Waarom denken sommige gelovigen dat ze een uitzonderingspositie hebben in deze maatschappij?
Waarom denken ze dat ze het alleen recht op beledigen bezitten? En het alleen recht op het spreken van de waarheid?
Even een voorbeeld. (mods als jullie vinden dat dit beledigend is zeg het dan even dan verwijder ik het zelf wel)
Een gelovige mag wel zeggen: "als je niet in god gelooft zal je voor eeuwig in de hel brangen"
Maar ik als ongelovige mag niet zeggen: "als gelovige zal je voor eeuwig in een bak met poep zwemmen"
(na de dood hebben we het dan over)
Dit valt mij op omdat op deze site mijn reacties in die trant altijd verwijderd worden, maar de andere niet. En op een of andere manier beledig ik de gelovige in kwestie, maar hij mij niet.
Lighten up!
En de reacties zoals: "Wat een hufter, die god van jou!" "beter ga je naar Afrika. Daar is immers iedereen net zo geindoctrineerd als jij." "Maar jij gaat eeuwig god grootmaken? In sexuele zin? Dan ga ik toch liever naar de hel, lekker bruin worden." vind ik erg ongepast.
Voor het eerst een discussie over omgaan met verschillen in geloof, waarbij we _discussiëren_ in de zin van de ander aan het woord laten en luisteren. En waarin we niet in ons eigen groepje over de ander aan het praten zijn. Tweede:
Voor het eerst is een moderator gemodereerd door de gebruikers.
Puppy power!
Het is misschien een confronterende vraag, maar het is geen vraag die ik in mijn optic genuanceerder kan stellen. Want ik merk gewoon aan persoonlijke ervaring, en alleen al op deze site, dat dit gebeurd. (mijn vraag)
En tevens zijn er gewoon een aantal dingen zoals blasfemi en dat godslastering nog in de wet opgenomen is. Hierdoor wordt toch juist een uitzonderingspositie gecreerd?
Zolang dergelijkediscussies ZOVEEL reacties op blijven roepen, blijven ze ook nuttig.
Ik zou nog liever zien dat deze moderator uit zijn funktie zou worden ontheven. Een hoop heisa zitten maken over deze vraag en tegelijkertijd een vraag waarin de PVV wordt gedemoniseerd laten staan.
Maar misschien heeft dit te maken met zijn eigen politieke opvattingen, die hij nog onlangs stond te ventileren en waar hij een andere antwoordgever complimenteerde die er vrolijk op los stond te godwinnen.
Ik denk dat we intussen wel doorhebben dat de toonzetting een vraag/antwoord/reactie maakt of breekt. We hebben ook allemaal wel door dat de toonzetting zoals de ontvanger die waarneemt, kan afwijken van de toonzetting zoals de zender die bedoelt. Zeker in geschreven tekst, maar zelfs in een persoonlijk gesprek. Mag ik voorstellen dat we het verhaal over toonzetting nu laten voor wat het is? Dat lijkt me nu wel afdoende verduidelijkt. Ja, deboender komt hier en daar wat bot over, ook met deze vraag. Nee, deboender bedoelt dat niet zo, hij bedoelt dit als eerlijke, open vraagstelling.
Ik insinueer niets, ik geef helder aan hoe ik er over denk.
Jammer dat ik er geen punten voor kijg :P.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.