Is de tekst (tekstueel en inhoudelijk) van de geschriften goed geïnterpreteerd door de kerken?
Als ik Genesis en Exodus neem en dit door mijn niet gelovige bril bekijk, dan lees ik het volgende:
Men spreekt hier over Adam en Eva. Adam was de eerste mens, maar maakte pas de mensheid door de eenheid met Eva (de eerste vrouw). Eva als vrouw bracht de volgende generatie voort en door onderwijzen en overlevering 'leerde' de volgende generatie meer 'kennis van de boom der wijsheid' (waar iedere nieuwe tak weer verder reikt). Door deze 'aanpassing'/'verhoging van kennis', verwijderde de mens (Exodus) zich van de natuur (Eden). De natuur die hen had voortgebracht. De natuur waar alles in harmonie bestond.
Persoonlijk denk ik dat deze interpretatie volledig sluitend is en veel minder problemen zou hebben veroorzaakt als de door gelovige mensen aangenomen interpretatie. De vrouw werd dus in de historie al gezien als de spil van de eenheid van voortplanting, maar 'de slang' van de man zorgde voor het nageslacht, dat altijd maar meer wilde leren. Zij waren het daardoor die steeds verder van de natuur (de god, het harmonieuze, die de naam heeft gekregen voor wat het eigenlijk is: Natuur).
Is dit een logische interpretatie, of zit er een andere reden achter het idee waarom de kerken inmiddels 1700 jaar hun interpretatie opleggen, terwijl ze in gaan tegen dat wat we willen bereiken: gelijkheid, vooruitgang, evenwicht?
Onder 'kerken' noem ik de verschillende stromingen die hebben geleid tot het huidige geloof in de interpretatie zoals deze nu door veel 'religies' worden gebruikt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.