Was de slang in de hof van Eden echt een slang of was het een menselijke gedaante waarin de duivel was gevaren?
Veel mensen die de bijbel niet eens gelezen hebben beweren stellig dat de slang Eva heeft overgehaald om een appel te eten en dat daar alle ellende mee is begonnen.
"Wat men gangbaar aanduidt als de zondeval (zie wikipedia) is te vinden in Genesis 3. Hierin wordt de eerste vrouw, Eva, door het sluwste van alle wilde dieren, de slang, verleid een vrucht van de "boom van de kennis van goed en kwaad" te eten, terwijl God die handeling verboden heeft. Adam wordt daarna door zijn vrouw overgehaald hetzelfde te doen.
Hun ogen worden erdoor geopend; met dat ze een hap van de vrucht nemen, beseffen ze dat ze tegen Gods wil in zijn gegaan. Ze schamen zich voor elkaar en voor God, bedekken hun naakte lichamen en verstoppen zich voor God omdat ze Hem niet meer onder ogen durven te komen."
Tijdens een discussie hierover met een zeer religieuze dorpsgenoot zei hij dat de slang uit het verhaal over de Zondeval niet het dier 'de slang' betrof, maar dat de slang alleen symbool staat voor slechtheid. Hij beweert dat 'de slang' eigenlijk een menselijke gedaante had (waardoor hij met Eva kon praten). De duivel is in deze persoon gevaren en heeft Eva op slinkse wijze verleid een vrucht van de boom van de kennis van goed en kwaad te eten.
Zijn er aanwijzingen (in de bijbel of in andere bronnen) dat deze zienswijze klopt? Of is het slechts de mening van een individu?
Er is veel in opgeschreven op de manier dat mensen het zouden kunnen begrijpen op het niveau dat ze toen hadden. Het niveau en inzicht is nu veel verandert zodat men nu gaat zeggen/denken dat je alles niet letterlijk op hoeft te nemen. Maar dat mag wel als je dat fijner vindt
Waarschijnlijk alleen maar om het verhaal spannender te maken,of om deze vraag mogelijk te maken.
Wat kan godsdienst toch mooi zijn!
En God de schuld geven voor miljoenen doden in de concentratiekampen in de 2e wereldoorlog kan wel hoor, dat is ook selectief. Hitler was een ziek mens..in en in slecht. Het kan zijn dat de duivel hem ziek maakte, maar het kan ook zijn dat God hem ziek maakten. Omdat God met alles dat Hij doet een reden heeft.
God zorgde voor de zondevloed. Ook staat in de bijbel dat God ook kan straffen, degene die gestraft kunnen worden. Ik ben niet zo iemand die denkt: Lang leven de lol, God doet alleen goede dingen, slechte dingen zijn alleen van de duivel, en als ik dood ga dan betaald mijn familie mijn toegang tot de hemel (zo denken Katholieken..) Misschien kun jij God niet de schuld geven voor iets slechts, ik kan dat wel.
Daarbij geef ik geen enkele mening daarover, ze hebben dat recht dat te geloven, mijn enige uitspraak daarover is: Zo ben IK niet..
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.