Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ontvangt de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland geld (subsidie) van de overheid?

En zo ja, is de hoogte van het bedrag afhankelijk van het aantal mensen dat als Rooms-Katholiek geregistreerd staat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het antwoord is simpel: nee, kerken ontvangen in Nederland geen overheidssubsidie (zie bron). Om te kunnen beschikken over de benodigde financiële middelen zijn de kerken volledig afhankelijk van hun leden.

Wel kunnen kerkbesturen subsidie aanvragen voor het onderhoud van kerkgebouwen die onder de monumentenwet vallen: http://www.cultureelerfgoed.nl/monumenten/subsidies/onderhoudsregeling

Ook zijn er kerkgenootschappen die stichtingen hebben opgericht met maatschappelijke doelstellingen, zoals opvang en begeleiding van daklozen en verslaafden. Een bekend voorbeeld daarvan is De Hoop in Dordrecht:
http://www.dehoop.org/20067/geschiedenis.html
Als zo'n stichting aan de voorwaarden voldoet die voor alle organisaties gelden om voor subsidie in aanmerking te komen, kan de stichting subsidie krijgen van de gemeente.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Normaal gesproken moeten leden van de kerk geld betalen de overheid zal vast wel wat by betalen maar ik hoorde laatst dat by ons in de buurt een katholieke kerk weg gaat omdat er te weinig leden zijn en daarom er geen pastoor meer is dus als ze subsidie van de overheid zouden krijgen zou de kerk makelijk kunnen blijven bestaan dacht ik zo maar de kerk is echt aan het verdwijnen hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht niet dat religieuze organisaties in Nederland geld ontvangen van de overheid, dit in tegenstelling tot bepaalde andere europese landen.

Uitschrijven heeft dus geen financiële gevolgen voor de kerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diensten (denk aan stroom gas) etc worden door de leden betaald, onderhoud schilderwerk ook. Dus ze houden alleen stand met kerkleden die vrijwillig bijdragen. Sommige kerk gebouwen ontvangen geld als t ren monument is van de monumenten fonts. Zover ik weet krijgt de kerk geen of minimale subsidie van de overheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het officiële antwoord is nee in Nederland en ja in Belgie en Duitsland. Maar de kerk ontplooit ook maatschappelijke activiteiten waarvoor er wel degelijk gesubsidieerd wordt. De subsidie is niet afhankelijk van het aantal lidmaten, maar van de activiteit van de kerk op maatschappelijk gebied. Denk maar aan verslaafdenopvang bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn subsidieregelingen zoals die voor anderen ook gelden bijv. voor oude gebouwen.
Ze kunnen ook gebruik maken van de ANBI (algemeen nut beogende instelling).
Ze hoeven dan geen belasting te betalen als ze minimaal 90% voor het algemeen nut gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing