Waarom wordt atheïsme zo vaak verward met blasfemie?
God en legoblokjes. Minduimpjes als je aangeeft te geloven. Religie een sprookje noemen.
Op een of andere manier lijkt het vandaag religiedag dus doe ik ook een duit in het zakje. Waarom zoeken sommige mensen echt neerbuigende opmerkingen richting gelovenden? Sommigen die zichzelf atheïst noemen, kunnen het niet uitstaan dat sommige mensen respect willen voor hun geloof. Maar atheïsme is het ontkennen van een godheid, niet het beledigen van een godheid, zoals men mij dit geleerd heeft.
Van mij hoeft niemand in God te geloven; het lijkt me stom dit van een ander te verwachten. Maar waarom zo blasfemisch? Waarom mensen proberen te beledigen?
Is dit de sfeer die we wensen op GV? Waarbij mensen die eerlijk voor een geloof, welk dan ook, uitkomen, zichzelf ongewenst beginnen te voelen? Is de atheïst dan niet even onverdraagzaam als de orthodoxe gelovige?
Veel vragen die niet apart beantwoord hoeven te worden. Laten we het bij de hoofdvraag houden. Ik moet echter eerlijk zeggen dat de sfeer me tegen begint te staan, ofschoon ik het concept van GV geweldig vind.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.