Hoeveel olifanten had Noah op zijn ark en hoe pasten deze allemaal op de ark?
Mij is altijd verteld dat van ieder dier er exact 2 waren. In begeleidende tekeningen ed. zijn altijd maar 2 olifanten in beeld en dit geld eigenlijk voor alle families van dieren (dus geen individuele soorten maar vaak 2 van een genus of zelfs een orde). Dit is redelijk gegeven de omvang van de ark die vergelijkbaar was met een forse rijnaak.
Er zijn vandaag de dag echter meerdere soorten olifanten (4 voor zover ik weet). Er van uitgaande dat de huidige telling van het aantal soorten klopt dan had Noah een fors volume aan olifanten op zijn ark (8 dus). Tel daar oa de neushoorns (nog eens 5 soorten voor 10 neushoorns) bij op en andere grote land dieren en je komt absoluut ruimte tekort.
Betekend dit dat de ark groter was dan het verhaal uit de Bijbel doet vermoeden of betekend dit dat een proces van evolutie de andere soorten binnen de verschillende ordes van dieren pas later heeft doen ontstaan? En hoe wordt daar vanuit religieuze kringen mee omgegaan (verklaard)?
Voor de intentie van de vraag ga ik er dus van uit dat het verhaal wel waar is (de vraag is namelijk idd vrij zinloos wanneer je de Bijbel alleen symbolisch opvat).
1) de ruimte in je boot is beperkt ongeacht hoe groot je boot ook is
2) wanneer je 2 exemplaren van alle bekende landgebonden dieren neemt dan krijg je vele malen het volume van zelfs de grootste schepen die nu varen (post-panamax)
3) was het water zoet of zout en wat is er dan gebeurd met de dieren die niet in dat water kunnen leven
4) wanneer je niet per soort selecteert maar per orde (in geval van het voorbeeld van de olifanten en neushoorns) heb je een forse evolutie over een enorme tijd nodig om de huidige verschillende soorten te krijgen en ik vraag me af of je dan idd niet meer tegen volume problemen op loopt
5) wanneer je selecteert op kleinere verzamelingen zoals familie of geslacht loop je weer tegen het volume probleem op en heb je te weinig exemplaren van de grote zoogdieren in geval je de gebruikelijke uitleg neemt
6) je kan geen dieren uitsluiten enkel en alleen omdat ze niet in de Bijbel voor komen daar we uitgebreide verzamelingen van dieren kennen die nooit in de Bijbel voorkomen (zoals alle buideldieren en bv de uitgestorven Dodo)
7) ook dieren uitsluiten van de ark omdat ze uitgestorven zijn is geen optie vanwege het bestaan van de Dodo en dit problemen oplevert met de mammoet die tegelijk met de mens bestaan heeft maar voor de actieve geschiedschrijving is uitgestorven
8) het volume probleem wordt zelfs nog veel groter als je bedenkt dat je dieren ook zullen moeten eten
9) daar je zout water niet kan drinken zal of al het water zoet moeten zijn geweest (en in dat geval zal Noah dus ook een paar blauwe vinvissen aan boord moeten hebben gehad) of een waanzinnige hoeveelheid drinkwater aan boord moeten houden wat het volume probleem dus alleen maar verergert
a) het volume probleem (en evt. gewicht probleem)
b) de selectie van soorten (wist Noah het verschil tussen een savanne olifant en een West-Afrikaanse olifant en hoe wist hij dat en hoe komt het dan dat er slechts 2 olifanten te vinden zijn in alle tekeningen en beschrijvingen die ik ken; dus ook vanuit kerken) De vraag heb ik samengevat met het olifanten voorbeeld omdat olifanten wel al heel lang bekend zijn maar pas recent een veel grotere verzameling dieren is gebleken dan in vroeger tijden gedacht werd (en het kwam in me op naar aanleiding van een andere discussie en ik voelde me geïnspireerd).
Ik vroeg 't gewoon omdat ik even twijfelde aan mezelf omdat iedereen hier noah zegt terwijl ik noach heb geleerd.
Je kunt dus volgens de bijbel niet van een hondachtige een katachtige worden door evolutie...wel van kat tot poema , leeuw en/of tijger.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.