Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat staat er in de Bijbel over seksualiteit en lust?

Ik weet dat seks voor het huwelijk niet de bedoeling is, en dat begrijp ik ook:
Genesis 2:24 ‘Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot één vlees zijn.’ Dus éérst verlaat je je vader en moeder, dan trouw je (je vrouw) en dan zal je één zijn (seks hebben).

Wat ik echter niet begrijp is waarom masturbatie 'slecht' is.
Is de daad zelf slecht? Zijn de erotische gedachten ook al slecht? Waarom? En zo ja, wat is slechter; de daad of de erotische gedachten?
Als een man niet masturbeert, wordt hij juist veel sneller geteisterd door erotische gedachten, na een zaadlozing verdwijnen deze afleidingen. In dat geval zou je het als 'goed' kunnen bestempelen.

Ik ken het verhaal van Onan (Gen 38), maar dit gaat over het niet voldoen van de zwagerplicht in plaats van masturbatie.

Volgens Leviticus 15:16 is een zaadlozing onrein.

Waarom? En zijn er nog andere bijbelpassages?

Toegevoegd na 4 dagen:
Op bijna al mijn vragen heb ik antwoorden gekregen. Alleen het volgende is mij nog onduidelijk: 'mag' masturbatie niet zelfs niet als je vrijgezel bent?
Een vrijgezel kan immers geen overspel plegen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Masturberen is slecht omdat je toegeeft aan de erotische gedachten en even lekker je eigen behoefte bevredigt.
Wie anderen begeert heeft al echtbreuk gepleegd in zijn hoofd en masturberen is gewoon onkuis.
Een goed mens (wat erg moeilijk is, maar waar je als christen naar moet streven) is een leven met continu God in je gedachten, doe Zijn wil, niet je eigen. Je kunt iemand anders weliswaar liefhebben omdat God twee mensen kan verbinden en omdat God in de andere kan spreken en zo kunnen twee mensen elkaar (goed) beïnvloeden en elkaar helpen. Even masturberen en jezelf op die manier liefhebben kan niet samengaan in het leven dat je samen met God leeft. Dat is volgens mij wel te begrijpen.

De erotische gedachten op zich zijn geen zonden, dit heet wat je noemt bekoring. Eraan toegeven echter is je eigen keus en dus een zonde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Seks is bedoeld voor voortplanning. En dat is het ... dus lusten mag niet. Dat is een hoofdzonde (Luxuria=onkuisheid - lust - wellust). Masturbatie mag niet. De pil nemen mag ook niet, condoom ook niet van de Paus. Dus een stuk of 20 kinderen krijgen?

Een beetje ironisch ...

Toegevoegd na 15 uur:
Matig ... teveel of teweing zin in sex is niet goed. En niemand is perfect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb twee teksten uit de Bijbel voor je opgezocht, die samen een redelijk antwoord op je vraag geven. Natuurlijk is dit lang niet alles wat je in de Bijbel zou kunnen vinden over dit onderwerp. Dat zou te veel zijn om hier op te noemen.

Dit staat in 1 Korinthiërs 6:18 “Ontvliedt de hoererij. Elke andere zonde die een mens kan begaan, is buiten zijn lichaam, maar hij die hoererij beoefent, zondigt tegen zijn eigen lichaam”. Met het woord dat in het Nederlands is vertaald met ‘hoererij’ werd elke vorm van seks buiten de huwelijksrelatie bedoeld.

Het gaat niet alleen om de ‘daad’, maar ook om het ‘denken aan’, of het ‘kijken naar’. Er staat in Job 31:1 “Een verbond heb ik gesloten met mijn ogen. Hoe zou ik mij dan opmerkzaam kunnen betonen ten opzichte van een maagd?” Job keek niet verlangend naar meisjes, want hij was getrouwd en wou zijn vrouw (en God) trouw blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gaat heen en vermenigvuldig u ,uit het eerste testament ,voor mij duidelijk ,ik moet naar vrouwen gaan en mij vermenigvuldigen ,dat kan alleen met sex, en omdat een vrouw wel 9 maanden zwanger is ,waar er geen vermenigvuldigen meer aan te pas komt moet ik met meerdere vrouwen sex hebben om me zoveel mogelijk te vermenigvuldigen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lees het bijbelboek 'Hooglied' en laat je inspireren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God heeft ons sexualiteit gegeven om er (binnen de intimiteit van het huwelijk) van te genieten.
Masturbatie op zich hoeft niet slecht te zijn (in Lev. staan heel veel reinigingswetten, wat niet meteen betekent dat iets "slecht" is, maar dat je erna wel gereinigd moet worden), echter de gedachten die er vaak mee gepaard gaan, kunnen vaak niet door de beugel. het zijn vaak gedachten van overspel.

mensen zijn over het algemeen niet meer gewend om zich te beheersen. als we ergens zin in hebben, pakken we het.

Paulus was ongetrouwd en gaf ook aan anderen het advies ongetrouwd te blijven. Zo konden ze hun hele leven aan God weiden. Hij zei er wel bij, dat als je jezelf dan niet zou kunnen beheersen, je beter wél kunt trouwen.

Toegevoegd na 7 minuten:
ik bedoel natuurlijk wijden, haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je stelt heel goede vragen. Maar je geeft geen reden op voor deze vragen. Dus daarom geef ik via een omweg een antwoord.

Want uit ervaring weet ik, dat mensen die zich onbewust in een geestelijk keurslijf wringen, daar flinke emotionele problemen mee kunnen hebben.
Het advies is dan, om het blikveld te verruimen. Dat werkt bevrijdend.

Lees eens het artikel in de Volkskrant over Pompeii. Heel interessant! Let vooral op hoe krampachtig de 19-eeuwers omgingen met deze tekeningen die getuigen van een eerlijke en open moraal.
Bedenk ook, dat de Bijbel pas eeuwen later werd opgeschreven.

Moraal verandert, het is tijd- en gebiedsgebonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik naar de eerste reakties kijk wordt ik er niet blij van, omdat er teksten uit de Bijbel worden aangehaald, waar het helemaal niet zeker van is dat ze over masturbatie gaan. Ook het verhaal van Onan is mogelijkerwijze niet echt relevant, omdat hij een relatie had, en geen kinderen wilde. (Misschien deed hij wel tegenover zijn vrouw, alsof hij niet genoeg sperma had, of dat hij geen erectie kon krijgen, rara waardoor). Een goede reaktie is inderdaad, dat de gedachten bij de masturbatie van groot belang zijn. Als ik puur uit ervaring spreek, denk ik dat je in ieder geval op het volgende moet letten:
-masturbatie is verslavend (!!), als je er in meerdere mate dan zeg 1 a 2 keer per week aan toe gaat geven, zul je merken dat je na een aantal jaren 'bijna niet meer terug kan'. Overigens hebben dit soort verlangens een piek van je 12e tot 30ste levensjaar.
-het wekt het verlangen op om materiaal op internet of tv enz. te gaan zoeken, die je op een snelle manier tot je hoogtepunt kunnen brengen. dit materiaal komt meestal tot stand vanuit verkeerde motieven/gedachten. zo worden zelfs filmpjes geproduceerd waar het lijkt alsof de 'acteurs' dit doen voor de lol, maar in werkelijkheid worden ze uitgebuit, als oud vuil behandeld, of denken ze 'dat het allemaal wel meevalt' totdat ze op latere leeftijd ontdekken dat ze ermee kapot zijn gemaakt.
-de verlangens die het opwekt/stimuleert kunnen leiden tot ernstige uitwassen, net als dat onderdrukken van sexuele gevoelens dat doet (denk aan wat er recent over de rooms-katoholieke kerk naar buiten is gekomen)
-het laat je op een andere manier kijken naar vrouwen, een zienswijze die zich ontwikkeld, en afgroeit van God. dat wil zeggen: je aandacht en tijd, je 'resources', gaan meer en meer naar dingen die niet met God te maken hebben.
-kortom: masturbatie is mijns inziens gevaarlijk (in de zin van dat het je gedachten -zal- vormen, met een grote mate van onveranderlijkheid), maar niet verboden. je moet alleen erg oppassen hoe je ermee omgaat. maar dat had je al wel door :-). ik denk dat het de Heilige Geest is, die dat in ons legt. Die overtuigd ons van wat goed is en slecht. Echter doet Hij dat op een heel subtiele manier. Hij legt die subtiele manier in je gedachten. Luister daarnaar, en ga niet denken van: het valt allemaal wel mee. Uiteindelijk is Zijn advies het juiste.
-theorie: als je bij het masturberen voorstellingen maakt over personen die je kent, heeft dat uitwerking in de praktijk (geen bewijs van)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing