Is Spiritualiteit de Nieuwe Religie ?
We weten allemaal dat in discussies waarin God of geloven ter sprake komt, mensen met een religieuze overtuiging nogal fel kunnen reageren. Dat mag, dat is hun goed recht, en voor een atheist is het wel vrij duidelijk uit welke hoek de -duimpjes komen. Ik ben dan ook in de regel wel zo respectvol mogelijk in mijn bewoordingen, maar ik stop natuurlijk ook niet mijn voet in mijn mond. Je moet er wel over kunnen debatteren, dunkt mij.
Hetzelfde geldt echter steeds meer voor 'spirituele' zaken, en in breder verband bijna alles dat op het paranormale terrein ligt ; geesten, astrologie, godinnen, synchroniciteit, meditatie, glaasje draaien, communiceren met doden, affijn, het hele Handboek voor de Skepticus komt voorbij.
En zonder nu iets af te willen doen aan mensen die daar op de één of andere manier waarde aan hechten of zingeving in vinden, valt me wel op dat wanneer deze thema's ter sprake komen, er bijna net zo fel gereageerd wordt, en ik merk zelfs al dat ik op mijn teentjes ga lopen en woorden als 'kolder', 'hocus pocus', b*llsh*t en 'zweverig' niet of nauwelijks meer in mijn vocabulaire zou durven opnemen hier, omdat je weet dat (ook) dan de minduimenregen gaat losbarsten - om nog maar te zwijgen van de discussies die dan gaan ontstaan waarin je feitelijk moet bewijzen dat iets dat niet bestaat er ook echt niet is.
Zijn al deze vormen van geloven in paranormale zaken gewoon religie in een nieuw jasje ??
Sorry, nogal wat subtiele nuances moeten verwijderen ivm maximale vraaglengte. Het is nadrukkelijk NIET mijn bedoeling om ook maar iemand tegen de schenen te schoppen !!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.