Wat zijn de meest voorkomende redenen van uitsluiting bij JG's?
Het is misschien een brutale vraag, maar zo bedoel ik het niet: zou ik mogen weten wat de meest voorkomende redenen zijn dat ze mensen 'uitsluiten' bij Jehovah's Getuigen? (Ik weet niet hoe je dat uitsluiten anders noemt).
5.5K
5.5K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zondigen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
echtscheiding
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadeus heeft het juiste antwoord gegeven.
Toch wil ik je deze details niet onthouden:
Weet u dat een groot gedeelte van degenen die worden uitgesloten meestal na verloop van tijd berouw hebben ,en terugkeren ? Niet voor niks staat de illustratie van de 'Verloren Zoon 'in de H.Schrift.
Toch wil ik je deze details niet onthouden:
Weet u dat een groot gedeelte van degenen die worden uitgesloten meestal na verloop van tijd berouw hebben ,en terugkeren ? Niet voor niks staat de illustratie van de 'Verloren Zoon 'in de H.Schrift.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@aimeetje, waarom denk je dat amadeus het juiste antwoord heb gegeven? Met hoeveel ex-jg's heb je gesproken en gevraagd om welke reden ze uitgesloten zijn?
Over de Verloren Zoon.
De Zoon kwam niet terug om weer als zoon te gaan leven, nee, hij had ordinaire honger. Dat is de reden dat hij terug kwam, wou gewoon als dagloner werken want achtte zichzelf niet meer als Zijn zoon.
De Vader, die liet hem niet eerst zijn berouw tonen. Welnee, hij stond op de uitkijk, rende naar hem toe en viel hem om de nek en kuste hem.
Pas ná die knuffel sprak de zoon. Die schuldbelijdenis was blijkbaar geen voorwaarde, zijn terugkomst was voldoende voor de vader om naar hem toe te rennen. En al die tijd heeft de Vader klaargestaan en op de uitkijk gestaan.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Lucas+15%3A17-24&id18=1&l=nl&set=10
Hoe gaat dat bij de jg's, net als uit de gelijkenis van Jezus?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken - via een ex met JG-ouders- vier mensen die uitgezet zijn; allemaal vanwege echtscheiding. Scheiden = opzouten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@absor http://www.wachttorenkijker.nl/PDF-files/zal%20u%20vrijmaken%20broch..pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Weet u dat een groot gedeelte van degenen die worden uitgesloten meestal na verloop van tijd berouw hebben ,en terugkeren ?"
En zou dat misschien kunnen komen omdat ze toen ze JG werden, volledig geïsoleerd werden van de niet-JG-wereld? En toen ze ex-JG waren, dus geen sociaal leven meer hadden? Ik denk dat dat berouw nogal gespeeld is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Widar, dit gebeurt ook idd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Widar ik denk dat elke Getuige van Jehovah een heel gezond sociaal leven heeft.
Druggebruik en alcoholmisbruik en immoraliteit hebben we daar zelfs niet bij nodig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@aimeeTJE: Je negeert weer eens volledig wat ik zeg, al dan niet bewust.
Ik zeg niet dat een JG geen sociaal leven heeft. Ik zeg alleen dat het sociaal leven van een JG beperkt is tot andere JGs en zodra ze *ex*-JG zijn, geen sociaal leven meer hebben, omdat de andere JGs dan wegvallen vanwege de uitsluiting.
En doe niet schijnheilig. Ook bij JGs, net als bij elke andere verzameling mensen, komt drugsgebruik, alcoholmisbruik en immoraliteit voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Widar, een JG die doet wat jij aanhaalt en volhard in deze zonde gaat eruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou en? Dat maakt niet dat hij het niet heeft gedaan. Ik heb 't al eerder gezegd: je kunt niet zeggen "oh, hij doet iets wat niet mag, we schoppen hem eruit, dan is het niet gebeurd". Feit blijft dat hij/zij *als JG* dergelijke dingen deed.
Daarbij, jullie kunnen 'm er pas uitschoppen wanneer 't uitkomt dat hij/zij zoiets doet. Mensen biechten hun zonden over 't algemeen niet spontaan op. Dingen gebeuren dus in 't geniep. Ook bij JGs.
(Dit zeg ik niet om JGs af te kraken, dit zeg ik om JGs gelijk te stellen met ieder ander.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk, maar ik begrijp niet wat je bedoelt met gelijkstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel daarmee dat ik vind dat JGs niet beter zijn dan anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreemd dat je zou denken dat zij beter zijn dan anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat krijg je, als ze dat roepen. Zie boven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daaruit kan ik niet opmaken dat zij beter zijn dan anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie aimeeTJE's reactie: "Druggebruik en alcoholmisbruik en immoraliteit hebben we daar zelfs niet bij nodig!"
Met andere woorden: JGs gebruiken die dingen helemaal niet, terwijl anderen dat wel doen. Dat is zeggen dat JGs beter zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit een verkeerde interpretatie van je is want normaal weet aimeeTJE heel goed net zoals iedere JG, dat sommigen voor deze reden worden uitgesloten.
De genoemde dingen hebben we idd niet nodig om een sociaal leven te kunnen leiden.
De genoemde dingen hebben we idd niet nodig om een sociaal leven te kunnen leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zouden niet nodig hoeven hebben, is een betere bewoording. En die bewoording geldt voor iedereen. Echter, net als iedereen, zijn er ook JGs die dergelijke middelen gebruiken. Maar nu val ik in herhaling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is juist, er zijn er die deze dingen gebruiken, maar er is niet gezegt geweest dat JG's deze dingen helemaal niet gebruiken.
Dit is uw interpretatie.
Dit is uw interpretatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herhaal: "Druggebruik en alcoholmisbruik en immoraliteit hebben we daar zelfs niet bij nodig!" Dat interpreteer ik inderdaad als "wij JGs gebruiken dat niet".
Als dat niet klopt, dan hoor ik graag van aimeeTJE zelf wat ze er dan wel mee bedoelde.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.