Had Jezus iets tegen andere geloven?
Die lazen Harry Potter.
Toen ze het uit hadden, zei eentje:
ik vind dit zo een goed boek, ik wil op Harry Potter lijken.
Hij ging een gryffoendor sjaal halen en kocht een staf.
Hij werd bijna aanbeden als Harry Potter zelf.
Na een tijdje zeiden de vrienden: wat zou Harry Potter gedaan hebben?
De een haalde uit het tweede boek de zin: Voldemort vermoordde mijn ouders, Hij is een doodgewone moordenaar.
Hij zei: Harry was tegen het Kwaad.
Een tweede zei: Harry is een leraar, want in boek 5 helpt hij de strijders van Perkamentus aan de juiste magie om zichzelf te verdedigen. Een derde zei: Harry is de held.
Een vierde zei: Nee! Hermelien is de held.
Een vijfde zei: Nee Ron!
en ze kregen ruzie. En er waren nog de fans van Lord of the Rings en van Twilight.
Daarna kregen deze groepen onderling ruzie en vergaten ze de kern van het verhaal.
Het is een kinderboek ter vermaak. De fout die men hier maakt is dezelfde die veel van de gelovigen van de 3 godsdiensten maken. ze zeggen :
Harry, niet Frodo.
(de keuze tussen Mozes, Jezus, Mohammed )
Mijn geloof is het ware. ze zeggen: Dit staat er geschreven:
Ze halen stukken uit een verhaal en willen gelijk halen. ze zeggen: Harry zei dit dus moeten we doen. Ze geven gezag voor vandaag aan een verhaal dat met situaties handelt in een oude tijd of een fictieve tijd.
je kan de situaties in die boeken niet gebruiken om vandaag je door te laten leiden. De kern van deze gelijkenis is het probleem wat ik hier zie:
men vecht om verhalen.
Christus is er niet bij, net als Harry Potter.
Christus zei toen tegen de mensen dingen die nu niet meer gelden omdat de tijd en de situatie anders is. we weten dus niet wat Christus bedoelde met Zijn opmerkingen, en we weten niet of Hij vandaag hetzelfde zou zeggen. groeten Juda.
Ik vraag me af of de notie 'geloof' wel bestond in de Romeinse tijd.
Ik denk eerder, dat er wel groepen bestonden, zoals de Farizeeërs, en dat die groepen een eigen cultuur en gedrag hadden.
Geloof is in deze gedachtegang een abstractie; het zou dan kunnen losstaan van iemands culture achtergrond, je zou er dus voor kunnen kiezen.
Gezien de strijd die er toen was, denk ik dat niet.
Daarom bestond 'geloof' toen nog niet. Het was verweven in de mens zelf. Dat heet: subjectief. Objectief is dat je de dingen waarneemt er er over nadenkt met behulp van logica een achtergrondkennis. Op die manier kun je een vraag beantwoorden. Een subjectief antwoord is in feite propaganda.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.