Als iemand niks weet van het bestaan van de koran of Allah, gaat hij dan naar de hel als die persoon dood gaat?
Ik had de discussie met mijn moslim broer, (ik ben geen moslim) hij wist geen antwoord te geven op de vraag: Als iemand niks weet van het bestaan van de koran of Allah, gaat hij dan naar de hel als die persoon dood gaat?
Hij wist wel te vertellen dat mensen die niet geloven, maar hun hele leven goed zijn geweest, toch naar de hel gaan. is dit dan ook waar?
bij voorbaat dank
Mensen hebben rare religies bedacht...
Vergelijk ook "naar dromeland gaan", voor 'gaan slapen'. Sorry voor mijn ontnuchtering.
Bestaat Pinocchio ook echt?
Geloof is een verhaal, wetenschap gaat over de werkelijkheid. Verwar die niet.
Zie ook 'dromenland', dat plastisch taalgebruik is voor 'de slaap'. Mensen hadden, zeker vroeger, behoefte aan concrete begrippen. In dier voege is 'de hel' een concretisatie van 'een rotgevoel'.
Ik kan mij goed voorstellen, dat iemand op zijn sterfbed ineens spijt krijgt van zijn daden, en plotseling beseft dat hij het nooit meer goed kan maken. Hij 'gaat naar de hel'. @gewooneengast: nee joh. Wetenschap is geen geloof. Juist niet. Wetenschap is een methode, waarbij de waarneming belangrijker is dan de waarnemer. Bij geloof is dat andersom. Het is wezenlijk anders.
Geloof gaat om (mooie) verhalen, met wijsheid erin. Wetenschap gaat over de harde werkelijkheid.
Voordeel van de hemel? Eeuwig als engeltje in je bloodje met een doekje om goed te loven?
Dit is toch een discussievraag? Antw. kunnen alleen maar meningen zijn, gissingen. Niks kan onderbouwd of bewezen worden.
De vraag zelf is dus een paradox, en zou daarmee volgens de richtlijnen inderdaad verwijderd moeten worden. Omdat het echter een (pseudo)religieuze vraag is, zal dat niet gebeuren TENZIJ zich een discussie ontvouwt die de gelovigen niet welgevallig is.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.