ls je je bij een kerk aansluit, moet je dan ook beleidenis doen, trouwen en je kinderen laten dopen?
Na lang zoeken heb ik een leuke gemeenschap op het oog waar ik mij thuis voel, waar ik me misschien tzt wel aan zal sluiten ,maar ik ben nu nog gewoon oriënterend...het betreft een Nederlands gereformeerde kerk; echter ik ben van mezelf niet zo dogmatisch en vind bv getrouwd zijn niet nodig (woon samen), Ook mijn kinderen zijn niet gedoopt.
...Zo zijn er nog wel meer dingen, bv op zondags ga ik gerust dingen doen die streng gelovigen niet zullen doen. Van mijn part de ramen lappen ;-)
Ik vraag me af of dit -vooal de eerste twee dingen- 'geeist' worden voordat je je kan aansluiten. Of het ik een verkeerd beeld van een kerk in het algemeen?
De kerk komt niet streng over. Daarom spreekt het me ook aan. Ik heb er nog wel weinig contact , daarom stel ik de vraag hier.
Toegevoegd na 55 seconden:
'ls' moet ALS zijn.
Toegevoegd na 27 minuten:
beLIJdenis :)
mi is Jezus voor onze zonden gestorven. je mag bij Hem komen zoals je bent, maar je mag niet blíjven zoals je bent.
ik wil hiermee niet zeggen dat je nu alles meteen móet.
ga eerst maar eens veel ontdekken door in de bijbel te lezen (en met "ervaren"gelovigen bijbelstudie te doen), met gelovigen te praten en dan heb je nog genoeg tijd om keuzes te maken!
Je mag zijn zoals je bent, je leert nl. door je eigen ervaringen en niet door opgelegde regeltjes van anderen.
Als je klakkeloos regeltjes van anderen overneemt kun je niet groeien door eigen doorgemaakte ervaringen. En volgens mij zou God willen dat we groeien!
Ik zou het eerst maar eens goed navragen in die gemeente bij mensen die bij deze kerk zijn aangesloten.
Als je met de nek wordt aangekeken als je daar ter kerke gaat omdat je in hun ogen je verkeerd gedraagt, is dat een beetje jammer. (zelf zou ik daar niet bij willen horen, als al die dingen die jij noemt, een vereiste is).
nergens in de bijbel lees ik dat je mag zijn zoals je bent, zonder regels.
wel jamer dat regels altijd negatief worden gezien.
in mijn gezin gelden ook regels om mijn kinderen te beschermen en zodat ze dingen leren.
lijkt me ook niet negatief, toch?
zouden er geen regels zijn, ben ik bang dat het een rommeltje wordt. ieder zou maar doen wat hem/haar goeddunkt.
ik heb het dan ook niet over "klakkeloos regeltjes overnemen".
ga juist lezen/ ontdekken !
Iemand die probeert een ander niet opzettelijk te kwetsen en niet getrouwd is is m.i. geen slecht mens en iemand die "netjes" getrouwd is en een bullebak en tiran, houdt dit zich dan aan wat men verstaat onder de regels van de bijbel?
De bijbel is geinterpreteerd door mensen en gehanteerd om macht uit te oefenen. Jezus oordeelt niets en niemand! Dat doen enkel wijzelf.
Je kan proberen uit vrije wil Jezus na te volgen en dat lijkt mij een beter uitgangspunt dan door een ander opgelegde en verzonnen regels te volgen. Dat komt wat overeen met farizeeër-gedrag.
dit is niet waar! Jezus veroordeelt wel degelijk bepaalde (groepen) mensen!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.