Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zien Christenen Jezus(vzm) als God?

None

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (16)

Ja veel christenen zien Jezus v.z.m als god. Ze zien hem als de 'vlees geworden god'. Hij is dus god en mens tegelijk. Hieronder heb ik een aantal verzen geplaatstt waarin wordt geciteerd wat Jezus gezegd zou hebben. Christenen geloven hierdoor het verhaal dat Jezus god is.

(zie de link voor meer)

Johannes 1:1
“In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God”.

In vers 14 van hetzelfde hoofdstuk lezen wij, dat het Woord vlees geworden is en onder ons gewoond heeft. Met andere woorden: het Woord is de Heere Jezus Christus!

Het hierboven aangehaalde vers leert ons drie belangrijke dingen over de Heere Jezus.
Hij was “in den beginne”. Hij Zelf had nimmer een begin. In wat wij zouden kunnen noemen ‘het beginloze begin’, was Hij reeds.
Hij was “bij God”. Dat wil zeggen: Hij was een afzonderlijk Persoon, levend bij God de Vader.
Hij “was God”.

Johannes 10:30:
“Ik en de Vader zijn één”

Johannes 14:8,9
“Filippus zeide tot Hem: Here, toon ons de Vader en het is ons genoeg. Jezus zei tot hem: Ben Ik zo lang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, die heeft de Vader gezien; Hoe zegt gij: Toon ons de Vader?”

Als Jezus alleen maar een mens was, zou het de hoogste vorm van onbeschaamdheid en godslastering geweest zijn te zeggen: “Wie Mij gezien heeft, die heeft de Vader gezien”. Maar de eenvoudige waarheid is, dat de eniggeboren Zoon, de Heere Jezus christus, de Vader heeft doen kennen aan de mensen (Joh. 1:18). De mensen zagen God in menselijke gedaante, als zij zagen naar de Heere Jezus.

Romeinen 9:5
“Uit hen (Israël) is, wat het vlees betreft, de Christus, Die is boven alles, God, te prijzen in eeuwigheid”.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Jezus is de zoon van God die als mens op de wereld is gekomen. De heilige drie-eenheid bestaat uit: God (de vader), Jezus (de zoon) en de Heilige Geest. Bij het slaan van een kruis voor en na het bidden, wordt daarom altijd gezegd: Ïn de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, amen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja.
De traditioneel-christelijke benadering behandelt Jezus als de ‘gezalfde’ van God en ook als (onderdeel van) God. (De leer van de goddelijke drie-eenheid).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Jezus is volgens de Christenen de zoon van God. En zelf zei Jezus ook dat God zijn vader was. Jezus was namelijk een zeer bescheiden man. Die verheerlijkte niets of niemand, en zeker zichzelf niet. Hij was eerder boeddhistisch in zijn hele doen en laten. Zeer waarschijnlijk (maar die getuigenissen zijn niet in de bijbel opgenomen) heeft hij in zijn korte leven Oosterse wijsgeren ontmoet, die hem geïnspireerd hebben.

De christenen hebben honderden jaren later van Jezus een soort God gemaakt. Maar dat was hij niet: hij was gewoon een mens van vlees en bloed, met een nogal recalcitrante instelling. Hij kwam op voor de zwakke mensen: de hoeren, zwervers, zieken en verschoppelingen. Hij was wars van machtsvertoon en overdreven aanbidding. Hetgeen hem niet in dank werd afgenomen, getuige de manier waarop hij werd behandeld: verguisd, verraden, bespot en uiteindelijk aan het kruis genageld door de Romeinen... en zijn eigen volk (de joden) stond erbij te juichen.

Nee, Jezus was geen God en als Christenen hem wel zo zien dan hebben ze zijn woorden niet helemaal begrepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alle christenen er zijn vele die het wel geloven en velen van niet .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, Jezus zien ze als God. Jesus is mens geworden om de profetieën te vervullen die in het oude testament staan. Ook om voor iedereen die tot Hem komt de zonden te dragen, zodat er redding is voor die mensen, die in Hem geloven. Een voorbeeld te zijn voor ons hoe wij moeten leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, Jezus Christus is waarachtig God. De Vader is waarachtig God, en de Heilige Geest is ook waarachtig God!
Een fout die hiernaast vaak wordt gemaakt, is dat er wordt gedacht dat er een soort rangorde is tussen deze drie, bijvoorbeeld eerst de Vader, dan de Zoon en dan de Heilige Geest.
Dit is echter niet het geval, er is sprake van een Drie-eenheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De geloofsbelijdenis van Nicea die tot op de dag van vandaag geldt en wordt gelezen bij de eerste communie:

Ik geloof in één God de almachtige Vader
Schepper van hemel en aarde, van al wat zichtbaar en onzichtbaar is.
En in één Heer, Jezus Christus,
eniggeboren Zoon van God,
vóór alle tijden geboren uit de Vader.
God uit God, licht uit licht, ware God uit de ware God.
Geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader,
en door wie alles geschapen is.
Hij is voor ons, mensen, en omwille van ons heil uit de hemel neergedaald.
Hij heeft het vlees aangenomen door de heilige Geest uit de Maagd Maria
en is mens geworden.
Hij werd voor ons gekruisigd,
Hij heeft geleden onder Pontius Pilatus en is begraven
Hij is verrezen op de derde dag, volgens de Schriften.
Hij is opgevaren ten hemel: zit aan de rechterhand van de Vader.
Hij zal wederkomen in heerlijkheid om te oordelen levenden en doden
en aan zijn rijk komt geen einde.
Ik geloof in de heilige Geest die Heer is en het leven geeft
die voortkomt uit de Vader en de Zoon;
die met de Vader en de Zoon tezamen wordt aanbeden en verheerlijkt;
die gesproken heeft door de profeten.
Ik geloof in de ene, heilige, katholieke en apostolische kerk.
Ik belijd één doopsel tot vergeving van de zonden.
Ik verwacht de opstanding van de doden
en het leven van het komend rijk.
Amen.

Zelfs daar wordt Jezus niet gezien als God maar als Heer!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, de bijbel is hier heel duidelijk over. Jezus zegt zelf Ik en de Vader zijn één in Joh 10. De drieenige God heeft 3 naturen, vormen waarin hij zich wil openbaren aan de mensen. Dus God de Vader als de schepper van Hemel en Aarde, God de Zoon als de verlosser, die ruimte maakt om door hem tot God te komen en God de Heilige Geest die de gelovigen vervuld met en leidt tot God. Dit alles is onbegrijpelijk, maar waar als wij de bijbel geloven. Het is voor ons wel nodig dat we dit weten, maar we hoeven dit niet te kunnen begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste stromingen binnen het christendom zien Jezus (vzmh) inderdaad als God als zijnde God de Zoon binnen de Heilige Drieëenheid. God de Zoon is niet meer of minder God dan God de Vader of God.

Echter, niet alle stromingen hangen deze theorie aan. De meeste christenen geloven dat (in theorie) overigens wel, persoonlijke opvattingen daar gelaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste christenen geloven in de drie-enige God. dat is God de vader, God de zoon en God de geest. Dus ze zien Jezus wel als God.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet helemaal. Goed beschouwd zien zij hem als een halfgod, maar deze zienswijze is tevens verboden.
Maar zo zit het Christelijke geloof wel in elkaar: vol met tegenstrijdigheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee en ja.

Ten eerste het Christendom is een geloof die best 'flexibel' is.
De christenen zeggen daarom ook vaak het is maar op de manier hoe je het uit de bijbel opvat.

Er zijn vast Christenen die Jezus als God zien.
Maar er zijn ook Christenen die Jezus niet als God zien.

God daar is er maar 1 van.
God heeft een zoon ( Jezus ).
En als mensen het over Jezus hebben denken ze meestal gelijk aan De Zoon.

God en Jezus horen bij elkaar als ''familie''.
En het is maar de manier hoe je uit de bijbel leest en bepaalde dingen opvat.
Zo krijg je ook een eigen inzicht op de bijbel en het geloof.

Als je christen bent betekent het niet per se dat jullie allemaal het zelfde denken over het geloof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste Christenen wel. Er zijn enkele stromingen (bv arianisme) waarbij Jezus niet als God wordt gezien.

Overigens is hierover in het christendom tussen pakweg het jaar 200 en 600 heel veel ruzie gemaakt. De partij die Jezus als god zag, heeft gewonnen. Maar veel heeft het niet gescheeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja,.. geef antwoord op de vraag maar er is geen een duidend antwoord te geven dat de waarheid is dus is deze vraag niet te beantwoorden

de een ziet jezus als god en de ander weer als de zoon van god dus ??? en allemaal halen ze dezelfde bijbel aan!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Christenen zien Jezus niet als een God. In Exodus 20 staat ook dat er maar een God is, en dat is God en dus niet Jezus. Jezus wordt beschouwd als de zoon van God.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing