Waar kan ik opzoeken hoe (voorwaarden) mijn schoonouders getrouwd zijn?
Mijn schoonmoeder is overleden. Nu is er gezeur met de belastingaangifte, deze is verknoeid door de financieel adviseur. Hij zegt dat mijn schoonouders onder huwelijkse voorwaarden getrouwd zijn.
In het testament staat in gemeenschap van goederen.
En mijn schoonvader weet het zelf niet. In het trouwboekje stast het niet.
Waar kan je dit vinden?
U moet zeker weten en bevestigd door de notaris welk testament het laatste testament is.
De inhoud van een eventueel testament van jouw schoonvader is geheim tijdens zijn leven.
Het is zelfs geheim (tijdens zijn leven) óf er uit zijn naam een nieuw testament is opgemaakt. Stel dat het zo is, dan is zijn antwoord: ik weet het niet meer, een prima antwoord.
Om zeker te weten of het testament van 1993 van de schoonmoeder wel het laatste testament is zal jouw echtgenoot navraag bij een notaris moeten doen. Alleen erfgenamen krijgen informatie, en dan nog alleen over het gedeelte dat de erfgenaam betreft.
Of er een testament van jouw schoonvader is, krijg je tijdens zijn leven geen info.
https://www.doehetzelfnotaris.nl/is-mijn-testament-geheim/
De langstlevende kan wel beslissen de kindsdelen uit te betalen als dat gunstiger is ivm belastingen, dat mag deze helemaal zelf beslissen.
Betaalt de langstlevende het kindsdeel niet uit dan komt dit deel pas vrij als de langstlevende overlijdt. Tot zolang geldt verplicht wachten met opeisen van het kindsdeel.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.