Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe worden overgrootouders genoemd, omdat opa en oma al bezet zijn?

een week geleden
in: Familie
Ikhebgeenidee
een week geleden
waarom zijn opa en oma "bezet"?
Kinderen kunnen al twee opa's en oma's hebben. In een samengesteld gezin kunnen het er nog meer zijn.
Ritsuka
een week geleden
@ikhebgeenidee: Opa en oma is grootouders, hier gaat het om OVERgrootouders
Inekez1
een week geleden
Oude opa en oude oma.
Of papa's opa, papa's oma, mama's opa etc.
Of gewoon opa Jan en oma Mientje. Of zoals mijn achternichtje zegt: baba. Heel handig want baba is mama en papa en opa en oma en tante en oom en iedereen, zelfs de hond! Er is geen officiële benaming voor. Op familiebijeenkomsten met 4 generaties kijken neefjes en nichtjes vaak ook raar op als mijn broer of ik hun oma gewoon met mama aanspreek. Want mama is voor hun hun eigen moeder en mijn moeder is voor hun oma. Mijn jongste neefje is 7 en is inmiddels 'oom' van mijn achternichtje. Niemand die hem de komende 20 jaar ooit oom gaat noemen, denk ik.
HeerVoldemort
een week geleden
Ik had vroeger 3 oma's de derde was de moeder van een aangetrouwde oom. Dus niet eens officieel familie. Die noemden we bij de achternaam "oma jansen" De andere opa's en oma's noemden we bij de voornaam: Oma Tessa en Opa Piet
Ikhebgeenidee
een week geleden
Laat ik mijn reactie anders formuleren: wat is de reden dat er een aparte naam voor zou (moeten) zijn? Voor mij waren mijn grootouders ook opa en oma.
erotisi
een week geleden
De oom van je ouders wordt ook wel oud oom genoemd. Dus dan wordt het oud opa...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Bij mij in de omgeving word meestal 'omi' en 'opi' gebruikt om overgrootouders aan te geven.
(Lees meer...)
een week geleden
tinus1969
een week geleden
'Oude opa/oma' wordt ook geregeld gebruikt, in mijn ervaring.
Ritsuka
een week geleden
Klopt, is geen officiële naam voor
Veel kinderen noemen hun grootouders "opa en oma". Maar daar zijn veel varianten op, die soms ook streekgebonden zijn. Dat zal ook voor overgrootouders gelden.
Maar de Woordenlijst Der Nederlandse Taal heeft voor de overgrootouders de namen "overgrootopa en overgrootoma" opgenomen.
(Lees meer...)
een week geleden
In Friesland is het pake en beppe voor opa en oma.
Overgrootouders noemen we oerpake en oerbeppe.
Het klinkt wel oud maar dat zijn ze ook vaak.
(Lees meer...)
een week geleden
Amadea
6 dagen geleden
Da's een leuk alternatief!
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: