Beperkt een geloof de opvoeding van een kind?
Wat ik veelal zie bij verschillende geloven is dat veel dingen als taboe worden gezoen. Of niet mag kan en er ook niet over gepraat word.
Beperkt dit een kind? Aangezien het wel in een maatschappij terechtkomt waar veel van die dingen normaal zijn.
13K
13K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een GoeieVraag :)
..moet je helaas wel het antwoord schuldig blijven, want ik zou het niet zomaar willen bevestigen, noch tegenspreken.
..moet je helaas wel het antwoord schuldig blijven, want ik zou het niet zomaar willen bevestigen, noch tegenspreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk het wel - in tegenstelling tot het geloof in sinterklaas, kan het geloof in god je je hele leven blijven achtervolgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeft niet, kan wel. Het is maar net hoe de ouders en de omgeving ermee omgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb al nooit gesnapt waar al die do's en dont's in geloven op gebaseerd zijn met inperking van allerlei, in mijn ogen, "niet-meer-dan-menselijke gedragingen". De recentelijk openbaar gemaakte misstanden binnen de katholieke kerk bevestigen mijn mening alleen maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Adriaan: Dat is ook een van de redenen waarom ik mijn jongste naar een christelijke school heb gedaan. De openbare hier wil je je kind gewoon niet op hebben, de andere kinderen daar hebben bijvoorbeeld totaal geen respect voor volwassenen.
Je laatste stelling ben ik 't echter niet helemaal mee eens. Wel als je slechts het woordje "gelovige" eruit haalt, want dat is overbodig hier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een goede opvoeding hoeft het geloof geen struikelblok te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Adriaanv, ik zou het om kunnen draaien: er zijn ook fijne gelovige ouders. Zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Theo: Het hoeft niet nee. Ik ken aardig wat strenggelovigen en daar zitten er ook tussen die hun kinderen niet in van alles beperken. Maar ik ken er ook zat die dat wel doen. Dus het kan wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het boek op dit moment aan het lezen, en vooral de positie van de leiders (en de door de sekte verwachte gehoorzaamheid,) is schrijnend...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag gaat wel van een soort 'vooroordeel' uit, namelijk, dat een geloof 'taboes' zou hebben (waarover zelfs niet gepraat mag worden) en kinderen zou 'beperken'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft meer met waarneming te maken als met vooroordeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Bijbelond.: Het is geen vooroordeel, zo wordt het in elk geval niet gesteld. Er wordt nl. letterlijk gesteld dat, zoals Kristal al zegt, er iets wordt waargenomen. Daarop is de vraag gebaseerd, op die waarneming. Heel legitieme vraag dus. Ik denk eerder dat jouw teentjes hier een pietsie te lang zijn ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, mijn bovenstaande reactie sloeg op het boek "Het begon toen ik 14 was" (zie mijn reactie op antwoord 1.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@widar: Niet aardig om te zeggen dat iemands teentjes te lang zijn...
@bijbelonderzoekster:
ik denk wel dat widar een punt heeft.
ik denk wel dat widar een punt heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een inventariserende vraag,
waar een heleboel meningen en standpunten over te geven zijn.
Het kan een aardige discussie zijn, maar de vraagstelling is veel te algemeen. "Een geloof"
"De opvoeding". Dat zegt allemaal niets.
waar een heleboel meningen en standpunten over te geven zijn.
Het kan een aardige discussie zijn, maar de vraagstelling is veel te algemeen. "Een geloof"
"De opvoeding". Dat zegt allemaal niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is duidelijk niét inventariserend bedoeld.
En gezien alle reacties, is het wel dégelijk mogelijk (gebleken) om er een zinvolle invulling aan te geven. (Niet alle vragen weg-rationaliseren ;-)
En gezien alle reacties, is het wel dégelijk mogelijk (gebleken) om er een zinvolle invulling aan te geven. (Niet alle vragen weg-rationaliseren ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@KennisDelen: Mag je tegenwoordig ook al niet meer zeggen dat iemands tenen te lang zijn? Dat was nog een vriendelijke poging om te zeggen dat ze zich niet aangevallen moet voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Widar,
Je kan het wel zeggen hoor, maar: Wat bereik je ermee?
Of beter nog: draait het eens om, hoe voel jij je als iemand je zegt dat je te lange tenen hebt?
(of hoe kwam mijn vorige reactie op je over, om maar eens een vergelijking te trekken? Het geven van feedback ligt blijkbaar erg gevoelig, vooral het ontvángen van feedback daar hebben we als mens behoorlijke moeite mee (omdat het zo confronterend kan zijn - laten we dan ook ons best doen om het voor elkaar wat aangenamer te maken, bijv. door positief te formuleren (hoe kan je de ander helpen zich óók constructief op te stellen en zich te ontwikkelen?)
(of hoe kwam mijn vorige reactie op je over, om maar eens een vergelijking te trekken? Het geven van feedback ligt blijkbaar erg gevoelig, vooral het ontvángen van feedback daar hebben we als mens behoorlijke moeite mee (omdat het zo confronterend kan zijn - laten we dan ook ons best doen om het voor elkaar wat aangenamer te maken, bijv. door positief te formuleren (hoe kan je de ander helpen zich óók constructief op te stellen en zich te ontwikkelen?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand tegen mij zegt dat m'n tenen te lang zijn, dan ga ik kijken of dat echt zo is.
Ik probeerde mijn feedback ook positief te houden, door een gebruikelijk gezegde te nemen ipv te zeggen dat iemand niet moet zeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, en ik kan meepraten!
ben niet christen en woon in belgie en ga naar een katholieke school. lastig.
ben niet christen en woon in belgie en ga naar een katholieke school. lastig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je Deuteronomium verder wel eens gelezen? Als je z'n instructies wilt volgen en niet alleen maar de voor jou nuttige stukjes eruit wilt pikken, moet je ook de rest ervan volgen. Succes met het stenigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oeps...!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.