Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe is het in goden geloven begonnen?

Ikzelf geloof niet in goden, dus vind ik het raar dat mensen dat wel doen. Maar hoe kwamen mensen (die geloven) erachter dat er goden zouden bestaan? en door welk volk is dat begonnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het geloof in goden is volgens de meeste wetenschappers al begonnen in de prehistorie. Mensen maakten positieven en negatieve dingen mee zoals stormen, overstromingen of goede oogsten. In die tijd waren ze nog niet achter de echte oorzaken van bijv. dezen natuurverschijnselen gekomen maar zocht men toch naar een manier om deze toch eigenlijk wonderbaarlijke verschijnselen te verklaren.
Al snel kwamen mensen toen al op goden. Destijds geloofden ze dat alle dingen een ziel had. Zo ontstonden de natuurgodsdiensten.
Later zijn daar de godsdiensten met maar één god uit ontstaan.
Ik hoop dat zo je vraag beantwoord is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is door meerdere volken begonnen (waardoor je ook meerdere geloven hebt).

Men was vroeger nog niet zo ver qua technologie, en konden nog alles weten. Ze gingen zichzelf vragen stellen.
"Waar regent het?"
"Wat als je dood gaat?"
"Hoe zijn we ontstaan?"
En zo kan ik er nog wel 1000 verzinnen.
Ze gingen zelf een beetje antwoorden op hun vragen verzinnen. Ze dachten dat het goden waren. Grootse wezens die deze wereld zijn begonnen, en over ons waken. Goden die het lieten regenen, of deze wereld zijn begonnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen hadden al in de allervroegste tijden iets of iemand nodig, aan wie ze hun falen of slagen konden opdragen.
Een slimmerik bedacht toen maar Oogietoe, da allereerste god.
En dat vond veel navolging, ook al kregen die goden en godjes andere namen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloven in God (of goden) zit ten diepste in elk mens. Hoe meer een mens denkt het leven in de hand te hebben en onafhankelijk te zijn, hoe meer dit onderdrukt wordt. Maar echt onafhankelijk zijn lukt niet zo erg. Kijk maar naar oud worden, ziekte, de dood. Je hebt dat niet in de hand. Of, zoals ik geloof, er zijn hogere machten die dat in de hand hebben, die ons begrip te boven gaan. Als je ziet hoe knap een 'simpel' bloemetje in elkaar zit, ga je jezelf toch vragen stellen: 'kan dit zomaar door 'toeval' ontstaan zijn? Of is er een Schepper? Ik kan de vraagsteller maar één advies geven: koop een bijbel, lees hierin hoe God de wereld geschapen heeft. Het gaat er eigenlijk niet om hoe het geloof in God/goden ontstaan is, het draait om de oorsprong van de mens en het doel waarom hij hier op aarde is.
God schiep de mens om tot eer van God te leven. Toen de mens dat weigerde door in het paradijs een eigen koers te kiezen, kreeg de mens een nieuwe kans. Ieder die in God gelooft en in Zijn Zoon Jezus die onze schuld op zich wilde nemen, ontvangt van Hem eeuwig leven. En elk die dat niet gelooft is verloren. Dat is de bijbelse boodschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nu bijvoorbeeld op een stoel zit, is het niet logisch om er van uit te gaan dat die stoel geen maker heeft. Het is natuurlijk absurd om aan te nemen dat dat ding spontaan - door natuurlijke oorzaken - is ontstaan.

Als er een God bestaat is er een groot wezensverschil tussen Schepper en Schepsel. Zo'n stoel zal nooit het wezen van de meubelmaker kunnen doorgronden. De Meubelmaker maakt echter door het ontwerp wel duidelijk wat de bedoeling is.

Dat de mens ooit is overgegaan om in God te geloven lijkt mij een geval van logisch nadenken!
De "schepping" zoals wij die waarnemen moet het resultaat zijn van een creatief proces, omdat chaos zich niet vanzelf ordent. (Eerder het tegenovergestelde is het geval: na verloop van tijd vervalt orde tot chaos als er niet wordt ingegrepen.)

De evolutietheorie, die aantoont dat soorten zich ontwikkelen, sluit niet uit dat er een "Schepper" bestaat, maar maakt dat juist aannemelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing