Hoe weten wij dat Lucifer de slechterik is?
Dit is een vraag die ik als klein Cryootje al had. Ik stel deze kindervraag nu in de woorden van een volwassene.
De vraag is niet bedoeld om te kwetsen - het is een oprechte vraag van mij als kind, een vraag waarop ik nog steeds geen antwoord heb.
--
Bij catechisatie leerde ik, dat in de hemelen een aantal engelen woonde, met een leider (God). Zij bestuurden het universum.
Op een gegeven moment was één van de engelen (Lucifer) het niet eens met de leiding. Hij scheidde zich af, en vormde een apart bestuur om de eigen opvattingen na te streven.
Hoe kunnen wij nu weten dat de oorspronkelijke leiding de goede is, en dat degenen die zich afscheidden slecht zijn? Het zou toch best kunnen dat de oorspronkelijke leiding slecht was, en dat de afscheiders dat inzagen? De afscheiders hebben eerst geprobeerd de koers van de bestaande leiding te veranderen, en toen dat niet lukte, hebben ze zich afgescheiden.
We hebben dat in de wereldgeschiedenis meermaals zien gebeuren. Soms beschouwen we dan de oorspronkelijke leiding als goed en de afscheiders als fout, soms beschouwen we juist de afscheiders als de dappere goeden die ten strijde trokken tegen het slechte establishment.
Bij catechesatie moest ik onvoorwaardelijk geloven dat de oorspronkelijke leiding goed was, en de afscheiders slecht. Dat vond ik altijd al wat voorbarig.
Toen kon ik mijn vraag niet onder woorden brengen, nu wel.
Hoe denken Christenen hierover? Hoe denken filosofen hierover?
Ik verander de vraag even, wat voor goeds doet en wil de duivel voor de mensen?
Dan zeg ik toch echt dat diegenen die niet in God geloven allemaal de verkeerde volgen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.