Is het boeddhisme een (echte) religie ?
(Kwam in me op bij een andere vraag over religie).
Een kenmerk van religies (in de betekenis van godsdienst, als in 'wereldgodsdienst') is het geloof in minimaal 1 opperwezen , alsook het gebrek aan vrijheid om zelf te denken en het leven volgens (strenge) van bovenaf opgelegde voorschriften. Dat is ook wat de meeste religies macht geeft en ze over grote bevolkingsgroepen an verspreiden door gebrek aan ' competitie' .
Nu wordt het Boeddhisme ook tot de wereldgodsdiensten gerekend, maar binnen het boeddhisme (er)kennen we geen goden, is nadenken en waarnemen en beslissingen nemen juist een kernpunt, en zijn de voorschriften niet strikt, maar juist een doel om naar te streven / naar toe te groeien. Daar heb je zelfs meerdere levens de tijd voor (wat dan in mijn optiek het voornaamste 'religieuze' trekje is ; leven na dit leven).
Daarmee is het wel een HELE vreemde eend in de bijt.
Is het boeddhisme in dat licht wel als een religie te zien, of valt het eigenlijk onder een heel andere noemer ?
Ik ken ook mensen die een zeer boeddhistische levensstijl nastreven, zonder dat ze per se denken dat ze in een volgend leven reïncarneren of moeten streven naar een Nirwana tig levens verderop, gewoon omdat ze vinden dat boeddhistische principes beter zijn voor de wereld NU. Is dat dan een niet-religieuze vorm van boeddhisme ? Persoonlijk denk ik dat het verschil hem zit in de regels, richtlijnen en rituelen, hoewel die niet zo strikt zijn als in andere religies, meer een ' levensweg', die het religieus maken. Of zou er een onderscheid zijn tussen het traditionele (meer religieuze) boeddhisme en het hedendaagse 'hippie'-boeddhisme (sorry voor de wat ongelukkige maar hopelijk wel duidelijke term) dat we in Europa zien opkomen ?
En ja, ik ken het van binnenuit, en heb in mijn catechisatietijd menig dominee behoorlijk op de zenuwen gewerkt met mijn vragen.
Zo en zo en zo is het, en niet anders. Ja, mehoela!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.