Hoe kan het, dat vroeger in huwelijksakten van broers en zusters namen van ouders soms fundamenteel van elkaar verschilden?
Ik heb het niet over verschrijvingen, zoals Zeilstra i.p.v. Zijlstra, Hijnstra i.p.v. Heinstra, want die kwamen zeer veel voor vroeger. Ik noem het volgende geval. Gosse Jans de Jager trouwde in 1801 te Grijpskerk met Kunje Klaassens. De huwelijksakten van hun 1e en 3e kind geven als vaders naam echter Gosse Tjerks de Jager. Bij het 2e kind en andere kinderen was vaders naam Gosse Jans de Jager. Gosse en Kunje waren schippers. Hoe is dat mogelijk? Kunnen er verschillende vaders zijn geweest, die bijvoorbeeld volle neven van elkaar waren? Kan het zijn, dat Kunje de ene keer voer met Tjerk en de andere keer met Jan? Jan kan een paar keer ziek zijn geweest en Kunje moest mogelijk zorgen dat toch geld binnenkwam, zodat Kunje met Tjerk op de boot voer. Tjerk en Kunje maakten nummertjes en er kwamen 2 kinderen van. Maar gebeurde het wel eens, dat de naam van de biologische vader in zo'n geval in een burgerlijke akte terecht kwam? Of kunnen er andere verklaringen zijn voor dit soort fundamentele naamverschillen?
Het zou me niet verbazen als dit ook in 1800 al zo was; het is een oeroud principe.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.