Waarom mag iemand die euthanasie heeft laten plegen geen kerkelijke (katholieke) uitvaart krijgen?
Nav de uitzending van ‘de vijfde dag’ gisterenavond vroeg ik me dit af (google op 'liempde pastoor' of plak deze link in je browser voor meer informatie: http://www.omroepbrabant.nl/?news/160177942/Liempdse+pastoor+weigert+uitvaart+vanwege+euthanasie.aspx).
Ik viel halverwege in de uitzending maar daaruit werd alleen duidelijk dat de pastoor het weigerde en dat het kerkbestuur het hier niet mee eens was omdat het om zo'n 'goed parochiaan' zou gaan, maar er werd niet duidelijk waarom er door de pastoor werd geweigerd.
Daarom vroeg ik mij verder af:
Is hier een grondslag voor in de bijbel?
Wat zijn volgens gelovigen de gevolgen van het niet krijgen van een kerkelijke uitvaart; kom je dan bijvoorbeeld niet in de hemel?
Wordt een kerkelijke uitvaart na euthanasie alleen geweigerd door (sommige) katholieke priesters of gebeurt dit ook bij protestanten, moslims, joden enz?
Als je zelfmoord pleegd, dan zondig je terwijl je dus dood gaat..dan heb je geen kans meer..
echt hopeloos is, kan en mag een Jehovah’s Getuige besluiten tot euthansie. In zulke gevallen is er geen schriftuurlijke reden om te staan op medische technologie die een vergevorderd sterfproces zou verlengen." In dit geval zal euthanasie niet beschouwd worden als zelfmoord. "Indien het medische team verdeeld is over hun mening, zal er niet tot deze beslissing worden overgegaan." Verder heeft het krijgen van een kerkelijke uitvaart geen invloed op de plaats die je persoonlijk hebt verworven bij God. Het is alleen Hij die zal bepalen of je naam wordt genoteerd in het "boek des levens" .
Nogmaals voor de duidelijkheid, er wordt zeker gezegd zelfmoord is een zonde en mag niet, een reden om naar de hel te gaan. maar er wordt ( misschien wel door een lid maar niet door een dominee ) niet gezegd, "Pietje is naar de hel want hij heeft zelfmoord gepleegd" want niemand kent van Pietje nu eenmaal zijn de laatste momenten, of zijn geestelijke toestand in die laatste momenten.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.