Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is het getal van de duivel, het beest etc. '666' en niet een ander getal?

Sommigen zeggen dat '666' een vertaalfout in de Bijbel is en dat het eigenlijk '616' moet zijn. Maar dan nog: waarom dàt getal?
En please niet antwoorden met: 'Dat getal wordt 'geassocieerd' met de duivel.
Ik wil eigenlijk weten waar 'ze' dat getal vandaan hebben en waarom dat specifieke getal geassocieerd wordt met het beest, de duivel, satan etc.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Zou het niet kunnen zijn dat het 3 keer 6 was, wat de apostel zag in zijn visioen?
In dat geval heb ik een pasklare en dudielijke oplossing van het mysterie!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

"Het getal zes is minder dan het getal zeven, het symbool van volmaaktheid vanuit Gods standpunt bezien. Derhalve wordt met een verdrievoudiging van het getal zes op verregaande onvolmaaktheid geduid."

van wiki, maar zo heb ik het ook altijd begrepen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Da's een makkelijke.
In Openbaringen 13:17-18 staat:

17 καὶ ἵνα μή τις δύνηται ἀγοράσαι ἢ πωλῆσαι εἰ μὴ ὁ ἔχων τὸ χάραγμα, τὸ ὄνομα τοῦ θηρίου ἢ τὸν ἀριθμὸν τοῦ ὀνόματος αὐτοῦ. 18 ὧδε ἡ σοφία ἐστίν· ὁ ἔχων νοῦν ψηφισάτω τὸν ἀριθμὸν τοῦ θηρίου, ἀριθμὸς γὰρ ἀνθρώπου ἐστίν· καὶ ὁ ἀριθμὸς αὐτοῦ ἑξακόσιοι ἑξήκοντα ἕξ.

Nou, dat is dan opgehelderd, maar ik blijf het eigenaardig vinden.
Plaatje bij antwoord
15 jaar geleden
Deze vraag is al eens door mij gesteld en in onderstaande link kun je ook het antwoord lezen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de Bijbel hebben getallen soms een symbolische betekenis. Dit gaat vooral op wanneer God bepaalde dingen wilde aanduiden.
Ruimte ontbreekt om alle getallen en de betekenis ervan uit te leggen.
1 = Het enig zijn, uniek zijn b.v.
3 werd gebruikt voor nadruk.
7 om aan te geven dat iets volmaakt is, van God afkomstig
10 menselijke volledigheid.

Het getal 6 word als symbool gebruikt voor onvolmaaktheid, niets met God te maken hebbende.
Als het 3 maal word genoemd zoals in het boek Openbaring duid dat op nadruk, nadrukkelijk aangeven dat het verre van God staat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja waarom is vrijdag de 13e een ongeluks getal???? omdat jezuf toen stierf misschien is dat ook zo met 666 mijn stiefmoeder weet het antwoord wel maar daar ben ik donderdag pas weer maar dan zet ik het wel even achter
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Openbaring 13:18 Hier is de wijsheid: die het verstand heeft, rekene het getal van het beest; want het is een getal eens mensen, en zijn getal is zeshonderd zes en zestig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing