Stel, iedereen ter wereld gaat in de evolutietheorie/bigbang geloven. En er is dus niemand meer "gelovig".Zou dat een mooie wereld zijn of juist niet?
Ik heb het idee dat dat heel veel geweld zal schelen. Geen Moslims met zelfmoord aanslagen, geen afrikaanse kerkenoorlogen meer. Gewoon geen kerkelijk geweld meer.
Echter hebben veel mensen ook geen houvast meer, waaraan ze zich kunnen optrekken als het even tegenzit. Ook dan is het geloof erg belangrijk, dus er zullen ook mensen die zonder geloof geen "zin" in het leven hebben denken ik en er een puinhoop van maken.
Welke kant zal het op gaan, weegt het geweld dat verdwijnt zwaarder of het feit dat mensen eerder opgeven, hen doelen te bereiken, wanneer ze zich niet kunnen optrekken/steun kunnen vinden in hun geloof.
Voor de mensen die geloven motiveert het juist wel neem ik aan. Als ze zelf toch zien dat het demotiveerd stoppen ze er toch mee neem ik aan.
Ik denk dat ze denken dat ze voorbestemd zijn om iets te doen maar ze moeten het wel doen. Echter als hun geloof wegvalt zijn ze dus niet meer voorbestemd iets te doen en zouden ze mogelijk gewoon niks gaan doen.
Evenzo is je verzoenen met je 'lot' niet iets dat je per se religieus hoeft te interpreteren, omdat pech en geluk nu eenmaal ook gewoon bij het leven horen, en het leven niet per definitie eerlijk is.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.