Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de meest voorkomende redenen van uitsluiting bij JG's?

Het is misschien een brutale vraag, maar zo bedoel ik het niet: zou ik mogen weten wat de meest voorkomende redenen zijn dat ze mensen 'uitsluiten' bij Jehovah's Getuigen? (Ik weet niet hoe je dat uitsluiten anders noemt).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De meest voorkomende reden om uitgesloten te worden is door om te gaan met een andere uitgesloten van de JG's. ( zij kunnen je immers inzichten verschaffen waardoor je met andere ogen naar het wachttorengenootschap gaat kijken; met open ogen ) of met mensen die kritisch zijn op de leer van het wachttorengenootschap.

Voor de duidelijkheid; ook het bezoeken van een begrafenis van een ex-JG is ten strengste verboden en kan tot uitsluiting leiden als je daar geen berouw over vertoont. ( en een uitgeslotene kan bijv. je eigen kind zijn. Het contact daarmee moet absoluut verbroken worden )

Daarnaast, als je volhard in zonde's als; je verjaardag vieren, bloed ontvangen, donororgaan ontvangen, kerstmis vieren, niet door het wachttorengenootschap goedgekeurde lectuur lezen...En zo nog wat meer.

Dit alles om de gemeenschap 'rein' te houden van 'verkeerde invloeden'.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens; kindermisbruik is geen reden om de dader uit te sluiten. Pas als het slachtoffer met minimaal 2 of 3 getuigen kan bewijzen dat ze slachtoffer is van misbruik zal de dader hiervoor op het matje geroepen worden.
Tot die tijd zal de dader als onschuldig( !) gezien worden door de gemeenschap...

En vind als slachtoffer maar eens 2 of 3 getuigen...dat is helaas zo goed als onmogelijk.

( hieronder gekopieerd uit de literatuur van de Jehova's Getuigen ) :

Bedenk echter dat aanranders in het geheim te werk gaan, misbruik maken van vertrouwen en tactieken van volwassenen toepassen op onschuldige kinderen. Het is dan ook onvermijdelijk dat sommigen van hen hun walgelijke misdaden wel ongestraft schijnen te kunnen begaan. -Ontwaakt 93 8/10 blz. 13 Preventie thuis

Wat te doen als het slachtoffer besluit dat hij een aanklacht wil indienen? Dan kunnen de twee ouderlingen hem de raad geven dat hij in overeenstemming met het in Mattheüs 18:15 opgetekende beginsel de beschuldigde persoonlijk over de kwestie dient aan te spreken. - Wanneer de beschuldiging wordt ontkend, dienen de ouderlingen de beschuldiger uit te leggen dat er langs rechterlijke weg niets meer gedaan kan worden. En de gemeente zal de beschuldigde als onschuldig blijven beschouwen. De bijbel zegt dat er twee of drie getuigen moeten zijn voor er rechterlijke actie kan worden ondernomen (2 Korinthiërs 13:1; 1 Timotheüs 5:19). -Wachttoren 95 1/11 blz. 28 Vertroosting voor een „terneergeslagen geest”
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

de meest voorkomende reden (waar ik weet van heb) is er niet volledig in mee te gaan, zondigen natuurlijk. je gaat misschien twijfelen, klopt dit, moet dit? dat wordt bij echt strenge Jg's absoluut niet getolereerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden waarom iemand uit de gemeenschap word gesloten
(geexcommuniceerd), word niet bekend gemaakt.
Er wordt wel medegedeeld dat persoon x niet langer een van Jehovah's Getuigen is.

Vermoedelijk is de meest voorkomende reden tot uitsluiting
immoraliteit.

http://www.encyclo.nl/begrip/immoraliteit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zwager is Jehova Getuige geweest. Toen hij ermee wilde stoppen werd hij met de nek aangekeken. Dat was enorm pijnlijk.

De reden ligt dus in het feit, dat de mens een sociaal dier is. Wij hebben een grote behoefte om bij een groep te horen. Zeker de mensen met een wat zwakkere persoonlijkheid.
De dreiging van uitsluiting, is al sterk genoeg om iemand tot gehoorzaamheid te bewegen.
De reden dat men van bovenaf met uitsluiting dreigt, -in woord en of daad- is dus gelegen in machtsuitoefening.

Over machtsuitoefening mag je zeker niet nadenken! Dat is inderdaad bijzonder brutaal. Stel je eens voor, dat je gaat begrijpen hoe een en ander in elkaar steekt. Dat moeten we niet hebben!... Begrijp je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vriendin was JG, zij werd verliefd op een niet JG wat als gevolg had dat ze weg moest. Sindsdien heeft zij geen contact meer met haar ouders en broer. In mijn ogen gaan de JG's op de stoel van God zitten en juist dat, zo heb ik dat geleerd, is uit den boze...
Dus contact hebben en onderhouden met een niet JG is reden om iemand weg te sturen.
Google eens op Zacheüs, dan snap je waarom JG een 'aparte' groep is die de bijbel zoals wij hem kennen op een eigen manier interpreteert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meest voorkomende reden is denk ik immoreel gedrag. (homoseks bedrijven, vreemdgaan, scheiden).

Toegevoegd na 47 minuten:
Het kan ook gaan om uitgaan tot diep in de nacht, alcohol of drugsgebruik, niet willen deelnemen aan huisbezoeken. Hoewel je hiervoor eerst een standje gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een leuke maar ook een zeer moeilijke vraag aangezien de vereniging van jehova getuigen zelf beslist wie wel (of niet) uitgesloten wordt, en ze beslissen ook zelf de reden van uitsluiting.

Voor zover ik het zie zijn de kerkgebouwen van de jehova getuigen openbare plaatsen die belasting vrijstellingen ontvangen, niet in de mogelijkheid personen (die zich gedragen volgens de wetgeving openbare plaatsen) ingang in hun gebouwen( tijdens ceremonies) te weigeren.

Wel kunnen ze het lidmaatschap schrappen voor onbepaalde duur, dit volgens hun opgestelde reglementering. Wat deze redenen dan ook zijn, wanneer onterecht kunnen deze bij het gerecht aangevochten worden zoals de wet daarin voorziet bij elke vereniging of instelling.

De meest voorkomen reden is dat het lidmaatschap word opgezegd is dat een van de twee partijen niet meer in overeenstemming is met het vooraf bekende reglement .

(een vb.: waarom ben ik niet meer welkom op de tennisclub? Het bestuur en andere leden vonden mijn blauwe-tenispak niet passen bij het voorgeschreven witte-tenispak en mijn clubkaart werd met onmiddellijke ingang ingetrokken. de reden is dus een principe kwestie: ik vind dat blauw mij beter staat dan wit, dus ik verwachtte een tolerantie in de regelgeving, die volgens de raad van bestuur niet aanvaard werd )

Zo kan het ook bij de jehova getuigen zijn dat wanneer men een tolerantie verwacht op basis van een persoonlijke principe kwestie men simpelweg bot vangt en word geëxcommuniceerd.

Daarnaast is er bij de getuigen van jehova een mogelijkheid om je (zonden) te belijden waardoor je weer terug een lid bent, wanneer iemand niet van deze regel gebruik wenst te maken blijft hij/zij geëxcommuniceerd uit de vereniging.

louter een objectieve beschouwing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel Simpel Als je geen berouw hebt van zonden die volgens de bijbel door God als ernstig worden bestempeld zoals bv in de 10 geboden worden genoemd zul je worden uitgesloten

net als je werkgever je ontslaat als je je niet aan de regels van het bedrijf wilt houden. of je een rotte appel uit de schaal met gezonde appels haalt zodat de andere niet ook gaan rotte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing