Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk jaartal is het nu eigenlijk in de Christelijke jaartelling?

Ik weet dat Jezus is geboren in 1 n.C. ofzo, maar ik hoor steeds vaker dat hij van 4 v.C is en 7 v.C, maar wat is nou eigenlijk waar?

Toegevoegd na 8 minuten:
Edit: En als het wel zo is, dat Jezus niet is geboren in 1 n.C, wat voor gevolgen heeft dat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Jezus is geboren in het jaar 0

We zijn volgens allerlei berekeningen nu in het jaar 2011 na de geboorte van Christus.

Er gaan geruchten dat de telling niet klopt, een echt wetenschappelijk bewijs heb ik nimmer gezien.

Dus officieel zijn we nog steeds in het jaar 2011 na Christus (ad).

Toegevoegd na 9 minuten:
Als er een bewijs zou komen zou vermoedelijk de jaartelling niet aangepast worden, zou men de jaartelling willen wijzigen zou dat miljarden kosten, bedenk dat vele dingen ingesteld zijn op de huidige jaartelling waaronder hypotheken en allerlei ander contracten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hai, de berekening is een beetje onjuist. Enkele honderden jaren na de geboorte van Jezus werd de Romeinse keizer christen. Men besloot toen opnieuw met de jaartelling te gaan beginnen bij de geboorte van Jezus. Alleen, vroeger telde men de regeringstermijnen van de Romeinse keizers bij elkaar op. Dus bijv. keizer 1 regeerde 2 jaar en 3 maanden, keizer 2 regeerde 10 jaar en 8 maanden enz. Bij het terugtellen heeft men een rekenfout gemaakt van vier jaar. Dit is later gebleken. Uiteraard kan er nu niets meer mee gedaan worden, we leven goed gerekend nu in 2015 na christus, maar als je alles nog wilt veranderen, dan is iedereen en alles plotseling vier jaar ouder. Dat doorberekenen betekent dat er niets meer klopt in de wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De jaartelling is niet echt 'christelijk'. Je zou de jaartelling beter 'politiek' of 'economisch' kunnen noemen.

Degene die die telling heeft ingevoerd wist niet wanneer Jezus precies was geboren. Dat was namelijk al eeuwen eerder gebeurd.

We houden ons nu al eeuwenlang aan die jaartelling. In alle landen zijn ze eraan gewend (al hebben sommige landen ook een eigen telling). Daar gaat echt niets aan veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het belangrijk?

gaat het om het geloof
IN JC
of
VAN JC?

Zijn geloof is de boodschap! Of en hoe het werkelijk gegaan is, is dat zo relevant?
Wat zegt *zijn manier van denken* je? Wat doe jij ermee? nu? Dat lijkt me belangrijk wel.

Zijn verhalen zijn boodschappen. Geen letterlijke kranteberichten uit het jaar zus nummer zoveel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing