Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je mailen op zondag van de kerk?(zie extra uitleg)

Volgens de kerk is het verboden om op zondag te werken. Mag je dan wel een mail sturen naar de kerk zelf met een vraag op zondag, of kan ik dat beter op maandag doen ofzo? Het onderwerp van mijn mail heeft niks te maken met school of een bijbaantje. Zal mijn mail op zondag wel op prijs worden gesteld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.6K
Amadea
13 jaar geleden
Die stelling klopt niet, dat het volgens "de kerk" verboden zou zijn om op zondag te werken. Dominees en pastoors werken bijvoorbeeld op zondag!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

ja en nee, een mailtje sturen zie ik niet als werk, maar het afhandelen van mails aan een organisatie weer wel.

dus ik vermoed dat je maandag pas een antwoord hebt...

Toegevoegd na 1 minuut:
overigens is die rustdag, een dag om na te denken en bezig te zijn met je geloof. Dus een vraag aan de kerk op zondag kan juist als erg positief gezien worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

ik vermoed dat ze niet gelezen worden je hoeft je echt geen zorgen te maken of je het nou wel of niet op zondag verstuurt maar verwacht geen antwoord
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Volgens mij mag het niet. Op zondag moet je rust houden en je alleen met het geloof bezig houden. Aardse zaken als TV-kijken, radio luisteren en computeren (op PC, mobiel, iPad enz) hoort daar zeker niet bij. Afhankelijk van hoe sterk het geloof is natuurlijk. Als je een vraag hebt voor de kerk op zondag dan moet je zelf naar de kerk gaan om het aldaar te stellen, vermoed ik.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt erg van de kerk af, er zullen best dominees zijn die op zondag hun mail beantwoorden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag. Ik zal nooit op zondag naar een kerk mailen. Ik vermoed, dat er niet zo'n verbod geldt.
Inderdaad, werken mag niet. Lopen doe ik voor mijn werk, dus lopen naar de kerk is er niet bij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toen de bijbel geschreven werd hadden ze geen email, maar wel k-mail (kameel)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps, de reactie had één antwoord lager moet staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klaas1952 als men op zondag niet mag werken, hoe moeten de bejaarden dan worden verzorgd, en denk er aan gebruik geen elektriciteit en geen gas, want er zullen naar mijn inzien altijd mensen moeten werken die storingsdienst hebben, want dan laat je ander voor je werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Roodborstje: heb je de tegenstrijdigheid opgemerkt? Het was humor.
Dat men rust neemt is goed, maar om dat nou verplicht te stellen...
Tja, toen de bijbel geschreven werd hadden ze natuurlijk nog nooit van mail gehoord dus je kunt lang zoeken naar een expliciet verbod.

Ik denk dat de ene kerk strenger is dan de andere.

In de huidige tijd zou het in mijn optiek (als niet gelovige trouwens) moeten kunnen dat je het wel stuurt maar je kunt er iets inzetten dat jij de vrijheid neemt het op een zondag te versturen maar dat je er respect voor hebt als er geen antwoord komt op zondag (en evt met de vraag om te laten weten als ook het versturen niet op prijs wordt gesteld).

Dan doe je wat jij denkt dat goed is maar je houdt toch rekening met de ontvanger
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Natuurlijk mag je op zondag een mailtje sturen naar de kerk. Veel kerken zijn niet meer zo wettisch hoor, dat je niets meer mag doen op zondag. Alleen denk ik niet dat er iemand is die je mailtjes leest. Want jij werkt toch ook niet op zondag. Wist je trouwens dat er al kerken zijn die zo nu en dan twitterdiensten organiseren. Dan mag je tijdens de dienst twitterberichtjes sturen, over de preek of zo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst: Dat verscheelt heel erg per kerk. Maar over het algemeen wordt de zondag gezien als een dag van rust en bezinning en je bezighouden met het geloof Als jouw mail betrekking heeft op deze dingen, is het juist te prijzen dat je hierover mailt. Gaat de vraag over iets anders dat niet direct in relatie staat met bezinning en geloof, dan kun je op safe "spelen" en je vraag maandag versturen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marcus 2:27 En hij voegde eraan toe: ‘De sabbat is er voor de mens, en niet de mens voor de sabbat;

Of te wel, de sabbat is bedoeld om gewoon even uit te rusten van een week hard werken. Als je heel krampachtig hier mee omgaat schiet je je doel voorbij.
Om antwoord te geven op je vraag; ik ben van mening dat dit dus wel kan. Zo zijn er nog veel meer christenen die er zo over denken, er zijn er ook weer zat die de zondagrust wel heel strikt nemen.
Het is dus moeilijk om in te schatten wat men er van zegt, je moet je afvragen of dit belangrijk is. Als je erg twijfelt, en je kunt het uitstellen, zou ik er mee wachten tot maandag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt aan de kerk, aan het geloof, aan de dominee of pastoor..Als je het niet zeker weet, mail dan pas maandag. Ik kreeg een tijd geleden net iets over 12e in de avond (officieel zondag toen) een mail van de dominee.
Hij is daar wat moderner in, en ziet het niet als werk, aangezien je wel mag werken, als het maar geen handelen in (dus geld verdienen). Ook mag je geen handelen bevorderen door mensen te laten werken (denk aan restaurant, supermarkt ed)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anno 2011 zou ik me niet serieus zorgen maken over zoiets.
Jij bent niet van de kerk, en stuurt dus een mailtje wanneer jou dat uitkomt.
Mocht de ontvanger nog wel zo streng in de leer zijn, dan vind hij/zij jouw mailtje wel op maandag.

Wat jij je volgens mij afvraagt, is of het jou kwalijk genomen zou kunnen worden dat jij wel gewoon met van alles bezig bent op zondag.
En dat is nou juist iets dat een ander geen bal aangaat.
Van de kerk of niet. Ieder zijn eigen leven.

Overigens, de kerken die nog propageren dat men op zondag uitsluitend met het geloof en bezinning bezig moet zijn, zijn anno 2011 gelukkig nog maar dun gezaaid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij is dat geen probleem hoor ,aangezien internet en alle toebehoren ook in de kerk behoorlijk is geintegreerd .

bijv zo is online een kerk dienst live te volgen .zitten ze ook achter pc aan het werk .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding