Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom hebben niet-gelovige mensen boeddha-beelden?

Ze zijn te koop in alle tuincentra en veel mensen, ook niet-gelovige, hebben er een in huis of in de tuin: een boeddhabeeld. Waarom zijn boeddhabeelden in alle tuincentra te koop en waarom zouden niet-religieuze mensen er een kopen? Waarom staan er naast die boeddhabeelden in de tuincentra geen mariabeelden, crucifixen en andere religieuze beelden? (Niet dat ik een mariabeeld of crucifix nodig heb) Waarom zijn juist boeddhabeelden te koop? Wat heeft boeddha eigenlijk met tuinen te maken?
Ik heb dus eigenlijk 3 vragen:
-Waarom zouden atheïsten boeddhabeelden willen hebben?
-Waarom verkopen tuincentra alleen boeddhabeelden en geen andere religieuze beelden?
-Wat heeft boeddha nou met tuinen te maken?

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik zie reacties als "mariabeelden worden alleen door katholieken op prijs gesteld" en "aan mariabeelden is geen behoefte". Waarom is er dan geen behoefte aan mariabeelden etc.? Waarom is er wel behoefte aan boeddha's? Wat heeft zo'n boeddha beeld voor op een ander religieus beeld??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je 1e vraag:
"Waarom hebben niet-gelovige mensen boeddha-beelden?"
Dat is eigenlijk een meningvraag, daarom ook mijn eigen idee: ik ben niet gelovig (hang geen enkel geloof dan wel kerk aan): ik vind sommige Boeddha's heel mooi vanwege hun houding (meditatie) en de serene en mooie uitstraling daarvan. Overigens ben je niet meteen atheïst als je niet gelovig ("kerks") bent, maar dit terzijde.

Je 2e vraag:
"Waarom verkopen tuincentra alleen boeddhabeelden en geen andere religieuze beelden?"
Omdat dit kennelijk veel verkoopt! Je ziet ook fel gekleurde papegaaien voor aan de schutting, danwel kabouters, danwel katten, molens.... waarom? Omdat het verkoopt.

Je 3e vraag:
"Wat heeft boeddha nou met tuinen te maken?"
Veel mensen mediteren graag buiten in de natuur. In ons volgepropte landje is je tuin vaak een rustpunt (natuur), waar je een rustig plekje kunt maken om te zitten, danwel te mediteren---> gezellig rustig plekje maken met een Boeddha--> sfeermaker.

N.a.v. je toevoeging: Ik denk dat veel mensen een Boeddhabeeld niet als religieus zien (zie boven).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (20)

Om een boeddha beeld in huis te hebben hoef je niet direct boeddhist te zijn. Er zijn genoeg mensen die een bijbel thuis hebben maar totaal niet gelovig zijn.

Waarom er geen mariabeelden zijn? Omdat daar geen behoefte aan is boven de grote rivieren. Een boeddha beeldje geeft je huis een oosterse sfeer...

Toegevoegd na 24 minuten:
Wellicht een reden waarom mensen liever een boeddha dan een maria willen is dat ze niks met het katholieke geloof te maken willen hebben? Door een mariabeeld in huis te plaatsen profileer je jezelf *nogal* als katholiek terwijl je jezelf met een boeddha beeld alleen wat oosters georiënteerd neerzet.

Imago dus.

Toegevoegd na 27 minuten:
en boeddha (Siddhartha Gautama) heeft in dusverre met de natuur te maken dat het voorschrijft dat jij als je overlkeden bent, in een andere vorm kunt reïncarneren. Dat kan dus ook als rups, vlinder, of schaap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon simpel, die mensen vinden het gewoon leuk om een boedda beeld in de tuin te hebben. Of het was een cadeau want ik heb ooit gehoord dat je boedda beelden alleen mag krijgen en niet voor jezelf mag kopen (volgens de traditie dan).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boeddhabeelden, indien als kado gekregen, zouden geluk brengen. Althans dat is het geloof.

Daardoor is een boeddhabeeld of afbeelding een hype geworden. Waar je ook kijkt, je wordt er mee doodgegooid. Het is gewoon een soort of rage geworden mbt interieur of tuinversiering. Heeft niets met de religieuze achtergrond te maken.

En wat een atheïst er mee moet? Zelfde als omschreven hierboven èn, als je toch een achterliggende gedachte wilt zoeken, Het boeddhisme is het enige geloof die andere geloven en zelfs het atheïsme accepteerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een boeddha is leuk om naar te kijken, de meeste mensen die er 1 hebben vinden hem grappig. Tuincentra verkopen ze, omdat het handel is, tuinbeelden zijn in, dus worden er ook boeddha's als tuindecoratie gebruikt.
Mariabeelden worden alleen door Rooms Katholieken op prijs gesteld en die zijn er niet zoveel meer.

Toegevoegd na 13 minuten:
Dus gewoon hun vrolijke uiterlijk hebben ze voor op Maria.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb er ooit één op een antiek markt gekocht, louter en alleen omdat ik het een mooi beeldje vind. Ja, het is mij bekend,dat je jezelf nooit zo'n beeldje cadeau mag doen, maar aan- gezien ik niet gelovig en ook niet bijgelovig ben heb ik het toch gedaan!

Toegevoegd na 3 minuten:
Het antwoord op je laatste 2 vragen is, omdat het geld oplevert en omdat je niet zo'n betonnen kolos in je woonkamer gaat zetten.

Toegevoegd na 12 minuten:
Nog even dit, i.v.m. je toevoeging, Er staat naast het Boeddhabeeld zusterlijk een mooi Madonnabeeldje, ook alweer omdat wij dat mooi vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Boeddhisme is geen geloof maar een levenswijze. Dat is echt een verschil met religies. Je kan een Boeddhabeeld dus heel mooi vinden zonder er zelf een religieuze betekenis aan te geven. Zelf vind ik het Boeddhisme een fijne manier van leven omdat het rust uitstraalt, en vredelievend is. Dus ik heb een dierbaar beeldje in mijn tuin staan bij een klein vijvertje en dat beeldje geeft mijn tuin een sfeer van rust die mij aanspreekt en waar ik mij fijn bij voel. En ik ben dus geen Boeddhist.
Ik vermoed dat, wanneer men in tuincentra Mariabeeldjes en dergelijke zou gaan verkopen, dat dan een groot deel van de protestante mensen dat niet fijn zou vinden aangezien men in hun religie geen (stand-) beelden mag maken van onder andere Jezus en Maria. Dat is voor de katholieken anders, maar er zou waarschijnlijk aardig wat protest opkomen van protestantse zijden, het ligt gevoelig.
De Boeddha heeft niets met tuinen te maken op zich, binnen is hij net zo welkom. Boeddha heeft met vrede, uitstraling en sfeer te maken, dus kan hij zowel binnen als ook in de tuin een mooie, serene, sfeermaker zijn.

Toegevoegd na 18 uur:
Ja, waaróm er nu de hype is om Boeddha's te (ver-)kopen is zo'n ongrijpbaar modeverschijnsel. Denk eens aan de periode dat iedereen ganzen in huis, voor het raam en in de tuin had staan. Waarom gánzen??
Mensen houden van kléine veranderingen en doen dat vaak met accessoires in huis en tuin. De ganzen zijn alweer een poosje weg en nu zijn er Boeddha's. Er zal vast een achterliggende psychologische reden voor zijn, misschien hebben veel mensen nu behoefte aan iets vredigs in deze woelige wereld. En daar speelt "de verkoop business" natuurlijk direct op in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk omdat het boeddhisme als enige niet zo moeilijk met de afbeelding van hun voorbeeld omgaan. Boeddha wordt namelijk niet als een god gezien maar gewoon als een mens die heeft ontdekt hoe de wereld werkelijk in elkaar zit.
Als je een crucifix (andere geloven zijn nog moeilijker want dan is een afbeelding zowiezo al 'fout') 'zomaar' in je tuin zet dan heb je grote kans dat mensen er problemen mee hebben.
Mensen willen dus 'iets' met een 'betekenis' in hun tuin plaatsen en dan is een boeddhistisch beeld een 'veilige' keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boeddha is geen god, en het boeddhisme is geen religie.
De uitstraling van een boeddha beeld spreekt veel mensen aan (mij ook)
Atheisten willen dus boeddhabeelden omdat het geen God is maar een levenswijze. Een boeddhabeeld staat mooi in een tuin. En tuincentra s verkopen ze ook vanwege het modeverschijnsel.
Als jezus beelden een modeverschijnsel word zullen ze deze gaan verkopen. Hetzelfde met Mariabeelden.
Boeddha is gewoon wat 'hipper' tegenwoordig.
Dat heeft zo n beeld dus voor met andere rel. beelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is gewoon een trend! That's all. Mariabeelden zijn ook weleens een trend geweest, wellicht stonden ze toen nog niet in tuincentra. Ook rozenkransen waren ooit hip; in de Madonna (POP) tijd bijvoorbeeld. Droegen jonge dames, deze als kettingen om hun nek. Ook kerstbomen treft men trouwens weleens bij niet gelovigen.

Boeddha brengt daarbij een vakantiesfeer vandaar dat er wel degelijk een verklaarbare link is met tuincentra. Maar ze staan ook bij bijv. Xenos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste de volgende dingen:
Atheïsme betekend letterlijk 'geen-God', in de praktijk wordt het vaak gebruikt als niet-religieus. Boeddhisme is een religie zonder god en je kan strikt genomen dus Boeddhist zijn en atheïst.

Er wordt soms wel moeilijk gedaan over Boeddha afbeeldingen die gebruikt worden door niet-gelovigen. In Thailand is recent een wet aangenomen of oproep gedaan door een politicus, om te verhinderen dat niet-Boeddhistische buitenlandse toeristen Boeddha-tatoeages nemen. Het zou beledigend zijn voor de plaatselijke bevolking.

Westerlingen associëren Oosterse dingen zoals Boeddhisme met mysterieus en diepzinnig. Door je als westerling een beetje te associëren met Boeddhisme maak je jezelf een beetje uniek, anders, interessant. Er valt op dat gebied geen eer te behalen door je in te laten met bijvoorbeeld de Christelijk Russisch Orthodoxe kerk.
In de ogen van westerlingen past een Boeddhabeeld prima bij een persoon die een alternatief imago heeft.
Als iemand een Mariabeeld heeft wordt dat direct geassocieerd met het Katholicisme. En daar wil iemand alleen mee geassocieerd worden als je ook daadwerkelijk katholiek bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het boeddhisme is géén religie maar een levensfilosofie ,een manier van leven en bewuster en dichter bij de natuur en alles wat leeft wordt respecteerd daarom zijn de meeste mensen vegetarier en leven zo zuiver mogelijk,Boeddha zei behandel je naaste als dat je zelf zou willen behandeld worden en als de ganse wereld dit zou doen ,dan zou die wereld er al kompleet anders uitzien ,als je boeddhist bent dan probeert men leer van boeddha te volgen enkel en alleen omdat er veel mediteert wordt en men zo compleet tot rust komt religie is vaak een ganse massahysterie en zoveel oorlogen in de naam van god gevoerd ,bij boeddha moet er niks en zijn er geen geboden maar om kompleet en goed te voelen in je lichaam daarvoor is het beter om zuiver en gezond te leven,dus het is absoluut geen religie en religieus zijn is niet spiritueel ,dit zijn twee andere werelden ..Religie is er om mensen te onderdrukken en koest te houden ,het spiritueel is dat men de zin van het leven gaat onderzoeken en via yoga en meditatie een nieuw mens wordt ,daarom dus plus dat het een geluksbrenger is !
Elk boek over yoga,meditatie of het boeddhisme staat er in de inleiding altijd dat boeddhisme geen religie is maar een levenswijze ,kiezen voor zuiver te zijn om een goed mens te zijn en geen kwaad te doen aan alles wat leeft !!
Gelieve u toch te informeren alvorens een oordeel te vellen en volgens de Feng shui die mensen helpt gans succesvol en welvarend te zijn is een boeddha essentieel voor welzijn in huis ..In de bibliotheek kan je vele boeken vinden hieromtrent ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist omdat we er vaak Niks mee hebben en het dus best mysterieus is en helemaal dat de mythe is dat je eerst een boeddha moet krijgen en dan pas zelf mag kopen maakt het nog bijzonderder en dat vinden we nu eenmaal leuk om erbij te vertellen.
Ik werk in een wereld winkeltje en iedereen die een boeddha bij me komt kopen, komt op die mythe terug....jah ik geef hem weg hoor, of jah, ik heb er zelf al ooit een gehad.

Verder vind ik ze mooi gewoon om de heb en heb er 1tje voor geluk in mijn auto staan. Voor het zelfde geld had ik het geluk in een ander voorwerp-je gezien, zoals bv een paardje....

De mysterie is denk ik de aantrekkingskracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je 3 vragen:

1: Omdat Boeddha zelf ook een Atheist was

2. Omdat het Boeddhisme geen religie is.

3. Boeddha heeft overal en nergens wat mee te maken. Of ie nou in de tuin staat, of in huis...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het mode is. Mensen willen geen kruisbeelden aan de muur, dat vinden ze oubollig. Zeggen dat je onkerkelijk bent klinkt zo koud, dus hebben ze boeddha beelden en zeggen dat ze simpathie hebben voor het Boeddhisme. Ik denk dat het mode is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat veel mensen geloven dat je als je een boeddha van iemand cadeau krijgt, dat geluk brengt... dat is zover ik weet de reden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht omdat mensen zonder zich in de leefwijze van het boeddhisme te verdiepen er wel een positief gevoel bij hebben. Boedha wordt positief ervaren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Boeddha natuurlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is gewoon een kwestie van mode.
En wat mode is, dat is weer een kwestie van aanbod.

En wat aangeboden wordt, dat wordt dan weer verkocht.
En dat wordt mode.
En zo blijft de economie draaien.

Al die dingen hebben niets of nauwelijks meer iets te maken met het Boeddhisme.

Ik ken iemand die "spaarde" boeddhabeeldjes, of ze nu van de Blokker of de Xenos of de Action kwamen en hoe dan ook, als het maar boeddha heette. ....

Overigens:
Het Boeddhisme is WEL een religie.
Het hoort tot de grote wereldreligie's.
Dat het een dharmistische non-theïstische wereldreligie is,
maakt het nog steeds een religie.

Boeddhabeeldjes in je huis of tuin hebben niets
met "Het Boeddhisme" te maken.

Tja, ieder mag denken/ voelen wat hij wil....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boeddhabeelden is tegenwoordig in de mode.
Met geloof heeft het hebben van beelden en prenten niet per definitie iets uit te staan.

Overigens geloven veel mensen in Boeddha.
Ze pogen zo tot rust te komen en hun gedachtenstromen tot bedaren te brengen.
Andere geloofsvormen hebben -binnen hun kerk/groep gemeente / moskee/gebedshuis soms een stressy karakter, wat overigens mede aan het eigen beleven en functioneren ligt.

De Psalm De Heer is mijn HERDER mij ontbreekt niets, geeft aan dat gelovigen zich juist niet moeten stressen.

Helaas gaan sommige mensen met dezelfde stress naar de samenkomst/dienst/mis als naar hun werk, echter wel vaak in nettere kleding.

Om dat dwangmatige wat te verminderen proberen mensen bij een Boeddhabeeld en meditatie tot rust te komen.

In de Christelijke wereld is daar de "stille tijd ' voor bedoeld, je zorgen en spanningen bij GOD brengen (en laten) wat veel rust moed en vertrouwen kan geven, waardoor je beter functioneert.
Heel veel gelovigen hebben deze kant van hun geloofsbeleving (nog) niet goed ontdekt.

De uitstraling van Boeddha is als rustig dik mannetje die innerlijke vrede lijkt t6e hebben , misschien ook wat een uitnodigender presentatie dan wat we zien in het lijden van Jezus, terwijl HIJ dat lijden juist heeft onder gaan om ZIJN kinderen genade, rust en vrede te geven.

Als je om je heen kijkt hebben weinig gelovigen die boodschap begrepen.

Dit is niet beledigend bedoeld, naar niemand.
Ik vind het alleen verdrietig dat mensen in hun geloof niet de rust en kracht vinden om wat ontspannener door het leven te gaan.

Om rust te vinden heb je geen beeld van Boeddha, Maria of andere Heilige nodig, God wil ons de vrede in ons hart geven zonder tussenkomst van beeltenissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zouden atheïsten boeddha beelden willen hebben?

Persoonlijk omdat ik wel sta voor respect en liefde en niet voor ongelijkheid zoals dat in veel geloven het geval is. Ik geloof niet in het beeld 'boeddha' maar wel in zijn ideeen en denkbeelden en hoe je geest en lichaam behandeld.

Je zal ook niet snel zien dat deze denkbeelden je worden opgedrongen en dat is het mooie eraan. Vaak zie je bijvoorbeeld christenen onderling discussieren wat wel en wat niet waar is, Iedereen heeft zijn eigen visie erop en dat wordt gerespecteerd.

Live in the present moment wisely and earnestly.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat uiteindelijk iedereen wel ergens in geloofd of er in ieder geval wel eens over nadenkt.
Zo'n Boeddha heeft een wat alternatief zweverig en neutraal, geweldloos etc. imago en zal dus bij andere niet-gelovige vrienden geen indruk wekken dat je ineens voor een of ander geloof gevallen bent.
(je hebt ook mensen die zo'n dik mannetje gewoon leuk vinden staan bij het bankstel)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing