In welke bijbeltekst staat er, dat als je niet in Jezus gelooft/accepteert dat hij je redder is, dat je naar de hel gaat?
In de oorspronkelijke bijbelteksten worden drie verschillende woorden gebruikt, die allemaal later als "hel" werden vertaald. Zodra er vertaald wordt is de oorspronkelijke betekenis moeilijk te herkennen. (Vertalen is verraden, wordt wel eens gezegd) Daarvoor zou je de oorspronkelijke teksten moeten kunnen lezen.
Wat zegt deze passage over de toestand van de doden? Lijden ze in Sjeool om voor hun zonden te boeten? Nee, want ze „zijn zich van helemaal niets bewust”.
Toen de patriarch Job door een ernstige ziekte vreselijk lijden onderging, smeekte hij God dan ook: „O, dat gij mij in Sjeool [„de helle”, Leuvense Bijbel] zoudt verbergen” (Job 14:13).
Wat voor zin zou dit verzoek hebben gehad als Sjeool een plaats van eeuwige pijniging was? In de Bijbelse betekenis is de hel gewoon het gemeenschappelijke graf van de mensheid, waar aan alle activiteit een eind is gekomen.
Jezus was drie dagen dood en in zijn graf. Maar de bijbel bericht „dat Zijne ziel niet is verlaten in de hel . . . Dezen Jezus heeft God opgewekt” (Handelingen 2:31, 32, Statenvertaling).
1.Liefde
2.Vreugde
3.Vrede
4.Geduld
5.Vriendelijkheid (of: goedertierenheid)
6.Goedheid
7.Geloof (of: trouw, of: vertrouwen)
8.Zachtmoedigheid
9.Zelfbeheersing (of: matigheid)
Dan ben je op de goede weg voor jezelf en daardoor ook naar anderen toe.
Het slechte wordt door mensen zelf gemaakt op aarde door het tegenovergestelde van de vruchten van de Geest te doen. Ruzie, ongeduld, moord enz. Met de onderstaande link van Jeff Bethke, daarin viel alles voor mij op zijn plaats. http://www.youtube.com/watch?v=1IAhDGYlpqY&feature=player_detailpage God = Liefde
Religie = oorlog
De nieuwe Hemel en de aarde verwijst (voor mij) naar jezelf in verbinding met drie-èènheid, God, de Heilige Geest en Jezus.
Als je dit bereikt hebt dan kan je net zoals Jezus zijn in dienst van de Heilige Geest. Dat is ook wat Jezus zegt. Het doel van het leven op aarde is voor mij dan ook al mijn onverwerkte emoties en nare ervaringen verwerken en de controle van mijzelf loslaten en overgeven aan God en mij dan laten leiden= De weder geboorte. Klinkt wat zwaar misschien maar beetje moeilijk om het in het kort uit te leggen. Ik ben er al 18 jaar mee bezig om te ontdekken wat er is en hoe meer ik verwerk en ervaar en mijn ego los laat, hoe dichterbij ik kom maar ook bij mijn diepste zelf. Komt er een eind aan het leven op aarde? Ik zelf heb geen idee. Voor mij is ook de hel op aarde en zeker niet in de Hemel. @Gonzo wat vindt jij van openbaringen en wat voor inzichten heb jij vanuit het geloof?
door de bijbel als geheel te zien en ook andere "voorspellende"boeken te lezen (zoals bijv. Daniël en Ezechiël), kan ik niet geloven dat openbaringen alleen de ervaringen van Johannes zijn.
daarom geloof ik ook dat er een geestelijke strijd gaande is, waar wij niks van zien, maar dat er wel degelijk een satan bestaat.
wat niet wil zeggen dat alles wat er mis gaat op de duivel afgeschoven kan worden, want ik ben het met je eens als je zegt dat "het slechte door de mens zelf wordt gemaakt".
God is liefde, ook dat ben ik met je eens. Alleen laat God in de bijbel ook duidelijk een andere kant zien (en niet alleen in het OT, maar kijk bijv. bij het antwoord van minigeneraal) en daarom geloof ik zeker wel in een hel.
jij zegt: mocht ik nu besluiten om niet meer te geloven, dan zou ik naar de verdoemenis gaan.
waarom vind je dat zo moeilijk om te/wil je dat niet geloven?
Ik ben nu zover (na 18 jaar) dat ik het diepste verdriet kan voelen in mijzelf, maar hoe dat getriggert moet worden om dat los te laten, dat weet alleen de Heilige Geest. Ik wilde dat ik op een knopje kon drukken voor mijn wedergeboorte, maar dat zou te makkelijk zijn he... Ik vindt ook niet dat je in de Bijbel alles maar moet aannemen voor waar. Je kan het geloven maar voel dan ook wat voor jou (onpersoonlijk bedoeld) van waarde is om verder in je wedergeboorte komen.
Ik geloof in Jezus en wat hij gedaan heeft en zijn lijden en wederopstanding, maar in de verhalen daarom heen ben ik teksten/zinnen tegengekomen die mij inzichten gaven in mijzelf om innerlijk verder te groeien of waardoor situaties of ervaringen op zijn plek vielen.
Ik ga ook niet zeggen dat de Bijbel niet waar is in de beleving van die personen die dat toen zo ervaren en opgeschreven hebben.
Als iemand tegen mij zegt ik heb een ufo gezien dan zal ik niet zeggen dat dat niet waar is, dan is dat diegene zijn beleving, maar ik ga dat niet geloven voor mijzelf want ik ervaar daar niets mee.
Daarom is de duivel en de hel er voor mij ook niet in de Hemel. Als jij (onpersoonlijk) overleden bent en alle negativiteit in je ziel meeneemt doordat je De Vruchten van de Geest hebt genegeerd zal je daar ook je eigen hel creëren.
Maar ook daar zullen er zielen zijn die je bijstaan om je inzicht te geven in jezelf, net zoals hier op aarde. Dan kom je ook mensen tegen die je een ander inzicht geven waardoor je de kans hebt om je "harde" kant te veranderen.
Geboren uit de Geest
Dat is een * visie op de bijbelse gemeente
* Persoon en werking van de Heilige Geest
* Geestelijke gaven en bedieningen
* Christen en Heiliging
Dit is geen makkelijk boek wat je even leest. Ik moest er echt voor gaan zitten en rustig en geconcentreerd lezen ( ik ben totaal geen boeken leester) En dan ook lezen zonder dat je je eigen denken daarbij inschakelt gewoon puur vanuit je ziel lezen. Ik heb toen heel even een stukje van de verbinding mogen ervaren. Dat voelde als een kabel van witte energie naar boven toe. En ik denk ( verzin ik dus) dat als je wedergeboren bent je constant in deze energie bent waarin je geen angst meer kent en de Gaven Gods kan ontvangen om anderen te helpen/ bijstaan zoals Jezus ons heeft laten zien. www.schatkamervoordewereld.nl/boeken/Geboren_uit_de_Geest/
ik ga er nog eens voor zitten en wellicht het boek lezen (ik houd nl wél heel erg van boeken lezen!).
Ik ben er ook van overtuigd dat de hel niet bestaat. Wij mensen maken de hel op aarde.
En Jodel, ik kan een heel eind met je mee gaan.
Ben ook al jaaaren bezig met loslaten met hulp van wat jij Heilige Geest noemt. Je kan nl. gewoon hulp vragen aan Jezus.
Dat uit zich letterlijk in mijn lichaam. Voel het letterlijk uit mijn lichaam worden getrokken waar door ik nu, na 12 jaar klachtenvrij ben van reuma v.d. weke delen.
Gonzo, dat je naar de verdoemenis gaat komt dan doordat jezelf God loslaat. Daar heeft God zelf niets mee van doen. Het is dan jouw keuze. EN je kan altijd opnieuw kiezen!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.