Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie zijn belanghebbenden bij achternaamswijziging meerderjarige?

Ik ben 21 jaar en wil mijn achternaam wijzigingen naar de achternaam van mijn moeder. Mijn vader is overleden. Mijn familie woont in het buitenland. In de brochure van justis stond dat er bij een overleden ouder waaraan de geslachtsnaam van de minderjarige rechtstreeks is ontleend, de familieleden in de eerste graads worden geraadpleegd omdat ze belanghebbende zijn.
Maar ik ben meerderjarig en vraag deze wijziging zelf (met instemming van mijn moeder) aan, wordt er dan nog naar de mening gevraagd van deze familieleden?
Zijn zij dan nog belanghebbende of is dat enkel het geval als je nog minderjarig zou zijn?

Edit: Mijn familie woont in het buitenland (in Azië).

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Familie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Als u meerderjarig bent, kunt u uw naam wijzigen in de achternaam van de andere ouder, de partner van de ouder, een pleegouder of verzorger. Een voorwaarde is dat u 18 jaar of ouder bent en dat de andere ouder/verzorger u enige tijd heeft verzorgd en opgevoed toen u minderjarig was.
Wanneer er sprake is van een overleden persoon aan wie het kind de geslachtsnaam (waarvan wijziging is verzocht) rechtstreeks ontleent, dan worden de bloedverwanten in de eerste graad als belanghebbende aangemerkt.
Eerstegraads familieleden zijn: partner, ouders, schoonouders, kinderen, schoonzoons, schoondochters.
Zij kunnen hun belang bij de eventuele naamswijziging toelichten. Dit belang zal echter in de belangenafweging van minder groot gewicht zijn dan het belang dat de overleden ouder zou hebben gehad. Dit omdat zij niet in plaats van de overleden ouder kunnen treden.
Sinds 1998 kunnen ouders hun kind bij o.a.de geboorte de achternaam van de vader óf moeder geven. Als meerderjarige tussen de 18 en 21 jaar (laatste datum van de 20jarige-leeftijd) kon u een verzoek tot herziening naamskeuze indienen. Als beperking geldt dat dan alleen de achternaam van de andere ouder gekozen kan worden. In dat geval behoefde de verzochte wijziging geen instemming van belanghebbenden. Helaas is die mogelijkheid er niet meer voor u, ervan uitgaande dat u nog geen aanvraag voor uw 21ste jaar hebt ingediend.
Toegevoegd op 28 januari 2019 17:19: tekst
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing