Waarom zou je de bijbel anders dan letterlijk mogen opvatten?
Als ik het goed begrepen heb, is het idee dat god de schrijvers van de bijbel geinspireerd heeft en ze heeft laten weten wat te schrijven.
Maar waarom zou je als mens dan mogen zeggen hoe de bijbel opgevat moet worden? God heeft het er toch zo neergezet? Als hij iets anders zou bedoelen, waarom liet hij dat dan niet opschrijven?
Met alle respect natuurlijk.
Swedenborg die door God geroepen werd om te schrijven door hem kunnen we meer inzicht krijgen. http://swedenborg.nl/HV1-12/HVh1.htm
Er zijn wel mensen die een eigen interpetatie er aan geven voor hun eigen bestwil..dit doe ik niet.
God pleegt in de bijbel (letterlijk geschreven) ik weet niet hoeveel moorden, oo dus moorden mag, want God doet het ook, lijkt me niet zo'n goede interpretatie.
Of God moet de bad guy zijn, of het boek is geinspireert door lucifer, en probeert God zwart te maken door misleiding en leugens enz.
Of lucifer is de good guy en God de bad guy, en probeert lucifer zwart te maken. Niet aanvallend bedoelt naar gelovigen, dit is gewoon iets wat de laatste tijd in mijn hoofd speelt.
Stel dat Spiritualiteit de weg is naar de good guy, dan is het heel slim van de bad guy om dit te verbieden, in de bijbel word alles wat spiritualiteit en paranormaal betreft verboden, en als we in de bijbel geloven dan blijven we altijd bij de good guy weg, want dat is verboden terein.
En wie hier nu de good guy of de bad guy is, ik heb het vermoeden dat de bijbel van de bad guy is, en dat daar juist een en al misleiding in staat, om mensen van de good guy weg te houden, wie de good guy dan ook is.
De bijbel spreekt zichzelf tegen op heel veel vlakken, bv het eerste gebod van God, u zult niet doden, wat doet hij zelf, op 3 pagina's van de bijbel heeft hij al 2 mensen vermoord voor een pieterpeuterig kleinigheidje, dat gaat tegen zijn eigen gebod in, en hij geeft ook nog het slechte voorbeeld, of je moet het niet letterlijk interpreteren, maar zo staan er nog meer dingen in.
Een man mag niet het bed delen met een andere man, zoals met een vrouw.
De 2 mannen die dit doen worden vermoord, maar een andere man bied zijn 2 dochters aan, aan een verkrachter, en die laat hij leven, alsof verkrachting goed is ?
Ik heb zo heel erg mijn tweifels bij de bijbel hoor.
De bijbel is wat mij betreft een en al tegenstrijdigheid, misleiding, en bedrog, en daar is de bad guy goed in, wie dat dan ook is. Lees verder in volgende reactie.
God kan blijkbaar zelf niet eens vergeven als hij zomaar voor klein dingetje iemand vermoord.
Hij vermoorde iemand omdat die zijn ark aanraakte, en die ark moest verplaats worden, hoe kun je iets verplaatsen zonder het aan te raken, en hij is toch almachtig, waarom verplaats hij hem dan niet zelf, een knip met zijn vingers en poef, dat ding staat waar hij hem wil hebben.
Klinkt meer als de slechte kant, die mensen voor hem willen laten werken, zoals eigenlijk lucifer omschreven word.
En dan al de ellende in de wereld door het christelijke geloof en de bijbel die daar bij hoort, oorlogen, pedofiele priesters in de kerken, moordenaars, verkrachters, ja god moord ook dus dat mag, en verkrachters blijven leven, maar homo's niet ????
Er worden ook mensen, en zelfs baby's geofferd aan god in de bijbel, omdat de mama of papa van de baby iets fouts heeft gedaan, daar kan die baby dan toch niks aan doen, die komt compleet onschuldig op de wereld, en word meteen afgestraft (vermoord) ???
Straf dan de ouders zelf die de fout hebben gemaakt.
Dat is net zo iets als, als je een probleem met mij hebt, zeg het dan recht in mijn gezicht, maar ga mij niet stangen via mijn dierdare, want dat is wel zo laag he.
Baby's opofferen is wat mij betreft nog erger, lager kun je niet zinken dan dat denk ik.
Heel de bijbel is een horror boek, met gruweldaden, en moorden en plagen, en nog veel meer gruweldingen. En als de bijbel anders geiterpreteerd moet worden, waarom snapt niemand dan hoe.
Wat heb je aan de bijbel als je niet weet hoe je "wat" moet interpreteren.
Volgens mij is de bijbel in tongentaal geschreven, ik weet niet of jullie daar bekend mee zijn ?
Dat is een universele taal.
Maar wat tongentaal betreft zijn ook de meningen verdeeld of die taal van de bad guy af komt of van de good guy.
Dus ik ga er niet op gokken.
En er is volgens mij niemand meer op de wereld die tongentaal kan interpreteren, tenminste niet zo goed, om de hele bijbel te doen.
Heel de bijbel zou dan dus uit gezegdes bestaan.
Ga dat maar eens gelijk uitpluizen, aangezien we zelf niet zo veel gezegdes kennen, er staan er 1000de meer in de bijbel, die bij ons onbekend zijn, wat ze betekenen.
Hij weet van de moord = hij is van de zaak op de hoogte.
Inderdaad het is een vaag boek, waarvan je niet weet hoe je die moet interpreteren, voor het zelfde geld is het wel het boek van de bad guy, en no afence, alle kristenen de bad guy aan het aanbidden zijn.
Op zo zo'gevaarlijke gokkast ga ik niet spelen ;-)
Ben zelf niet gelovig en vind het bijzonder storend dat sommige gelovigen bepaalde bijbelse teksten in hun voordeel interpreteren. Leuk en aardig dat het geaccepteerd word dat in de jaren de bijbel door verschillende schrijvers is "aangepast"
Maar hierdoor kan ik ook de conclusie trekken dat de bijbel niet het woord van god is, maar het woord van de mens.
Verhalen schrijven over goed en slecht kan iedereen en als je de bijbel nodig hebt om goed en slecht te onderscheiden, dan heb je iets anders nodig dan geloof. Dus wie is jullie god?
"kristenen"??
2. Ze zijn allemaal onjuist en dan zijn het geen waarheden maar illusies. Als je aanneemt wat jij zegt moet je geloven in een soort filosofische stroming die er vanuit gaat dat alles waar is wat jij maar ook een ander gelooft. Dus dat zowel Allah, God, Boeddha, Ra, Zeus,.... bestaan maar tegelijkertijd ook niet. De implicaties daarvan zijn te bizar voor woorden. Daarnaast zijn het meestal de ouders die hun kind iets opdringen vanaf zo'n ernstig jonge leeftijd dat je ze in alles kan laten geloven.
Aha! Zoiets als Kristal en Cristal he ;-) Maar mijn reactie naar Ytje blijft geldig, ook al is het niet eens een spelfout.
hahaha, geweldig.
Deze keer ben ik het helemaal met je eens.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.