Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (15)

Nee hoor... dat zijn Indianenverhalen, en indianen waren er toen nog niet...

Toegevoegd op 18-05-2009 08:43:30
Het zou toch kunnen, dat God dat in 6 dagen in elkaar geflanst heeft, kijk wat voor een rotzooi er overal is, dan moet het wel in zo´n korte tijd gebeurd zijn...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat wordt inderdaad beweert, maar realiseer je wel dat ze in die tijd nog werkdagen van 14 to 16 uur per dag hadden.
Dus tegenwoordig zou Hij er gauw een maand over doen en een week vergaderen, twee weken creeren en een week voor rapportage en verantwoording.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als hij dit gedaan heeft dan heeft hij dit in mijn visie zeer zeker niet alleen gedaan...

Stel: De wereld is gecreeërd in 6 dagen dan had God zeer zeker de hulp van andere Goden, waar hij dan leiding aan gaf als een soort van werkgever...

En die zevende dag zat hij op zijn wolk en dacht: "Ik vind het wel goed zo..."
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens het bijbelse scheppingsverhaal maakte God de aarde en de hemel in de eerste dag (dus is het correcte antwoord één dag). Pas op de tweede dag bedacht ie zich dat ie helemaal niets kon zien, dus schiep hij licht. God wist toen nog niet dat water afkomstig was van wolken die in de atmosfeer van de aarde dreven dus plaatste hij dezelfde dag een enorme watermassa bóven de hemel. God begreep ook nog niet dat licht afkomstig is van lichtbronnen, dus schiep hij lichtbronnen op de derde dag, dus NAdat hij licht had geschapen. En op dat middagje maakte hij ook nog eventjes de rest van het universum, anders konden de mensen 's nachts niets zien. Daarna nog de vissen, vogels en zeemonsters op de vierde dag, landdieren op op de vijfde dag. Al deze dieren mochten alleen groenvoer eten van God. Alle roofdieren kregen dus maagkrampen. Mensen werden op de zesde dag gemaakt (die aten alleen vruchten en zaaddragende planten). Wat niet staat vermeld is wanneer God alle bacteriën, parasieten en andere miscroscopische dieren schiep, maar dat komt omdat God in die tijd geen microscoop had.

Toegevoegd op 18-05-2009 09:17:17
In het scheppingsverhaal staat overigens ook duidelijk dat hij de sterren onder het hemelgewelf hing waarboven het water van de regen zich zou bevinden. God heeft of iets anders gemaakt dan wat wij waarnemen (regen komt namelijk uit wolken, niet van achter de sterren) of het scheppingsverhaal is gewoon door mensen verzonnen die niet beter wisten. Aan jou de keuze.
Hieronder een link naar het originele scheppingsverhaal waar je het allemaal kan nalezen:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja als je als god 'de natuur, het alles' begrijpt (Spinoza), en de 6 dagen aanneemt zoals ze bedoelt zijn: achtereenvolgende fasen, DAN heeft het verhaal een mooie inhoud en kan ons veel vertellen.

Als je daarentegen het verhaal als wat feitelijke krante-artikelen neemt uit die tijd, dan zul je teleurgesteld raken: dat is het niet.

BEGRIJP de boodschap van hen die ons voorgingen en het geeft antwoord op de vraag hoe we tot hier gekomen zijn....

Overigens is de schepping nog lang niet voorbij: je maakt er deel van uit, en je schept mee! DAT is je verantwoordelijkheid!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, in de bijbel staat dat God de aarde in zes dagen gemaakt heeft en dat hij de zevende gebruikte om te rusten.

In de bijbel staat echter ook: "Een dag is als 1000 jaar en duizend jaar is als een dag". Het kan dus zijn dat de "dagen" iets langer duurde dan de dagen zoals wij die kennen.

Hierdoor kan de evolutietheorie mijns inziens naast het scheppingsverhaal voortleven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom hij er echt zo lang over zou moeten doen en waarom dat stapsgewijs zou hebben moeten gaan. Als ie almachtig is dan hoefde hij bij wijze van spreken maar in z'n vingers te knippen en alles zou er zijn precies zoals hij dat zou willen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geloof je dat werkelijk? Ik geloof dat God eerder een geloof is dan een materie, massa, energie of een mens.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat zou zo maar kunnen, maar daarvoor hadden de electriciens de bedrading voor het licht al aangelegd ;-)

nee effe serieus. De vraag zal niet beantwoord kunnen worden en ligt er helemaal aan hoe je de bijbel leest. als een geschiedkundig boek vol waarheden, of als een schitterend boek ter ondersteuning van het geloof waar vooral waardevolle lessen uit geleerd kunnen worden.
In het eerste geval zul je ervan uit moeten gaan dat god de aarde in zes dagen geschapen heeft. Maar in het tweede geval is het veel meer symbolisch en kunnen de dagen wellicht symbool staan voor 6 weken, maanden jaren ... Zoals C4th al aangaf staat er namelijk geschreven dat voor god de dag voelt als 1000 jaar en 1000 jaar als 1 dag.

Vervelende aan deze discussie is echter dat niemand het weet (we waren er tenslotte niet bij, of wel als je in reincarnatie gelooft). Terwijl wel hele groepen mensen beweren het wel te weten en daarvoor zelf strijd leveren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, in Genesis 1 staat dat God in 6 dagen de aarde heeft geschapen. En dat God de zevende dag ruste.

Hij heeft geen gebruik gemaakt van andere goden omdat hij de enige ware God is.
Het zijn ook echte zeven dagen geweest, er staat toch iedere keer: "Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de x dag.".
Hij had het ook in 1 knip kunnen scheppen, dan hadden wij gezegd, waarom niet in 6 dagen? Het is nooit goed bij ons.
Hij had de aarde ook in 1000 jaar kunnen schapen, dat heeft Hij alleen niet gedaan. Het heeft God behaagd om het in 6 dagen te schapen en heeft de zevende dag ingesteld als rustdag. En hij zag dat het zeer goed was.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo staat het inderdaad in de bijbel maar hedendaagse wetenschappelijke ontdekkingen geven toch aan dat het heel anders is gebeurd. De aarde is ontstaan uit een langzaam natuurlijk proces. Het heeft niet 6 dagen gedeurd voordat de aarde zoals we die nu kennen "gemaakt" is. Hier zijn miljoenen jaren over heen gegaan. De dieren zijn niet gemaakt door dat god wat woorden uit sprak maar door een gradueel proces van langzame evolutie. De wereld is via zulke schone zulke simpele principes ontstaan. De wereld is zo schoon als je een beetje door hebt hoe het is ontstaan. Hieronder zal ik een link plaatsen een simpel wikipedia artikel dat laat zien hoe de aarde wel is ontstaan. Dat is veel te veel om hier kort uit te leggen.
Maar kort samengevat de aarde is niet 6000 jaar oud maar 4.5 miljard jaar. Ik heb ooit berekend dat de jonge aarde creationisten er met zo'n grote factor naast zitten als het voor mij is om te zeggen dat Santiago de Compostella maar 30 meter van mijn deur af ligt. Niet een kleine vergissing dus. De aarde is niet in 6 dagen ontstaan maar door miljoenen en miljoenen jaren. Ik raad aan lees het wiki artikel. (met linkjes naar andere artikelen) en dan zie je dat het niet zo simpel is dat god het heeft gecreëerd door een aantal woorden uit te spreken. Het is veel complexer veel mooier.

Toegevoegd op 18-05-2009 12:31:20
dan moet ik niet vergeten de link er bij te voegen....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja en hij had er best wat meer tijd in mogen steken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, nee, nee. Oók niet volgens de bijbel.

Volgens de bijbel heeft God de aarde in ZEVEN dagen gemaakt. Vergeet niet dat-ie de zevende dag rustte. Die rustdag is integraal onderdeel van het scheppingsproces!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ervanuitgaand dat Genesis klopt: ja. Dit waren echter geen dagen van 24 uur. Sterker nog, onze meting van de dag bestaat nog niet zo lang. De Romeinen telden hun dagen van zonsopgang tot zonsondergang. Zij hadden geen tijdsmeting in de nacht. Het zijn zes dagen en de zevende dag is de rustdag. Wij hebben onze kalender en indeling gebaseerd op dit verhaal, niet andersom.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat licht eraan waar je in geloofd.
Ik geloof het niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing