Waarom wordt een varken door veel mensen als een onrein dier gezien en een kip niet?
In de bijbel staat dat alleen dieren met een gespleten hoef en die herkauwen gegeten mogen worden. En vanwege het laatste valt het varken af. Echter een kip heeft zelfs geen gespleten hoeven. En herkauwen doet ie ook niet. Een ander argument zou zijn dat een varken in staat is om zijn eigen vlees te eten. Maar ook dit geldt voor de kip !
Verder wordt vaak gezegd dat het cultuur bepaald is, maar dan vraag ik me nog af waarom de kip dan toen buiten beschouwing is gelaten.
Ik zie overigens dat er al een vergelijkbare vraag is gesteld hier op GV.
Maar het beste antwoord daar vind ik erg onbevredigend. De reden zou zijn dat een varken in een warm land de tijd heeft om te bederven voordat je hem kunt eten. En een kip kan je sneller slachten en opeten.
Als dat een goede reden zou zijn, dan kan men nu (dankzij goede koeling) toch wel varkens eten. Bovendien mogen koeien (veel groter en veel bederfelijker) en schapen (ook niet echt klein) wel gegeten worden.
Of is het niet mogen eten van varkens gewoon een religieuze beperking, die niet echt ergens op gebaseerd is?
Die oude bijbels maken het nog ingewikkelder: dan zul je eerst duidelijk moeten krijgen wat een 'ziel' is.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.