Is er in het christendom een driedeling na de dood?
Naar aanleiding van een discussie bij een andere vraag, las ik wat over het onderwerp ziel op Wikipedia. Daar staat, onder het kopje "In het Christendom" het volgende:
"Na de dood keert de geest terug tot God die haar gegeven heeft (Prediker 12:7), terwijl de ziel neerdaalt in het dodenrijk. Dit laatste wordt vele malen aangegeven in het Oude Testament, als er gesproken wordt over neerdalen in het dodenrijk. Dit slaat op de ziel, niet het lichaam, want dat kent immers geen bewustzijn na de dood."
De scheiding tussen ziel en geest vindt men in Lucas 1:46-47:
"En Maria zeide: Mijn ziel maakt groot den Heere; En mijn geest verheugt zich in God, mijn Zaligmaker"
Ook in 1 Tessalonicenzen 5:23:
"Moge de God van de vrede zelf uw leven in alle opzichten heiligen, en mogen heel uw geest, ziel en lichaam zuiver bewaard zijn bij de komst van onze Heer Jezus Christus."
Prediker 12:7 zegt dat de geest terugkeert tot God:
"En dat het stof wederom tot aarde keert, als het geweest is; en de geest weder tot God keert, Die
hem gegeven heeft."
Maar waar kan ik dan vinden waar de ziel heen gaat? ("Ergens in het oude testament" zegt Wikipedia.) En welk dodenrijk is dat dan, als dat niet de hemel/bij God is?
En de hamvraag: gelooft men dat überhaupt zo?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.