Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is Gods naam, uit de bijbel, Jehovah?

Toegevoegd na 42 seconden:
En als dat Gods naam is waarom gebruiken mensen die dan niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (10)

De naam in het grieks zegt JHWH of JHVH
In het grieks gebruikte ze vroeger geen klinkers, vandaar dat die er niet bij staan.

De meest bekende uitspraak van JHWH is dan ook Jehovah, en JaHWeH.

Dat de naam niet wordt gebruikt in andere religies, behalve Jehovahs getuigen en sommige joden, weet ik ook niet. Het is wel bekend dat een aantal maanden geleden de Paus een brief naar alle bisschoppen (of hoe die mensen heten van de Katholieke Kerk) om Echt Niet de naam van God of zelfs de 4 letters JHWH te gebruiken.

Toegevoegd na 9 minuten:
Niet Grieks, maar Hebreeuws.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De naam van God is JHWH, volgens de Hebreeuwse notatie waarin alleen de medeklinkers werden genoteerd. De meest gebruikelijke volledige uitspraakvormen van JHWH zijn Jahweh en Jehova(h).

Dat de naam niet wordt uitgesproken, is vanwege de heiligheid van de naam. Het is een vorm van respect. Je mag God wel benoemen, maar niet aanspreken.

Toegevoegd na 3 minuten:

Misschien niet helemaal de juiste analogie, maar wel geschikt om dit respect-aspect aan te voelen:

--  Als je iemand goed kent, noem je hem Karel.
--  Als je Karel niet zo goed kent, noem je hem meneer De Vries.
--  Als je Karel wel goed kent maar toch respect wilt tonen, bijvoorbeeld omdat Karel je leraar is, noem je hem ook meneer De Vries.

Een stapje verder langs deze weg, en je toont nog meer respect door hem zelfs geen meneer De Vries meer te noemen, maar door hem alleen nog te omschrijven: de Leraar.

Zoals gezegd, deze analogie gaat enigzins mank, maar hopelijk krijg je toch een idee van wat ik bedoel.
13 jaar geleden
god door het verleden heen meerdere namen gekregen

zelfs in de bijbel worden verschillende namen gebruikt
bijvoorbeeld:
ELOHIM (of Elohay) El word ook gebruikt als vereenvoudiging van zijn naam.
YHVH uitspreekbaar als "Jehova" of "Yaweh",
HEER
enz..

tegenwoordig word god het meest gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De juiste uitspraak van het Tetragrammaton ה ו ה י ( J H W H ) is onbekend.
Waarom heeft God niet meer moeite gedaan om de juiste uitspraak van Zijn naam te behouden?
Als Hij dat wél heeft gedaan, waarom is Zijn poging dan mislukt?
Als de Joden die naam te heilig vonden om uit te spreken, waarom heeft God hen daar nooit op aangesproken?
Vond Hij die naam niet van belang?

God maakte zich aan Mozes bekend in Exodus 3:14

Hierop zei God tot Mozes: „IK ZAL BEWIJZEN TE ZIJN WAT IK ZAL BEWIJZEN TE ZIJN.”
En hij voegde eraan toe: „Dit dient gij tot de zonen van Israël te zeggen:
’IK ZAL BEWIJZEN TE ZIJN heeft mij tot U gezonden.’”

Wat zou Hij bewijzen te zijn?
Enkele feiten:
De naam JHWH komt ruim 6800 keer voor in de Hebreeuwse Geschriften.
De naam komt geen enkele keer voor in de Griekse Geschriften, behalve 4x in Openbaring 19:1, 3, 4, 6 als deel van de roep: Hallelujah -- jah, naar men aanneemt een verkorte vorm van Jahweh.
Er zijn naar schatting 5000 vroege afschriften gevonden van de Griekse Geschriften. (Inzicht deel 1 blz 932)
In geen enkel afschrift staat een vermelding van die naam.
(Inzicht deel 1 blz 1218 – links midden, waar tevens opgemerkt wordt dat dit zeer merkwaardig gevonden kan worden )
Ook de Griekse basistekst voor de NW vertaling bevat geen enkele tekst met die naam.
Vraag uzelf af:
Vanwaar het indrukwekkende verschil tussen OT en NT wat die naam betreft?

Als het er niet om gaat hóe hij uitgesproken wordt, maar dát hij uitgesproken wordt, waarom dan geen enkele vermelding in het NT, zelfs niet met JHWH?

Waarom zei Jezus altijd ‘Vader’ of ‘God’ of ‘Hemelse Vader’, maar nooit Jehovah, Jahweh of JHWH ?
Waarom leerde Jezus zelfs in het modelgebed te zeggen: "Onze Vader...." en niet “Vader Jehovah” ??? (in geen enkel gebed gebruikte Jezus die naam)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
god heeft geen naam maar alleen namen die aan hem refereren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegen de tijd van de boekdrukkunst was Jehova(h) de meest verbreide uitspraak geworden. In het Latijn werd dikwijls Jova gebruikt. In de eerste helft van de 20e eeuw won de theorie veld dat Jahweh (Javé) de originele
Hebreeuwse uitspraak was. Recenter onderzoek heeft deze theorie ondergraven en nieuwere inzichten stellen opnieuw een uitspraak voor in de richting van YeHoVaH.

http://www.biblianeerlandica.be/php/stdpagina.php?naam=godsnaam

http://www.biblianeerlandica.be/php/stdpagina.php?naam=godsnaaminbijbels

Toegevoegd na 7 minuten:
http://nl.kapaza.be/belgie/jehovah-bijbel-1762-losse-bladen-origineel-53828650.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt wel eens gesuggereerd dat het gebruik van de naam uit respect niet wordt gebruikt.
Maar de reden dat de joden het niet meer in hun dagelijkse spraak gebruikten was vrees, want ze wisten dat ze niet deden wat De Wet van hun vereiste.
In het verleden was vrees vaker de reden om een woord niet te gebruiken. Ook in latere jaren.
Oudere personen kunnen de tijd misschien herinneren dat vrees voor kanker mensen de naam niet durfden te noemen.
De gewoonte was dat als men vroeg wat iemand had, werd er gezegd: "K"!
En dan wist men genoeg.
Kortgeleden las ik op GV een uitleg over noemen van de voornaam, achternaam met dhr ervoor en het zeggen: de leraar, en dat dat respect tonen was.
Dat is geen respect tonen, maar laat afstand zien tussen jou en de leraar. Als je hem aanspreekt met leraar, heb je verder geen band met hem.
Met God moet je net als de getrouwe mannen en vrouwen in de Bijbel een band met God opbouwen. En als je met hem spreekt als je tot hem bid, spreek je met je Schepper en Hemelse Vader. Abraham werd zelf zijn vriend genoemd.
Jehovah God is almachtig maar houdt van ons en door hem met zijn naam aan te spreken, tonen we niet alleen onze verhouding met hem, maar kunnen toch het respect en de passende vrees voor hem tonen.
Om de naam niet te noemen en te gebruiken heeft men oneerbiedig zijn naam in HEER of GOD veranderd in de vertalingen vab de Bijbel.
In de praktijk noem je iemand waarmee je een goede band hebt en vriend van je is, ook geen meneer of heer.
Hoe zal je vriend dat vinden? Ja, zo zal God ook over je denken, als je hem alleen HEER of GOD noemt en zijn naam niet wil gebruiken.
Hij zegt zelfs in de Bijbel dat "wie zijn naam aanroepen gered zullen worden"(Romeienen 10:11-15)
Ook bid men, Uw Naam worde geheiligd. (Mattheus 6:9) Hoe kan je die heiligen als je niet eens weet wie Jehovah is. En dat hebben de Bijbel vertalers bereikt, dat men niet eens weet wie Jehovah of Jahweh is heden ten dage, door de naam weg te laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf probeer ik hieromtrent conclusies te trekken door hetgeen ik zelf lees in de bijbel.

Doorheen het hele OT was zijn Naam bekent onder de volkeren.

God zegt zelf: De natieen zullen weten dat ik JAHWEH/JEHOVAH ben.

Als ik in gebed ga tot mijn schepper, noem ik hem heel eerbiedig "vader", want zo voelt hij ook voor mij ;-)

Als ik met anderen over mijn schepper praat, noem ik Hem in alle eerbied JAHWEH / JEHOVAH, dan weten we tenminste dat we ( voor mij althans ) over de ware God praten.

Het is door Gods Naam te gebruiken, dat we Hem duidelijk kunnen onderscheiden van alle andere goden.

Maar er zijn natuurlijk vele andere meningen . ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, vertaal van het Hebreeuws naar het Nederlands staan er de letters JHWH en daar maakt men Jahweh van maar het zou ook Jahoeweh of zo iets kunnen zijn. de Hebreeuwen zeggen dan ook 'Adonai' en zetten op de plaats waar 'god' moet staan 2 jod's neer, dat zijn 2 letters die lijken op een ', dus staat er: ''
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste gedeelte van je vraag is beantwoord, maar wat je toevoeging betreft, geef ik je de raad eventjes de Bijbel zelf op te slaan bij
1) (Psalm 44:20-23) 20 Indien wij de naam van onze God hebben vergeten, Of onze handpalmen uitbreiden naar een vreemde god, 21 Zal God zelf dat niet uitvorsen? Want hij is op de hoogte van de geheimen van het hart. 22 Maar om uwentwil zijn wij de gehele dag gedood; Wij zijn gerekend als slachtschapen. 23 Ontwaak toch. Waarom blijft gij slapen, o Jehovah? Word toch wakker. Blijf niet voor eeuwig verstoten.

2)Jeremia 23:27) 27 Zij zinnen erop mijn volk mijn naam te doen vergeten door middel van hun dromen, die zij elkaar blijven vertellen, net zoals hun vaderen mijn naam hebben vergeten door middel van Ba̱äl. 

Als je vaststelt door welke uitdrukking JHWH is vervangen, nl door 'Heer' of' Here', Valt je dan niets op?
Juist DAT is de vertaling van Baäl, nl 'meester, heer, eigenaar, maar niet met betrekking tot Jehovah God, maar met betrekking tot zijn tegenstander, die zich aldus via de natuurgoden liet aanroepen.
Waaruit op z'n beurt volgt dat de aangezien de overgrote meerderheid van bijbelvertalers nalaat Gods naam op alle plaatsen waar hij thuishoort, te plaatsen, zij in werkelijkheid te kort schieten, en hiervoor ook terechtgewezen zullen worden, wanneer Jehovah God het zal uitvorsen, ttz. wanneer hij uit zijn 'schijnbare slaap' zal ontwaken, om degenen die liefdevol zijn naam hebben aangeroepen te belonen, en de haters van zijn naam hun verdiende behandeling te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën: