Wat zijn de verschillen/overeenkomsten in wonderen, vermeld in de Bijbel/vanuit geloofservaring en vanuit ervaring binnen paranormale/spiritualiteit?
Als voorbeeld: zowel vanuit het geloof als vanuit het spirituele ervaren mensen contact met "iets".
Gelovigen noemen het God (Allah, Al-dat-is, ...) en anderen noemen het een geest (entiteit, energie, ....).
Ik ben oprecht geïnteresseerd in de verschillen danwel de overeenkomsten, daar waar mogelijk graag met bronvermelding.
Ik twijfel over de categorie en heb gekozen voor Religie, maar deze vraag zou m.i. ook in Spiritualiteit te plaatsen zijn.
Dan nog: wat versta je onder een wonder?
Ik persoonlijk denk dat hetgeen wat in de bijbel wordt verstaan onder een wonder, door hetzelfde wordt "gedaan" als evt. wonderen die hedentendage worden "gedaan".
Ik kan er heel wat noemen, maar heb hier op GV geen zin in.
Als je geinteresseerd bent kun je evt. mailen.
Mijn vraag is dus o.a. inderdaad: zijn er overeenkomsten.... en verschillen.
Vaak, en dat merk ik hier ook op GV, denk ik dat mensen het eigenlijk over hetzelfde hebben, maar vanuit verschillende ideeën/meningen bekeken. En dan zie je vaak toch grote tegenstellingen/meningsverschillen.
Het leek me interessant daar es over te vragen.
Ik denk dat de wonderen die in de bijbel genoemd worden, geinspireerd zijn door Hogere Intelligenties , Lichtwezens. Deze verlichte wezens kun je God(delijk) noemen, zij weten gebruik te maken van de Goddelijke Energie.
In de tijd dat de bijbel ontstond was alles wat niet verklaarbaar was, door God gedaan. Dit was voor het begripsniveau van die tijd normaal.
Nu zijn de wonderen die Jezus deed in die tijd geinspireerd door de Goddelijke energie, omdat hijzelf verlicht was/is kon hij dit; en daarom zei hij ook: "niet ik doe deze werken, maar mijn Vader".
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.