Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is mijn vrouw haar broer zijn vrouw ook mijn schoonzus?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Familie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Een schoonzus (of zwagerin) is een familielid, waarbij de verwantschap is ontstaan door een partnerschap: begint je broer/zus een relatie met een vrouw dan wordt zij je schoonzus. Een schoonzus is echter ook een zus van je eigen partner. Het mannelijke equivalent is schoonbroer of zwager.

Er staat niets over de partner van jouw schoonbroer. Ik ga er dus vanuit dat zij niet jouw schoonzus is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zij is jouw aangetrouwde schoonzus. Een rechtstreekse familieband is het niet. Je zou haar het beste kunnen beschrijven als de vrouw van je zwager.
11 jaar geleden
Ja het is toch wel je schoonzus. Dus de vrouw van je zwager is je schoonzus en de man van je schoonzus is je zwager. In homoseksuele relaties is de man van je zwager ook je zwager en de vrouw van je schoonzus ook je schoonzus.

Het enige verschil is dat je het over je aanverwante of niet verwante schoonzus/zwager hebt. Maar in het taalgebruik gebruik je dat niet.

"Zwager/schoonzus: de man of vrouw van broer of zus en de broer of zus van man of vrouw (= aanverwant). Ook: de man of vrouw van zwager of schoonzus (= niet verwant)."

Heel veel mensen noemen dit gewoon je schoonzus/zwager dus in de volksmond heet dit wel gewoon zo.

Bron: http://www.voorouders.net/help/verwantschappen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing