdat varkens vieze gewoontes hebben of hun poep opeten (dat is helemaal niet waar, trouwens: konijnen doen dat wel en niemand vindt ze daarom vies), maar omdat de varkens omnivoren zijn die hetzelfde eten als mensen, en dus voor dezelfde voedselbronnen met ons concurreren. Tevens had men door observatie gemerkt dat mensen die varkensvlees aten vaak ziek werden. Dat wist men toen niet, maar de mensen werden ziek door trichine, een parasiet in varkensvlees (tegenwoordig wordt ieder geslachte varken hierop getest) Het varken werd toen onrein.
Dieren die herkauwen kunnen gras eten, en dat kunnen mensen niet. Ze concurreren dus niet met mensen voor de beschikbare voedselbronnen, en hoeven niet als onrein te worden bestempeld. Waarom koeien in India heilig zijn heeft weer een andere reden, maar daar ga ik nu niet verder in.
God had dus niets met het verbod op varkensvlees te maken, maar werd door de mensen als verklaring opgeroepen om het verbod op het eten van varkensvlees te rechtvaardigen. Puur uit een volksgezondheid overweging, en om de voedselvoorraden te verdedigen.

... en al die taboes hebben tot vandaag de dag stand gehouden!

Zo kan ik doorgaan met talloze voorbeelden, maar beter nog lees de fantastische boeken van Dr Harris. Het is niet alleen leerzaam, het is ook erg leuk om te lezen!

Zie ook de link over Dr Harris in de Engelse wiki.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Omdat een varken zijn eigen poep eet.
Daarom is deze onrein.

Los van het geloof, is dat overigens ook de reden waarom je varkensvlees altijd moet verhitten voor het eten, en rundvlees niet.
(bij kip heeft dat met salmonella te maken, maar dat is een ander verhaal)
12 jaar geleden
Het varken wordt als onrein gezien omdat het een 'alles eter ' is. Dat is een kip niet.
Deze religieuze beperking is ingevoerd vanwege het snelle bederf van varkensvlees (vooral in warm klimaat),je hebt gelijk dat men nu vanwege goede koeling wel varkensvlees zou kunnen eten.Veel mensen doen dit niet vanwege hun geloofsovertuiging of om andere redenen.

Je zou je ook af kunnen vragen waarom wij geen hondenvlees eten,en mensen in China wel.
Een deel van onze bevolking zal geen hondenvlees eten omdat ze de hond een onrein dier vinden, en een ander deel omdat ze houden van de hond en het vreselijk vinden.
Dus de keuze van voedsel is niet alleen gebaseerd op religie maar ook op cultuur, maatschappij en klimaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De voedselwetten in de Leviticus zijn er voor twee redenen: volksgezondheid en biologisch evenwicht.
De dieren die wel gegeten mochten worden hadden een hele kleine kans om ziektekiemen te dragen en hadden geen negatieve impact op het ecologisch evenwicht. De dieren die niet gegeten mochten worden zitten vaak vol met gevaarlijke parasieten (trichinen). Die parasieten gaan niet dood als je het op een simpel houtvuurtje bereidt.
Er staan veel meer wetten in dan alleen welke dieren er wel en niet gegeten mochten worden, maar ook hoe het bereid moest worden. Er mocht bijvoorbeeld geen vlees van niet-geslachte dode dieren gegeten worden, die zouden immers door ziekte kunnen zijn gestorven. En het vet mocht niet gegeten worden, daar kun je hart- en vaatziekten van krijgen en daar zitten vaak parasieten in.

Tegenwoordig zijn er strenge regels en kwaliteitseisen op het gebied van voedsel en zijn er ook andere problemen(zoals antibioticaresistentie), maar je kunt het zekere voor het onzekere nemen en voor een bijbels dieet gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een mogelijke functionele verklaring voor.

Het verbod op varkensvlees komt uit het Jodendom. De Islam heeft het daaruit overgenomen.
De joodse (israelitische) stammen waren herders.

Zij trokken in een dor en droog landschap rond met hun veekuddes. Om te overleven hadden zij, en hun dieren, schone waterbronnen nodig.

De eerdere bewoners van Palestina waren landbouwers, die op een vaste plek woonden en ook varkens hielden. Varkens houden ervan om te badderen in een waterplas. Daar wordt het water troebel van, en dus ondrinkbaar voor de kuddes. Vandaar de aversie tegen varkens.

In de antropologie heb je het dan eigenlijk over de tegenstelling tussen nomadische veehouders en sedentaire agrariërs. Dat is van oudsher overal ter wereld een problematische verhouding.

Toegevoegd na 2 dagen:
Voor meer theorieen uit de hoek van het "cultural materialism" over het varken in het midden-oosten zie:

prof. Marvin Harris, The Abonimable Pig
http://etnologija.etnoinfolab.org/dokumenti/82/2/2009/harris_1521.pdf

Toegevoegd na 2 dagen:
Voor de egyptische oorsprong van het taboe op varkens, op grond van verstoring van het ecosysteem zie:
Richard A. Lobban jr. "Pigs and their Prohibition", 1994.
http://digitalcommons.ric.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1127&context=facultypublications&sei-redir=1&referer=http%3A%2F%2Fwww.google.nl%2Furl%3Fsa%3Dt%26rct%3Dj%26q%3Dpastoral%2520nomad%2520pigs%2520water%2520herds%2520drink%26source%3Dweb%26cd%3D15%26ved%3D0CFwQFjAEOAo%26url%3Dhttp%253A%252F%252Fdigitalcommons.ric.edu%252Fcgi%252Fviewcontent.cgi%253Farticle%253D1127%2526context%253Dfacultypublications%26ei%3Dwue9T7uwIoe08QPXy8lS%26usg%3DAFQjCNGodMZmv6gA6owk9NfY8mk7No61TQ#search=%22pastoral%20nomad%20pigs%20water%20herds%20drink%22

Toegevoegd na 2 dagen:
Varkens gedijen niet in een woestijn klmaat, ze kunnen niet tege hitte (weinig haar en geen zweetklieren) en hebben schaduw en water nodig voor verkoeling. Je kunt er niet mee rondtrekken van bron tot bron en ze zijn moeilijk te melken. Hun voedingsbronnen zijn dezelfde als die van de mens, rechtstreekse competitie dus. Daarom was het varken een ongewenst dier, en dat moest door een goddelijk verbod bekrachtigd worden.
In de tropen gedijen varkens uitstekend, in Azie en Melanesie geniet het varken veel aanzien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het varken is een van de smerigste dieren op aarde:

Het varken is een van de smerigste dieren op de aarde. Het leeft en voelt zich goed in modder, ontlasting en andere viezigheid. Het is een soort vuilnisman voor de natuur. In sommige dorpen hebben ze geen moderne toiletten en de dorpbewoners doen "hun behoefte" in de open lucht. Heel vaak worden deze "zaken", 'schoongemaakt' door varkens.

Sommige mensen zullen nu zeggen, dat in verontwikkelde landen, zoals Australie varkens leven in hele schone en hygiënische omstandigheden. Zelfs in deze omstandigheden worden de varkens samen in ruimtes gehouden. Hoe hard je het ook probeert om de schoon te houden, ze zijn nu eenmaal vies van natuur. Ze eten en genieten van zowel hun eigen ontlasting als wel die van hun buren.

Varkensvlees eten veroorzaakt verschillende ziektes en heeft een vet-veroorzakend materiaal:

- Het blijkt dat het vetgehalte in varkensvlees zeer hoog is, met name binnen de cellen. Vet bevat tweemaal zoveel calorieën als koolhydraten en eiwitten en wordt onmiddellijk opgeslagen en slechts met grote moeite weer afgebroken.
- Het cholesterolgehalte van varkensvlees blijkt hoog. Vet hangt altijd samen met cholesterol. Het menselijk lichaam heeft cholesterol nodig voor de aanmaak van celmembranen en voor vettransport. Te veel cholesterol veroorzaakt afzetting op de bloedvatwanden en bevordert toenemende vernauwing van de slagaders.
- Ook bevat varkensvlees eiwitten, die vanwege hun structuur snel rotten in uw darmen. Door de hierbij vrijkomende rottingsproducten komen er veel toxines vrij en vormen deze producten een grote belasting voor uw darmen, bloed, lymfe, lever, matrix en nieren. De eiwitstructuur van het vlees van de varkens lijkt op die van mensen. Hierdoor wordt het door het immuunsysteem niet als lichaamsvreemde stof beschouwd en kan het gemakkelijk in het bloed en de lymfe belanden, inclusief alle toxines en eiwit rotting producten. Dit gebeurt veel sneller dan bij alle andere dierlijke en plantaardige eiwitten.
- Varkensvlees bevat veel groeihormonen. Dit veroorzaakt niet alleen bij jongeren een versterkte groei, maar bevordert ook ontstekingen. Aangezien deze groeihormonen alle groeiprocessen bevorderen, bewerkstelligen ze ook de groei van kankercellen.

Maar dit is nog lang niet alles, zie de bijgevoegde bronnen voor het volledige antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is wel degelijk ergens op gebaseerd, en het feit dat varkensvlees in een woestijn-omgeving nu eenmaal erg snel bederft (sneller dan het kan drogen) is vermoedelijk de voornaamste reden. Het verbod geld dan ook voor alle religies die uit deze regio stammen (Jodendom, Christendom (al houden die zich er om economische redenen allang niet meer aan) en Islam).

Daarbij komt de rol van het varken als 'tussenstation' voor het overspringen (muteren) van vogelziektes (met name griep) naar mensen ; denk aan wat er in landen als China op dat gebied veel gebeurd. Daar is het echter geen religieus taboe, met als gevolg dat veel nieuwe griepsoorten uit die regio komen, waar eenden of kippen samen met varkens en mensen in vaak één ruimte leven.

Daarnaast zijn er voor de goede zoeker met liefst nog een rijke fantasie honderdduizenden redenen te vinden waarom varkensvlees niet goed zou zijn (en ander vlees wel) maar die snijden alles na nader onderzoek danwel in het juiste perspectief (vergeleken met andere dieren) geplaatst, totaal geen hout. Die hebben voornamelijk tot doel het vergoelijken voor iets dat vandaag de dag helemaal niet meer op hoeft te gaan, angst aan te jagen, de afkeer te vergroten en de doctrine te versterken.

Zo is het bij de hindoes weer gebruikelijk om geen koe te eten, zij het dat het dier daarvoor niet verguisd en vernederd wordt, maar op en voetstuk geplaatst . Ook een manier, en net zo onjuist, maar ja, 's lands wijs, 's lands eer.

Eigenlijk zijn ALLE dieetregels van dit type uitsluitend en alleen religieus en dus cultureel bepaald. Moderne inzichten, technieken, slachtmethodes, koelmiddelen, rede en logica en dergelijke hebben daarop nul en generlei invloed. Pas als de mensen besluiten dat ze het WEL willen eten, vinden ze daar een weg in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onder de viervoetige dieren is idd het varken onrein volgens Leviticus hfst 11.

Een kip echter is geen viervoetig dier maar valt onder de categorie gevogelte.

Volgens Leviticus 11 vanaf vers

13 De volgende vogelsoorten gelden voor jullie als oneetbaar; je mag er niet van eten en moet ze als weerzinwekkend beschouwen: de vale gier, de lammergier, de zwarte gier,

14 de rode wouw en de verschillende soorten buizerds,
15 alle soorten kraaien en raven,
16 de struisvogel, de velduil, de bosuil, alle soorten valken,
17 de steenuil, de visuil, de ransuil,
18 de katuil, de dwergooruil, de visarend,
19 de ooievaar, de verschillende soorten reigers, de hop en de vleermuis.

Een kip mag dus gegeten worden.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Leviticus11&id18=1&l=nl&set=10
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ongezond, je kunt er ziek van worden. God heeft het goede met ons voor en daarom als onrein vermeld. Alle dieren die onrein zijn zijn dat voor een reden.

Door de grote hoeveelheden voer die een varken opneemt, komen er allerlei parasieten, bacteriën, virussen en toxische stoffen in het vlees van het varken. Deze kunnen aan de mens worden overgebracht als we dat eten. Hoofdpijn, koorts, zwelling kun je krijgen door het eten van varkensvlees. (het spijsverteringskanaal van de varken verschilt ook met die van de koe bv.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij gaat het nergens over. Cultuurbepaald en grotendeels uit de duim gezogen. Italianen wonen ook in een warm klimaat en die eten sinds mensheugenis varkens zonder ergens last van te hebben. Wij vinden katten en honden 'onrein' als voedsel terwijl de Chinezen er dol op zijn. En die leven ook allemaal nog hoor. Japanners eten apenhersenen maar gruwen van melkproducten en heel de wereld behalve die Japanners en wij gaan over hun nek van het idee dat er mensen zijn die rauwe vis eten. Ons eige soute harinkie.
Sushi doet het zo kwaad niet, net als de Franse slak en de Italiaanse octopus. Want leren kan wel, je moet het alleen even doen.
Over insecten begin ik niet eens.
Niks mis mee, overigens. Crispy, en een beetje nootachtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen varkens hoor. Er staat in de Bijbel (en Koran) een hele verzameling van dieren die je niet mag eten. het gaat daarbij voornamelijk over roofdieren (niet echt een geweldig idee om op te gaan jagen met een speer) en andere grote gevaarlijke dieren, aaseters (en dat houd toch is dat die dieren zeker aan de buitenkant vergeven kunnen zijn van allerlei ziekmakers en dat is niet handig voor een jager zonder medische voorzieningen) en dieren waarvan het vlees bederfelijk is (zeker in een woestijn klimaat kan dit sneller gaan dan je het vlees van het dier kan krijgen).

Op zich is het een heel zinnige lijst voor maar in Europa gaan een aantal van die voorwaarden niet op. Ik kan best snappen dat Christenen wel varkens mogen eten. In middeleeuws Europa moesten de mensen in de winter ergens hun calorieën vandaan halen en dan zijn varkens (waar er toch behoorlijk wat van rondliepen en die ook nog eens erg gemakkelijk te houden zijn) een wel heel voor de hand liggende keuze. In het klimaat hier heb je namelijk veel minder problemen met de houdbaarheid van vlees en eenmaal verwerkt is het een stuk langer houdbaar. Kom dan als missionaris maar eens met de mededeling dat men geen varkens meer mag eten...

De oorspronkelijke regel is heel zinnig voor de tijd en plaats waar deze vandaan komt. Voor moderne westerlingen heeft het geen enkel raakvlak met de realiteit meer. Voor een gelovige maakt dat niet uit. De regel is er en dat is genoeg. De regels van je geloof in twijfel trekken wordt jammer genoeg maar al te vaak gezien als God in twijfel trekken terwijl eigenlijk alle religies in het verleden flexibel genoeg zijn gebleken om veranderende omstandigheden in te passen in hun dogma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mensen die een varken onrein vinden, en met name omdat je verwijst naar de Tora (of tenminste, je verwijst naar de Bijbel), die mensen doen dat op religieuze gronden.

Nu kun je dat proberen rationeel te verklaren, maar in een religie gaat het om de wil van God. Als God zegt dat een dier onrein is, dan is het onrein, ongeacht welke verklaring daar verder achter zou liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet een God maar de mens die een varken als onrein is gaan beschouwen.
Geen enkel wezen in de natuur is van oorsprong onrein.
Als men een mens in een Ghetto dicht op elkaar opsluit en men ze met slecht of bedorven eten voedert; zijn ze ook binnen de kortste tijd onrein en komen er ziekte de vreselijkste epidemieën van voort.
Daar ik nog in de oorlogstijd geboren ben mag ik gerust vanuit mijn ervaring spreken.
Wij woonden dicht mij mijn opa waar ik met toestemming van mijn ouders uit medelijden een jaartje bij hem heb gewoont toen oma dood was.
Elke morgen voor het naar school gaan at ik met hem een grote pan vet spek en bruin brood met hem leeg.
Heerlijk, de smaak weet ik nog!
In een vervolg opleiding had ik een boerenzoon als vriend waar ik elk weekend heen fietste waar ik door de moeder (boerin) werd getrakteerd op ingemaakt vet spek op de boterham. Helaas, die smaak en hoe ik daarvan opkikkerde; bestaat tegenwoordig niet meer.
Ik ben daar nooit dik van geworden en met worstelen met de brutaalste jongens won ik.
Mijn zelfdenkende conclusie is; het beste natuurlijke voer, voor varken, kip of konijn, bepaalt of het goed is voor jouw lichaam; dus rein is!
Daarmee verklaar ik ook dat als je leeft in woestijnomstandigheden en bij gebrek aan schoon water daardoor onhygiënische onreinheden ontstaan met de gevolgen daarvan; het veiliger is om je te laten besnijden.
De optekeningen in geschriften van hoe of wat te doen zijn geschreven in de tijd en de omstandigheden van toen, en zouden nu nog plaatselijk kunnen gelden wanneer er heden ten dage de hygiënische mogelijkheden daarvan nog steeds ontbreekt.
Het is te begrijpen dat men eerder uit goede bedoelingen voor het welzijn van de mens, men deze vorm van voorkomen onreinheid gegoten heeft in een wet-toestand.
Wat je wel of niet mag eten hangt af van je gezond verstand.
In het algemeen kun je er vanuit gaan dat vleeseters minder voeding geven aan de mens (minder gezond zijn dus)als het voedsel dat zonder tussenvormen direct vanaf de zon is ontstaan.
Voor geïntereseerden is genoeg te vinden waarom dit allemaal zo is.
In het kort samengevat:
"Alles wat niet natuurlijk is; is onrein".
Onrein denken, onrein handelen, onrein eten, vul maar in...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
‘Zeg tegen het volk Israël dat ze alle dieren die gespleten hoeven hebben en hun voedsel herkauwen, mogen eten. Dat houdt in dat de volgende dieren niet mogen worden gegeten: de kameel (hij herkauwt wel, maar heeft geen gespleten hoeven), de klipdas (deze herkauwt ook, maar heeft evenmin gespleten hoeven), de haas (die herkauwt ook, maar heeft ook geen gespleten hoeven), het zwijn (deze heeft wel gespleten hoeven, maar herkauwt niet). Al deze dieren moet u als onrein beschouwen. Niemand mag hun vlees eten of hun kadavers aanraken, zij zijn verboden voedsel. Wat vis betreft, mag alles worden gegeten wat vinnen en schubben heeft. Het maakt niet uit of ze in de rivier of in zee zijn gevangen. Ik herhaal: elk waterdier dat geen vinnen of schubben heeft, is voor u verboden voedsel. Wat de vogels betreft, zijn dit de soorten die niet mogen worden gegeten: de arend, de lammergier, de zee-arend, de wouw en alle soorten gieren, alle soorten raven, de struisvogel, de kat-uil, de meeuw en alle soorten sperwers, de steenuil, de aalscholver en de oehoe, de witte uil, de pelikaan, de aasgier en de ooievaar, alle soorten reigers, de hop en de vleermuis.
Leviticus 11:2‭-‬9‭, ‬12‭-‬19 HTB
https://bible.com/bible/75/lev.11.2-19.HTB

In de Bijbel wordt dus gezegt welke volgels je ni mag eten daaronder hoor de kip niet daarom mag je wel kip eten en een varken niet
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing