Waarom zou je de bijbel anders dan letterlijk mogen opvatten?
Als ik het goed begrepen heb, is het idee dat god de schrijvers van de bijbel geinspireerd heeft en ze heeft laten weten wat te schrijven.
Maar waarom zou je als mens dan mogen zeggen hoe de bijbel opgevat moet worden? God heeft het er toch zo neergezet? Als hij iets anders zou bedoelen, waarom liet hij dat dan niet opschrijven?
Met alle respect natuurlijk.
8.4K
8.4K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daarom heet het GELOOF.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Jorryt,
Misschien is het verhelderend om Swedenborg te lezen.
http://www.swedenborg.nl/catalogus.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Roodborstje, dat is een heleboel informatie, waar staat informatie met betrekking op het desbetreffende onderwerp?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Jorryt de Bijbel heeft ook een geestelijke betekenis,
Swedenborg die door God geroepen werd om te schrijven door hem kunnen we meer inzicht krijgen. http://swedenborg.nl/HV1-12/HVh1.htm
Swedenborg die door God geroepen werd om te schrijven door hem kunnen we meer inzicht krijgen. http://swedenborg.nl/HV1-12/HVh1.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag je niet naar mijn weten..De Bijbel is vertaalt voor ons gemak, maar daardoor mag het begrip niet veranderen. Als dat er staat, is dat zo.
Er zijn wel mensen die een eigen interpetatie er aan geven voor hun eigen bestwil..dit doe ik niet.
Er zijn wel mensen die een eigen interpetatie er aan geven voor hun eigen bestwil..dit doe ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deuteronomium 21
18 Als ouders een opstandige, onhandelbare zoon hebben, die niet naar hen luistert en ook na hardhandige bestraffing nog niet wil gehoorzamen, 19 dan moeten zijn vader en zijn moeder hem meevoeren naar de stadspoort en hem aan de oudsten voorgeleiden. 20 Ze moeten tegenover de stadsoudsten verklaren: ‘Onze zoon is opstandig en onhandelbaar. Hij wil niet naar ons luisteren. Hij is een losbol en hij drinkt te veel.’ 21 De inwoners van de stad moeten hem dan stenigen tot de dood erop volgt. Zo moet u het kwaad dat zich bij u aandient in de kiem smoren. Het hele volk van Israël moet erdoor worden afgeschrikt.
Het wordt tijd dat de christelijke partijen weer eens een wetswijziging in gaan voeren. Het zou best eens kunnen werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is er bijvoorbeeld het verhaal van Jezus die een blinde man weer liet zien. Dit verhaal moet je niet letterlijk nemen. De blinde man zag het niet meer zitten en jezus zorgde ervoor dat hij de positieve aspecten van het leven weer kon zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Josje, dit zei ik ook bij een van de antwoorden. Hij liet de blinden WEL zien. Hij verrichte wonderen. Dit verhaal moet je wel degelijk letterlijk nemen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ytje: In de Bijbel zelf staat op sommige plaatsen dat het niet letterlijk bedoeld is, maar om iets uit te leggen (met de term "gelijkenis" bijvoorbeeld).
Ook zijn er veel bewijzen dat bepaalde zaken zoals ze in de Bijbel geschreven zijn, gewoon niet zo hebben kunnen plaatsvinden. Bij de Exodus bijvoorbeeld zouden, als je de Bijbel letterlijk neemt, ongeveer 2 miljoen mensen betrokken zijn. Dat is onmogelijk, om verschillende redenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan de vraagsteller: Wat bedoel je met letterlijk de bijbel opvatten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat alles daadwerkelijk heeft plaatsgevonden, iets wat velen, zelfs gelovigen betwisten, zoals de schepping. De vraag is dus hoe ze dat zomaar denken te mogen doen.
(Als ik zo vrij mag zijn de vrager te interpreteren)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat alles daadwerkelijk heeft plaatsgevonden (wat in de bijbel staat, uitgezonderd van de verhalen waarvan duidelijk beschreven is dat het gelijkenissen zijn).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt niet aan het principe 'pick and choose' of 'cherrypicking' doen; of de bijbel is waar ,of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@tbone: Tot op zekere hoogte is 'cherry picking' wel mogelijk. Je kunt best de Bijbel als inspiratiebron gebruiken en eruit halen wat voor jou nuttig is, terwijl je overslaat wat niet nuttig voor je is. Als iemand daardoor gelukkiger is, zie ik er geen probleem in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het nou toch helemaal met jou eens, waarom moeilijk doen als het zo simpel is....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Widar: ten eerste is de bijbel zo niet bedoeld. Ten tweede: ik ben het met je eens dat je moet doen wat je gelukkig maakt (zolang je anderen met rust laat en niet veroordeelt; iets wat gelovigen vaak niet goed kunnen). Maar misschien gaat dit niet echt over de vraag, vandaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Widar, je zegt: In de Bijbel zelf staat op sommige plaatsen dat het niet letterlijk bedoeld is,
DAT bedoel ik. Als in de bijbel staat: dit of dat is niet letterlijk..dan is dat zo. Haha. Als dat er niet staat, dan is het wel letterlijk. Ook dat iets niet letterlijk is, moet je letterlijk opvatten. Volg je het nog :') ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het heel simpel.
God pleegt in de bijbel (letterlijk geschreven) ik weet niet hoeveel moorden, oo dus moorden mag, want God doet het ook, lijkt me niet zo'n goede interpretatie.
Of God moet de bad guy zijn, of het boek is geinspireert door lucifer, en probeert God zwart te maken door misleiding en leugens enz.
Of lucifer is de good guy en God de bad guy, en probeert lucifer zwart te maken. Niet aanvallend bedoelt naar gelovigen, dit is gewoon iets wat de laatste tijd in mijn hoofd speelt.
Stel dat Spiritualiteit de weg is naar de good guy, dan is het heel slim van de bad guy om dit te verbieden, in de bijbel word alles wat spiritualiteit en paranormaal betreft verboden, en als we in de bijbel geloven dan blijven we altijd bij de good guy weg, want dat is verboden terein.
En wie hier nu de good guy of de bad guy is, ik heb het vermoeden dat de bijbel van de bad guy is, en dat daar juist een en al misleiding in staat, om mensen van de good guy weg te houden, wie de good guy dan ook is.
De bijbel spreekt zichzelf tegen op heel veel vlakken, bv het eerste gebod van God, u zult niet doden, wat doet hij zelf, op 3 pagina's van de bijbel heeft hij al 2 mensen vermoord voor een pieterpeuterig kleinigheidje, dat gaat tegen zijn eigen gebod in, en hij geeft ook nog het slechte voorbeeld, of je moet het niet letterlijk interpreteren, maar zo staan er nog meer dingen in.
Een man mag niet het bed delen met een andere man, zoals met een vrouw.
De 2 mannen die dit doen worden vermoord, maar een andere man bied zijn 2 dochters aan, aan een verkrachter, en die laat hij leven, alsof verkrachting goed is ?
Ik heb zo heel erg mijn tweifels bij de bijbel hoor.
De bijbel is wat mij betreft een en al tegenstrijdigheid, misleiding, en bedrog, en daar is de bad guy goed in, wie dat dan ook is. Lees verder in volgende reactie.
God pleegt in de bijbel (letterlijk geschreven) ik weet niet hoeveel moorden, oo dus moorden mag, want God doet het ook, lijkt me niet zo'n goede interpretatie.
Of God moet de bad guy zijn, of het boek is geinspireert door lucifer, en probeert God zwart te maken door misleiding en leugens enz.
Of lucifer is de good guy en God de bad guy, en probeert lucifer zwart te maken. Niet aanvallend bedoelt naar gelovigen, dit is gewoon iets wat de laatste tijd in mijn hoofd speelt.
Stel dat Spiritualiteit de weg is naar de good guy, dan is het heel slim van de bad guy om dit te verbieden, in de bijbel word alles wat spiritualiteit en paranormaal betreft verboden, en als we in de bijbel geloven dan blijven we altijd bij de good guy weg, want dat is verboden terein.
En wie hier nu de good guy of de bad guy is, ik heb het vermoeden dat de bijbel van de bad guy is, en dat daar juist een en al misleiding in staat, om mensen van de good guy weg te houden, wie de good guy dan ook is.
De bijbel spreekt zichzelf tegen op heel veel vlakken, bv het eerste gebod van God, u zult niet doden, wat doet hij zelf, op 3 pagina's van de bijbel heeft hij al 2 mensen vermoord voor een pieterpeuterig kleinigheidje, dat gaat tegen zijn eigen gebod in, en hij geeft ook nog het slechte voorbeeld, of je moet het niet letterlijk interpreteren, maar zo staan er nog meer dingen in.
Een man mag niet het bed delen met een andere man, zoals met een vrouw.
De 2 mannen die dit doen worden vermoord, maar een andere man bied zijn 2 dochters aan, aan een verkrachter, en die laat hij leven, alsof verkrachting goed is ?
Ik heb zo heel erg mijn tweifels bij de bijbel hoor.
De bijbel is wat mij betreft een en al tegenstrijdigheid, misleiding, en bedrog, en daar is de bad guy goed in, wie dat dan ook is. Lees verder in volgende reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat zolang je van elkaar houd, en of je nu man en vrouw, of man en man, of vrouw en vrouw bent, dan maakt het niet uit, de good guy zou toch een en al liefde en vergeving en vrede moeten zijn.
God kan blijkbaar zelf niet eens vergeven als hij zomaar voor klein dingetje iemand vermoord.
Hij vermoorde iemand omdat die zijn ark aanraakte, en die ark moest verplaats worden, hoe kun je iets verplaatsen zonder het aan te raken, en hij is toch almachtig, waarom verplaats hij hem dan niet zelf, een knip met zijn vingers en poef, dat ding staat waar hij hem wil hebben.
Klinkt meer als de slechte kant, die mensen voor hem willen laten werken, zoals eigenlijk lucifer omschreven word.
En dan al de ellende in de wereld door het christelijke geloof en de bijbel die daar bij hoort, oorlogen, pedofiele priesters in de kerken, moordenaars, verkrachters, ja god moord ook dus dat mag, en verkrachters blijven leven, maar homo's niet ????
Er worden ook mensen, en zelfs baby's geofferd aan god in de bijbel, omdat de mama of papa van de baby iets fouts heeft gedaan, daar kan die baby dan toch niks aan doen, die komt compleet onschuldig op de wereld, en word meteen afgestraft (vermoord) ???
Straf dan de ouders zelf die de fout hebben gemaakt.
Dat is net zo iets als, als je een probleem met mij hebt, zeg het dan recht in mijn gezicht, maar ga mij niet stangen via mijn dierdare, want dat is wel zo laag he.
Baby's opofferen is wat mij betreft nog erger, lager kun je niet zinken dan dat denk ik.
Heel de bijbel is een horror boek, met gruweldaden, en moorden en plagen, en nog veel meer gruweldingen. En als de bijbel anders geiterpreteerd moet worden, waarom snapt niemand dan hoe.
Wat heb je aan de bijbel als je niet weet hoe je "wat" moet interpreteren.
Volgens mij is de bijbel in tongentaal geschreven, ik weet niet of jullie daar bekend mee zijn ?
Dat is een universele taal.
Maar wat tongentaal betreft zijn ook de meningen verdeeld of die taal van de bad guy af komt of van de good guy.
Dus ik ga er niet op gokken.
En er is volgens mij niemand meer op de wereld die tongentaal kan interpreteren, tenminste niet zo goed, om de hele bijbel te doen.
God kan blijkbaar zelf niet eens vergeven als hij zomaar voor klein dingetje iemand vermoord.
Hij vermoorde iemand omdat die zijn ark aanraakte, en die ark moest verplaats worden, hoe kun je iets verplaatsen zonder het aan te raken, en hij is toch almachtig, waarom verplaats hij hem dan niet zelf, een knip met zijn vingers en poef, dat ding staat waar hij hem wil hebben.
Klinkt meer als de slechte kant, die mensen voor hem willen laten werken, zoals eigenlijk lucifer omschreven word.
En dan al de ellende in de wereld door het christelijke geloof en de bijbel die daar bij hoort, oorlogen, pedofiele priesters in de kerken, moordenaars, verkrachters, ja god moord ook dus dat mag, en verkrachters blijven leven, maar homo's niet ????
Er worden ook mensen, en zelfs baby's geofferd aan god in de bijbel, omdat de mama of papa van de baby iets fouts heeft gedaan, daar kan die baby dan toch niks aan doen, die komt compleet onschuldig op de wereld, en word meteen afgestraft (vermoord) ???
Straf dan de ouders zelf die de fout hebben gemaakt.
Dat is net zo iets als, als je een probleem met mij hebt, zeg het dan recht in mijn gezicht, maar ga mij niet stangen via mijn dierdare, want dat is wel zo laag he.
Baby's opofferen is wat mij betreft nog erger, lager kun je niet zinken dan dat denk ik.
Heel de bijbel is een horror boek, met gruweldaden, en moorden en plagen, en nog veel meer gruweldingen. En als de bijbel anders geiterpreteerd moet worden, waarom snapt niemand dan hoe.
Wat heb je aan de bijbel als je niet weet hoe je "wat" moet interpreteren.
Volgens mij is de bijbel in tongentaal geschreven, ik weet niet of jullie daar bekend mee zijn ?
Dat is een universele taal.
Maar wat tongentaal betreft zijn ook de meningen verdeeld of die taal van de bad guy af komt of van de good guy.
Dus ik ga er niet op gokken.
En er is volgens mij niemand meer op de wereld die tongentaal kan interpreteren, tenminste niet zo goed, om de hele bijbel te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dierdare = dierbare
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tongentaal is gezegde taal, bv de appel valt niet ver van de boom= hij lijkt op zijn moeder of vader, deze taal is universeel, en kun je in elke taal schrijven, engels ,latijn hebreeuws enz.
Heel de bijbel zou dan dus uit gezegdes bestaan.
Ga dat maar eens gelijk uitpluizen, aangezien we zelf niet zo veel gezegdes kennen, er staan er 1000de meer in de bijbel, die bij ons onbekend zijn, wat ze betekenen.
Heel de bijbel zou dan dus uit gezegdes bestaan.
Ga dat maar eens gelijk uitpluizen, aangezien we zelf niet zo veel gezegdes kennen, er staan er 1000de meer in de bijbel, die bij ons onbekend zijn, wat ze betekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb nog een goede gevonden in mijn spreekwoordenboek.
Hij weet van de moord = hij is van de zaak op de hoogte.
Hij weet van de moord = hij is van de zaak op de hoogte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@tbone: Wie bepaald of de Bijbel niet zo is bedoeld? Als iemand er gelukkig mee is op die manier, dan bepaalt hij/zij dat voor zichzelf. Heb jij weinig over te zeggen, denk ik zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@widar: ik bepaal dat ook niet, het was mijn stelling die ik inbreng tegen een punt wat vaak gehoord is en waar ik niet tegen kan: als er iets in de bijbel staat wat niet strookt met wat iemand denkt ,moet je het niet letterlijk nemen. Als diezelfde persoon je met een dogma om de oren wil slaan dan moet je een bepaald stuk ineens letterlijk nemen. Wat is een bijbel waard als het een boel vage, figuurlijke teksten zijn die op meedere manieren uitlegbaar zijn? Schrijf dan niets!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tbone.
Inderdaad het is een vaag boek, waarvan je niet weet hoe je die moet interpreteren, voor het zelfde geld is het wel het boek van de bad guy, en no afence, alle kristenen de bad guy aan het aanbidden zijn.
Op zo zo'gevaarlijke gokkast ga ik niet spelen ;-)
Inderdaad het is een vaag boek, waarvan je niet weet hoe je die moet interpreteren, voor het zelfde geld is het wel het boek van de bad guy, en no afence, alle kristenen de bad guy aan het aanbidden zijn.
Op zo zo'gevaarlijke gokkast ga ik niet spelen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mag straks ook wel een middagje gaan zitten om het beste antwoord eruit te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kristenen :')
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Jorryt: Veel succes met de selectie. Er is inderdaad nogal wat stof tot overdenken aangevoerd.
Ik kom je wel een kopje thee brengen als je 't zwaar krijgt ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@tbone: Je mening hierboven snijdt natuurlijk alleen houdt als die persoon dat bij één en dezelfde tekst doet. Als hij zegt dat je het verhaal van over water lopen niet letterlijk moet nemen, maar de 10 geboden wel, dan kan dat natuurlijk.
Maar het zou natuurlijk wel raar zijn als hij de ene keer zou zeggen dat Jezus letterlijk over het water liep en de andere keer dat het verhaal slechts bedoeld is om duidelijk te maken dat het goed komt als je maar gelooft. Dan heeft het inderdaad geen waarde meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch moet je het met tbone een beetje eens zijn dat de bijbel dan natuurlijk niet meer echt iets voor stelt. Als je 1 ding in de bijbel als figuurlijk ziet(wat nooit als zodanig omschreven is) begeef je je namelijk op een hellend vlak. Wat houdt je dan nog tegen om alles figuurlijk te zien inclusief het bestaan van God.
Je kan als persoon wel gaan kiezen, maar dan vind ik niet dat die persoon nog een echte gelovige is, hij is dan namelijk al aan het rationaliseren. Prima, maar dan kan je net zo goed je levensstijl niet meer uit de bijbel halen, maar uit elk ander "heilig"geschrift, elke uitspraak, elke film, elk boek, elke situatie.
Als je zegt dit wat God opgedragen heeft volg ik (want dat is goed/of vind ik goed), en dat wat God opgedragen heeft volg ik niet (want dat is fout/of vind ik fout) zeg je dat God foute dingen beweert/opdraagt, dat is een bijzonder interessante bewering, eentje die velen niet kunnen maken hun volgende stap is dan meestal een logische(atheïsme/agnostisme), dat andere die stap niet maken is denk een gevoelsmatige en ook te begrijpen. Het is niet perse heel makkelijk om afstand te doen van het prettige gevoel wat het je kan geven. Het is net een soort als afkicken van drugs.
Het argument opvoeren "maar de bijbel geeft me richting, dus waarom zou ik hem dan niet aanhouden" is op dat moment een onheuse bewering, je volgt dan namelijk allang de bijbel niet meer, je volgt wat zelf denkt wat goed is. Sterker nog je houdt je expres afzijdig van sommige gedeeltes van de bijbel.
Dit alles geldt natuurlijk niet voor mensen die zeggen dat ze de bijbel letterlijk nemen. Maar ook die heb ik hier al vreemde sprongen zien maken om uit te leggen hoe ze het aan zichzelf verkopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteindelijk volgen we allemaal wat we zelf denken dat goed is. En als iemand door de Bijbel een betere kant op gaat (voor zichzelf), dan is dat prima, ook al leeft hij/zij op een gegeven moment niet na wat er in die Bijbel staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat veel gelovigen te selectief zijn met het "letterlijk" nemen van de bijbel.
Ben zelf niet gelovig en vind het bijzonder storend dat sommige gelovigen bepaalde bijbelse teksten in hun voordeel interpreteren. Leuk en aardig dat het geaccepteerd word dat in de jaren de bijbel door verschillende schrijvers is "aangepast"
Maar hierdoor kan ik ook de conclusie trekken dat de bijbel niet het woord van god is, maar het woord van de mens.
Verhalen schrijven over goed en slecht kan iedereen en als je de bijbel nodig hebt om goed en slecht te onderscheiden, dan heb je iets anders nodig dan geloof. Dus wie is jullie god?
Ben zelf niet gelovig en vind het bijzonder storend dat sommige gelovigen bepaalde bijbelse teksten in hun voordeel interpreteren. Leuk en aardig dat het geaccepteerd word dat in de jaren de bijbel door verschillende schrijvers is "aangepast"
Maar hierdoor kan ik ook de conclusie trekken dat de bijbel niet het woord van god is, maar het woord van de mens.
Verhalen schrijven over goed en slecht kan iedereen en als je de bijbel nodig hebt om goed en slecht te onderscheiden, dan heb je iets anders nodig dan geloof. Dus wie is jullie god?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ietje, dit vertelde mijn godsdienstleraar mij, ik vond het wel heel logisch klinken. Maar dat de zee in 2en gesplitst werd en dat Jezus over het water liep waren ook letterlijk zo dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel dus @ytje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt josje05, dit was ook zo. Jezus kon wonderen verrichten, en deed dit. Het staat in de bijbel zo, en niet voor niets.
Cryofiel
13 jaar geleden
In de Q'ran lees ik er anders helemaal niets over.
Op sommige punten is de Q'ran het met de Bijbel eens, op sommige punten zegt de Q'ran iets heel anders.
Kortom: het is maar net WELK boek je kiest. Kies je een ander boek, dan heb je een andere waarheid. En al die waarheden zijn gelijkwaardig.
Tenslotte is het de MENS die kiest welk boek hij gelooft, en welk boek hij afwijst. Ook de keuze voor de Bijbel is dus een menselijke keuze.
Die keuze kan fout zijn. Tenslotte is de mens feilbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ytje, nou gaf Whiteeagle in oprecht verontwaardigde woorden weer wat zij van de bijbel vindt, hoe ze dat ervaart en jij reageert alleen op het verkeerd gespelde woord
"kristenen"??
"kristenen"??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En al die waarheden zijn gelijkwaardig.
Dat kan in mijn ogen bijna niet zo zijn, hoe je het ook bekijkt.
1. Een boek/god is juist; of
2. Ze zijn allemaal onjuist en dan zijn het geen waarheden maar illusies. Als je aanneemt wat jij zegt moet je geloven in een soort filosofische stroming die er vanuit gaat dat alles waar is wat jij maar ook een ander gelooft. Dus dat zowel Allah, God, Boeddha, Ra, Zeus,.... bestaan maar tegelijkertijd ook niet. De implicaties daarvan zijn te bizar voor woorden. Daarnaast zijn het meestal de ouders die hun kind iets opdringen vanaf zo'n ernstig jonge leeftijd dat je ze in alles kan laten geloven.
2. Ze zijn allemaal onjuist en dan zijn het geen waarheden maar illusies. Als je aanneemt wat jij zegt moet je geloven in een soort filosofische stroming die er vanuit gaat dat alles waar is wat jij maar ook een ander gelooft. Dus dat zowel Allah, God, Boeddha, Ra, Zeus,.... bestaan maar tegelijkertijd ook niet. De implicaties daarvan zijn te bizar voor woorden. Daarnaast zijn het meestal de ouders die hun kind iets opdringen vanaf zo'n ernstig jonge leeftijd dat je ze in alles kan laten geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet elke mening/waarheid is gelijk. Om maar een voorbeeld te noemen: er zijn mensen die vinden dat er een holocaust is geweest, er zijn ook mensen die vinden van niet. Over 't algemeen vindt men niet dat de mening van mensen die vinden dat het er niet is geweest evenveel waard is. (Niet dat ik hier een soort reductio ad hitlerum van wil maken, maar 't is gewoon een sterk voorbeeld.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal, het is niet eens verkeerd gespeld, de spellingscontrole gaf geen fout aan, en op google kan het ook bijde, dus je mag kristenen of christenen schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Whiteeagle.
Aha! Zoiets als Kristal en Cristal he ;-) Maar mijn reactie naar Ytje blijft geldig, ook al is het niet eens een spelfout.
Aha! Zoiets als Kristal en Cristal he ;-) Maar mijn reactie naar Ytje blijft geldig, ook al is het niet eens een spelfout.
Cryofiel
13 jaar geleden
@MrTomaat, wat ik bedoel is: er zijn vele boeken. Laten we het voor het gemak even reduceren tot twee boeken, om de hoeveelheid typewerk te reduceren. De redenatie is echter evenzogoed geldig voor tientallen boeken.
De aanhangers van boek X zeggen: "Boek X is waar, boek Y is fout. Echt waar, lees maar na in boek X. Zie je nu wel, hiermee is bewezen dat boek X de waarheid spreekt en dat boek Y leugens bevat!"
De aanhangers van boek Y zeggen: "Boek Y is waar, boek X is fout. Echt waar, lees maar na in boek Y. Zie je nu wel, hiermee is bewezen dat boek Y de waarheid spreekt en dat boek X leugens bevat!"
Ik zie geen enkel, werkelijk geen enkel, verschil tussen beide uitspraken.
Dat is wat ik bedoel met mijn stelling dat beide waarheden gelijkwaardig zijn.
We kunnen pas stellen dat de ene waarheid "beter" is dan de andere wanneer er een *verschil* is tussen beide waarheden. Dat verschil kunnen we alleen vinden door buiten beide stellingen te kijken. We kunnen bijvoorbeeld de uitspraken van boek X vergelijken met wat we zien in de wereld om ons heen, en hetzelfde doen met de uitspraken van boek Y. We kiezen dan het boek dat het beste overeenstemt met de werkelijkheid.
Daarom is het voorbeeld van Widar, hoewel geldig, niet van toepassing op de keuze tussen boek X en boek Y. Bij het vergelijken van zijn beide voorbeeldstellingen ("er was een holocaust" versus "er was geen holocaust") kunnen we overlevenden en andere ooggetuigen ondervragen, we kunnen archieven raadplegen, we kunnen archeologie bedrijven. Doen we dat, dan wordt duidelijk dat de ene stelling wel houdbaar is, en de andere niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn probleem ligt dan ook bij het woord waarheid, misschien heb ik een ander idee bij waarheid dan jij het hebt. Ik zou dan eerder theorieën (niet de wetenschappelijk betekenis van theorie) zeggen.
"kunnen we overlevenden en andere ooggetuigen ondervragen, we kunnen archieven raadplegen, we kunnen archeologie bedrijven. Doen we dat, dan wordt duidelijk dat de ene stelling wel houdbaar is, en de andere niet."
Grappig dat je dat zegt want door onder andere archeologie, astronomie en biologie zijn boek X en Y ook keihard onderuit te halen. En staan dus ongeveer gelijk aan holocaust ontkenning*.
*Ondanks wetenschappelijk bewijs toch blijven beweren dat iets wel/niet zo is. Als je dat van een gelovige accepteert moet je dat ook van een holocaust ontkenner accepteren het is dan namelijk zijn "waarheid".
Cryofiel
13 jaar geleden
Klopt, MrTomaat. Dat is dan ook de reden dat ik zowel boek (en theorie) X als boek (en theorie) Y afwijs. Beide theorieën zijn in tegenspraak met mijn waarnemingen, en met de kennis die ik heb en die op andermans waarnemingen is gebaseerd.
Mijn stelling ("boek X en boek Y zijn precies even waar") is dan ook met name gericht op mensen die in één van die boeken geloven. Ik wil ons afvragen hoe je in het ene boek kunt geloven, en tegelijk het andere boek kunt afwijzen - wat is dan het verschil tussen beide boeken? Kennelijk ziet de gelovige een duidelijk verschil, een verschil dat ik niet zie.
Zou de gelovige net als ik geen verschil zien, dan zou de gelovige geen reden meer hebben om in "zijn" boek te geloven.
Je kunt het trouwens ook wiskundig benaderen. Soms zijn boek X en boek Y in flagrante tegenspraak. We kunnen dat uitdrukken als X=--Y. Tegelijk zijn X en Y gelijk, zoals hierboven beschreven - met andere woorden, X=Y.
Als zowel X=--Y als X=Y, dan kan het niet anders dan X=Y=0.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryo.
hahaha, geweldig.
Deze keer ben ik het helemaal met je eens.
hahaha, geweldig.
Deze keer ben ik het helemaal met je eens.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.