mag ik, christen en lezer van de bijbel, andere geloven bv. islam zien als geloof in dezelfde god of zijn dit dan afgoden?
hallo,
hier wat extra uitleg, want ik wist niet hoe ik hem goed moest formuleren.
In de bijbel staan verschillende stukken over andere geloven. In de tien geboden staat dat er maar 1 god is en geen andere naast hem mag vereren. In Jesaja staat dat je de oogst van gewassen niet nog een keer mag nakijken en voor de vreemdeling moet laten, en er wordt daarop gezegd dat als de vreemdeling de god vereerd , die vab de bijbel, moet zien als een soort bondgenoot in het geloof. Ook word gezegd dat als hij zich houd aan de tien geboden hem moet zien als een gelijke. In het nieuwe testament, volgens mij handelingen, wordt gezegd dat je alle verschillende mensen moet respecteren anders zou je je niet op je plaats voelen in de hemel, ik ga er dus vanuit ook mensen met verschilende geloven.
Vanuit de bijbel gezien vraag ik me nu af of ik de bv. islam mag zien als hetzelfde als bv. mijn eige christendom. Het is uberhaupt heel erg verschillend, zo wordt Jezus niet gezien als de verlosser terwijl er genoeg bewijzen en getuigen zijn dat hij dit is (mijn mening, hoef je niet eens mee te zijn). En mag ik bv. het boeddhisme(schrijf ik het goed?) ook zien als een godsdienst die als grondlegging de bijbel heeft,volgens mij is dit niet zo en kent men de tien geboden niet(weer een mening).
Volgens de tien geboden is er maar 1 god en is de rest een afgod(bv. het oude geloof van de Egyptenaren in de tijd van Mozes)
Toegevoegd na 3 minuten:
ik bedoel bij gewassenstuk dat je het overige ervan, na oogst, moet laten hangen
Ik denk, als je alle meningen van alle religies samenvoegt, elk geloof een bijgeloof zal blijken en elke god een afgod. Wat absoluut niet wil zeggen dat het netto-resultaat 0 is, vanuit de optiek van één geloof bekeken.
ik waag me dus maar niet aan een antwoord.
Ik ervaar elke keer opnieuw dat het veel makkelijker leven is als je naar je hart luistert.
Ik heb geen dikke bijbels of religieus gepredik nodig om te weten wat goed is voor mezelf (en anderen) en wat niet.
Dat voel ik aan elke vezel van mijn lijf. Ik vind al dat gedoe met de bijbel, de koran etc. ronduit vermoeiend. Ik laat niet door anderen bepalen met wie ik wel of niet mag/kan omgaan. Dat bepaal ik liever zelf aan de hand van mijn innerlijke bijbel.... de taal van mijn hart dus ;-) In feite is er een heel eenvoudige regel die je jezelf kan opleggen en dat is:
"Leer van jezelf houden op de manier die jij als het meest aangenaam ervaart en laat anderen de vrijheid hetzelfde te doen" Meer moet dat écht niet zijn en zo heeft 'god' het ook bedoeld en zo zal het ook geschieden van zodra de mensheid weer bij diens eigen volle verstand is gekomen ;-) Een goeie religie is voor mij dus de religie die mij vrij laat om te geloven wat ik wil en die mij vrij laat om te houden van élk facet van de schepping, ja dus ook van satan of zogenaamde misdadigers. Want... ook zij beelden immers datgene uit wat nodig is om het beste uit onszelf te blijven halen. Hier kan je enkel vredig mee leven als je écht Vertrouwen hebt in de essentie van "Het Leven" en/of in de essentie van 'god's' plan. Soms slaag ik er in, soms niet maar in gedachten (in mijn hart) heb ik de intentie om van alles en iedereen evenveel te houden. Dat is naar mijn gevoel het mooiste geschenk dat ik mezelf, de anderen en élk facet van de schepping kan geven. Liefs en Big Smile van me
in de bijbel NT staat er heel vaak heb je naaste lief. Dit doe ik ook, ik vraag me af of een geloof wat bijna 500 jaar later is gemaakt en veel verschilt of dit door bijbel, dus door god, erkent wordt dat hij het geen afgod vind.
Ik heb niks tegen andere geloven, dat moet duidelijk zijn.
ik zou de bijbel in elk geval niet op die manier kunnen interpreteren.
daarmee wil ik zeker niet beweren dat jij niet goed kan doen aan anderen en aan jezelf oid.
Dat doe ik net niet.
Ik baseer mijn geloof op mijn ervaringen en/of op de gevolgen van mijn daden en/of op mijn innerlijk kompas dat de ene intuïtie noemt en de andere de ziel. In mijn leven is alles mogelijk, ja echt alles. Alleen spelen tijd, ruimte en afstand ook een rol in onze schepping en daarom werd ons het vermogen tot geduld opbrengen en/of vertrouwen geschonken. Ik heb tijd.... heel veel tijd want.... ik geloof in eindeloze herkansingen voor alles en iedereen.... ik geloof in leven tijdens het levens-level dat wij 'de dood' noemen. Ik Geloof in de constructieve noodzaak van élk facet van de schepping.
Dit Geloof komt uit mezelf en niet vanwege het lezen in de bijbel of het ter kerke gaan. Bovendien... als er al een god bestaat (in welke vorm dan ook) dan maakt die geen onderscheid zoals wij... ik las hier onlangs de woorden "voor god zijn we allemaal gelijk" dus.... doen we allemaal exact datgene wat nodig is om het Universeel Plan volgens de perfectie te volbrengen. Het is niet omdat wij vaak denken dat er mensen zijn die verkeerd bezig zijn dat die ook écht verkeerd bezig zijn.
Naar mijn mening ervaren wij exact wat wij moeten ervaren en bevinden wij ons op eender welk moment exact op de juiste locatie waar het bedoeld (voorbestemd) is. Volgens mij kunnen we enkel de volledige werkelijkheid of de volledige waarheid waarnemen, herkennen of bevatten van zodra we in staat zijn om élk facet van de Schepping op een herkenbaar liefdevolle wijze als volwaardig te (h)erkennen. In gedachten ben ik in staat om van alles en iedereen te houden zoals die is, in de praktijk heb ik nog wat te sleutelen aan dit wonderlijke vermogen maar het lukt steeds beter. Dus ik ben een uiterst tevreden mens en ik ben niet bang om naar de dood-fase te 'verhuizen' want ik weet dat ik er alles aan gedaan heb om respect en dankbaarheid te tonen voor de eindeloze kansen en de massale medewerking die ik tijdens dit leven op deze Aarde heb gekregen. Liefs en fijn weekend nog!
- dan kan je niet anders dan beamen dat jij slechts onder bepaalde voorwaarden van god's schepping kan houden.
- dan moet je toegeven dat je bepaalde delen van god's schepping veroordeelt.
- dan kan je niet anders dan toegeven dat de rationeel denkende mens geen volledig vertrouwen kan hebben in god's plan omdat men enkel met het ratio geen volledig overzicht te pakken krijgt van god's bedoelingen. Daarvoor 'moet' je vanuit het hart durven leven anders kom je er niet, in de verste verte niet. Dus Ja, ik leef liever bewust vanuit mijn hart omdat ik dan kan vertrouwen op de perfectie van god's plan en dat vertrouwen stelt mij telkens opnieuw in staat om alles te aanvaarden zoals het is. Iets mooiers bestaat er niet. Dat overtreft eender welke ervaring. Dus neen, ik zou niet klakkeloos volgens de papieren bijbel kunnen leven omdat die beperkingen oplegt in de naam van god terwijl god zelf geen enkele beperking oplegt omdat elke ervaring een noodzakelijke ervaring is om het unieke plan des levens te kunnen begrijpen. Liefs
prima voor jou, maar niet voor mij.
ik wíl helemaal niet alleen vanuit mijn hart leven, omdat ik daar inderdaad niet zo'n hoge pet van op heb (niet van het hart van anderen, maar net zo goed niet van mezelf!).
ik wil graag leven zoals God dat van mij vraagt in Zijn papieren bijbel.
en denk nu niet dat ik één of andere doemdenker of depressieve zielepiet ben. ook ik ervaar mijn leven als enorm rijk en probeer ieder mens als schepping van God te zien!
maarja, dat kan jíj dan blijkbaar niet begrijpen.
Dat er van lieverlee van alles in de oorspronkelijke leer is veranderd is gekomen doordat mensen er zelf van alles aan hebben veranderd zoals het hun goeddunkte(vast geen goed woord) en hun interpretatie hebben opgedrongen aan degenen die hun leerlingen/onderdanen/geloofsaanhangers waren.
Dus de opvatting dat mensen die een andere profeet of beleving van een geloof aanhangen, niet in de hemel zou komen is gewoon lariekoek.
De bijbel is voor Christenen (JezusChristus) en Mohammed voor de Moslims en Chrishna voor Hindoestanen en ga zo maar door. Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer.
Dat er zoveel uiterlijke verschillen bestaan komt zoals ik al eerder heb vermeld voort uit de persoonlijke interpretaties van mensen en opgelegde regels e.d. door diezelfde mensen.
Ik doe er alleszins de moeite voor ;-) Maar zeg me zelf eens.... waarom heb jij geen hoge pet op van je eigen hart? En van waaruit leef jij dan als je niet vanuit je hart wenst te leven?
Moet ik daaruit concluderen dat jij aanneemt dat jij enkel een vrij gevoel kan bekomen als jij vanuit je hoofd leeft naar hetgeen jij uit het hoofd hebt geleerd aan de hand van de geschreven bijbel? Dit soort vragen stel ik ook aan mezelf. Onder andere om mezelf beter te leren kennen alsook om meer logica in het geheel te herontdekken. Ik ben gewoon benieuwd naar jouw beweegredenen en/of motivatie, meer moet je achter al deze vragen niet zoeken ;-) Liefs en fijne zondag nog!
Ik geloof in de erfzonde en daarmee ook dat een mens uit zichzelf niet het goede wil doen.
in die zin heb ik dus geen hoge pet op van het volgen van je (zondige) hart en gevoel.
Ik ben dankbaar dat ik een Verlosser heb in de vorm van Jezus Christus en in die zin leef ik vanuit mijn hart.
ik heb ook niet beweert dat ik alles enkel rationeel benader. natuurlijk leef en denk ik voor een groot deel vanuit mijn hart, maar ik wil voor mezelf wel heel duidelijk toetsen of de dingen die ik denk/doe naar God's wil zijn en dat kan voor mij enkel als het ook bijbels is.
ik wil/kan geen dingen doen of goedkeuren die in de bijbel afgekeurd worden.
voorbeeld: nergens in de bijbel staat dat God álle mensen liefheeft, dus ook al zou ik dat graag wíllen geloven, omdat dat nu eenmaal fijner voelt, voor mij is dat dus niet de waarheid. als je het dan hebt over logica: ik snap heel goed dat dit voor veel mensen niet logisch is. dat is het ook niet, maar het hóeft voor mij ook niet logisch te zijn.
God is God en geen mens en denkt en handelt ook niet als een mens.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.