Volgens het Boeddhisme is de beste remedie tegen verdriet, onthechting. Hoe kun je onthechten zonder onverschillig te worden? En hoe pas je dat toe?
+1
3. Er is een einde aan dit lijden mogelijk Dus het kan eindigen, maar het zal altijd blijven bestaan?
Het is dus maar wat je eruit haalt. Ik denk dat als je echt extreem boeddhistisch bent, je ook het verlangen naar liefde moet opgeven, maar het blijft interpretatie.
Liefde is wat je bent. Dus er is niks te verlangen. Dat het 'verkregen moet worden' is dus een illusie.
(Als een vis die verlangt naar water, niet wetende dat hij er in zwemt)
Met het inzicht en realisatie dat je liefde bent vallen de verlangens weg.
Bedankt ook medewerkers van goeievraag dat jullie deze vraag wél laten staan. Dat geeft een burger moed :)
Het gaat over boeddhisme. En het principe van onthechten. En daarbij de illusie van 'hechting', illusie van lijden, etc.
Als dat alleen door een chemisch stofje zou worden geproduceerd, zou dat niet logisch zijn, als je zou veronderstellen dat alles in de natuur een functie heeft. Gelukkig zijn heeft geen functie. En toch is het ieders ultieme wens.
Alle verschijnselen hebben een soort van draagvlak, ruimte, waarin ze kunnen bestaan, die ruimte is Bewustzijn, God , Liefde. Van oorsprong zijn we dit, die ruimte. Maar door het ego en de hierbij komende gevoelens van afgescheidenheid zijn we onszelf gaan ervaren als individu. (wat ook nodig is, we leven immers in een dualistische wereld)
maar de bron, wie we Zijn, is Liefde..
Dus niet alles bestaat uit Liefde, alles bestaat in Liefde.. zelfs oorlog, zo raar het ook klinkt. het gaat dus niet over verliefdheid-liefde.
Als dat alleen door een chemisch stofje zou worden geproduceerd, zou dat niet logisch zijn,als je zou veronderstellen dat alles in de natuur een functie heeft. ' En waarom is dat niet logisch? Bovendien is nut een "matter of perspective." Dus die veronderstelling gaat al niet op. 'Gelukkig zijn heeft geen functie. En toch is het ieders ultieme wens.' Het is algemeen bekend dat gelukkige mensen beter presteren dan ongelukkige mensen, daar is je functie. @forallweknow Je kan het inderdaad geluk noemen, maar dan verander je toch weer de originele betekenis van het woord. Zou het ook niet moeten zijn: Ook elkaars mening respecteren vind ik liefde.
Ipv
Ook elkaars mening respecteren is liefde. @welkom38 Bedoel je dat alles in perspectief is? Dat alles is, zoals iemand het ziet?
Je verlegt alleen het perspectief in een andere hoek als die ik beoogde. Het is de bedoeling om zo goed mogelijk te presteren vanuit een overlevingsoogpunt, en dat is zelfs natuurlijk te noemen. Presteren om je voedsel te vinden, om de voortgang van je soort te waarborgen. Echter dan is presteren een mogelijk bijkomstig gevolg van gelukkig zijn, niet een consequentie van gelukkig zijn.
De functie van gelukkig zijn is daarmee niet verklaard.
http://www.encyclo.nl
Te bezoeken. Geen zorgen, ik ken het verschil tussen een encyclopedie en een woordenboek. @Bas
Waarom zou preseteren een gevolg van geluk zijn? Ik zie het zo: Een soort moet presteren. Als een soort goed presteert, is het handig als dat beloont wordt. Nou worden we ook beloond als we onze kinderen groot zien worden, succesvol zijn in onze carriere en andere voordelige dingen. Dan is geluk al een productie van presteren. Zo is waarschijnlijk geluk in het leven gekomen. De functie is dus het stimuleren van presteren.
Met andere woorden stel jezelf voor, je zit op een rots in een onbekend land, met een onbekende achtergrond, een onbekende toekomst, je gedachten zijn leeg en zonder enig vooroordeel. Je kijkt naar een van de mooiste landschappen die de aarde heeft voortgebracht. En ziedaar, je ervaart geluk.
Dát is het geluk wat ik bedoel.
Wel wat voordeliger!
Dus of je nou in een ver oord op een rotsblok zit, onder een palm aan een blauwe zee of achter je keukentafel: het betreft nog steeds JOU.
Het voordeel vind ik: dat je op alle plekken jezelf/JOU meeneemt, en dus op alle plekken geluk kunt ervaren... en aangezien je waarschijnlijk vaker aan je keukentafel zit dan in een ver oord, zie ik dat als een groot voordeel.
Heb ik je vraag zo beantwoord?
"Met andere woorden stel jezelf voor, je zit op een rots in een onbekend land, met een onbekende achtergrond, een onbekende toekomst, je gedachten zijn leeg en zonder enig vooroordeel. Je kijkt naar een van de mooiste landschappen die de aarde heeft voortgebracht. En ziedaar, je ervaart geluk." Geluk kan je dus overal ervaren..... dat was alles ;-))
ik het wel met je eens: ik bepaal zelf wel hoe ik mijn woorden schrijf.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.