Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen onvoorwaardelijke liefde en onvoorwaardelijke tolerantie?

Ik kwam zoiets tegen op Facebook. 'Unconditional love is not unconditional tolerance.'
Het zette me aan het denken. Wat is dan precies het verschil?

2 jaar geleden
in: Relaties
2.5K
TurfGraver
2 jaar geleden
Voorbeeld, als iemand waarvan je onvoorwaardelijk houdt iets gebeurt wat slecht voor die persoon is zal je er alles aan doen om te voorkomen dat dit weer gebeurt, je toloreert het niet.
Goeievraagstell
2 jaar geleden
@TurfGraver. Ik interpreteerde het eerder in de zin van:
Iemand is voortdurend heel boos en aggressief tegen je. (in het geval van mijn moeder tegen mijn vader bijvoorbeeld). Mijn vader blijft echter altijd rustig, begripvol, aanvaardend etcetera. Ik vroeg me daarom af, is dat dan onvoorwaardelijke liefde, of onvoorwaardelijke tolerantie? En is er überhaupt een verschil?
TurfGraver
2 jaar geleden
Jazeker. Ik kan onvoorwaardelijk tolerant tegen iemand zijn waar ik niet van hou.
Iemand waar ik wel van hou zou ik juist daarom minder tolerant (uit zorg) kunnen zijn.
LeonardN
2 jaar geleden
Het makkelijkst is denk ik deze. Veel ouders hebben wel onvoorwaardelijke liefde voor hun kind, maar geen onvoorwaardelijke tolerantie.
Ze zullen van hun kinderen houden ongeacht wat (onv. liefde), maar zullen wel ingrijpen als hun kind iets doet wat ze niet zint (geen onv. tolerantie).
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Rustig blijven is niet hetzelfde als tolerant. En hij kan wel begripvol zijn naar haar toe als persoon en dat ze haar nukken heeft maar wil niet zeggen dat hij het gedrag zomaar tolereert. Als je er tegenin gaat, kan je het verergeren.
ThereseZoet
2 jaar geleden
Onvoorwaardelijke liefde is geen onvoorwaardelijke tolerantie. Onvoorwaardelijke tolerantie is niet gezond, voor beide partijen niet. Onvoorwaardelijke liefde is ook je grenzen zetten bij wat niet goed voelt. eerlijk naar elkaar zijn. en zo er samen uitkomen. aanvaart elkaars verschillen, heb respect voor elkaar en blijf altijd open en eerlijk naar elkaar toe. Onvoorwaardelijke liefde heeft ook een kind naar zijn ouders toe. Daarom ontstaat er soms onvoorwaardelijke tolerantie. Dit kan erg destructief zijn als het kind geen gezonde grenzen heeft geleerd

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ook al hou je onvoorwaardelijk van elkaar, dan wil dat nog niet zeggen dat je alles van elkaar moet pikken.
Vriendelijker gezegd: ook al hou je van elkaar, dan nog mag (moet ?) je je grenzen aangeven.
(Lees meer...)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding