Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (15)

Nee hoor... dat zijn Indianenverhalen, en indianen waren er toen nog niet...

Toegevoegd op 18-05-2009 08:43:30
Het zou toch kunnen, dat God dat in 6 dagen in elkaar geflanst heeft, kijk wat voor een rotzooi er overal is, dan moet het wel in zo´n korte tijd gebeurd zijn...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat wordt inderdaad beweert, maar realiseer je wel dat ze in die tijd nog werkdagen van 14 to 16 uur per dag hadden.
Dus tegenwoordig zou Hij er gauw een maand over doen en een week vergaderen, twee weken creeren en een week voor rapportage en verantwoording.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als hij dit gedaan heeft dan heeft hij dit in mijn visie zeer zeker niet alleen gedaan...

Stel: De wereld is gecreeërd in 6 dagen dan had God zeer zeker de hulp van andere Goden, waar hij dan leiding aan gaf als een soort van werkgever...

En die zevende dag zat hij op zijn wolk en dacht: "Ik vind het wel goed zo..."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens het bijbelse scheppingsverhaal maakte God de aarde en de hemel in de eerste dag (dus is het correcte antwoord één dag). Pas op de tweede dag bedacht ie zich dat ie helemaal niets kon zien, dus schiep hij licht. God wist toen nog niet dat water afkomstig was van wolken die in de atmosfeer van de aarde dreven dus plaatste hij dezelfde dag een enorme watermassa bóven de hemel. God begreep ook nog niet dat licht afkomstig is van lichtbronnen, dus schiep hij lichtbronnen op de derde dag, dus NAdat hij licht had geschapen. En op dat middagje maakte hij ook nog eventjes de rest van het universum, anders konden de mensen 's nachts niets zien. Daarna nog de vissen, vogels en zeemonsters op de vierde dag, landdieren op op de vijfde dag. Al deze dieren mochten alleen groenvoer eten van God. Alle roofdieren kregen dus maagkrampen. Mensen werden op de zesde dag gemaakt (die aten alleen vruchten en zaaddragende planten). Wat niet staat vermeld is wanneer God alle bacteriën, parasieten en andere miscroscopische dieren schiep, maar dat komt omdat God in die tijd geen microscoop had.

Toegevoegd op 18-05-2009 09:17:17
In het scheppingsverhaal staat overigens ook duidelijk dat hij de sterren onder het hemelgewelf hing waarboven het water van de regen zich zou bevinden. God heeft of iets anders gemaakt dan wat wij waarnemen (regen komt namelijk uit wolken, niet van achter de sterren) of het scheppingsverhaal is gewoon door mensen verzonnen die niet beter wisten. Aan jou de keuze.
Hieronder een link naar het originele scheppingsverhaal waar je het allemaal kan nalezen:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja als je als god 'de natuur, het alles' begrijpt (Spinoza), en de 6 dagen aanneemt zoals ze bedoelt zijn: achtereenvolgende fasen, DAN heeft het verhaal een mooie inhoud en kan ons veel vertellen.

Als je daarentegen het verhaal als wat feitelijke krante-artikelen neemt uit die tijd, dan zul je teleurgesteld raken: dat is het niet.

BEGRIJP de boodschap van hen die ons voorgingen en het geeft antwoord op de vraag hoe we tot hier gekomen zijn....

Overigens is de schepping nog lang niet voorbij: je maakt er deel van uit, en je schept mee! DAT is je verantwoordelijkheid!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1... als ik mocht stemmen... : (
Ja, in de bijbel staat dat God de aarde in zes dagen gemaakt heeft en dat hij de zevende gebruikte om te rusten.

In de bijbel staat echter ook: "Een dag is als 1000 jaar en duizend jaar is als een dag". Het kan dus zijn dat de "dagen" iets langer duurde dan de dagen zoals wij die kennen.

Hierdoor kan de evolutietheorie mijns inziens naast het scheppingsverhaal voortleven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Realisme ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@C4th: mee eens...
Ik zou niet weten waarom hij er echt zo lang over zou moeten doen en waarom dat stapsgewijs zou hebben moeten gaan. Als ie almachtig is dan hoefde hij bij wijze van spreken maar in z'n vingers te knippen en alles zou er zijn precies zoals hij dat zou willen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Exactly =).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zijn ook echte zeven dagen geweest, er staat toch iedere keer: "Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de x dag.".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sorry, ik bedoelde dit: "Hij had het ook in 1 knip kunnen scheppen, dan hadden wij gezegd, waarom niet in 6 dagen? Het is nooit goed bij ons."
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
:D je bent wel grappig, bvb :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
en bedankt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sorry, bvb, was niet beledigend bedoeld (al kwam het misschien wel zo over)
Geloof je dat werkelijk? Ik geloof dat God eerder een geloof is dan een materie, massa, energie of een mens.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat zou zo maar kunnen, maar daarvoor hadden de electriciens de bedrading voor het licht al aangelegd ;-)

nee effe serieus. De vraag zal niet beantwoord kunnen worden en ligt er helemaal aan hoe je de bijbel leest. als een geschiedkundig boek vol waarheden, of als een schitterend boek ter ondersteuning van het geloof waar vooral waardevolle lessen uit geleerd kunnen worden.
In het eerste geval zul je ervan uit moeten gaan dat god de aarde in zes dagen geschapen heeft. Maar in het tweede geval is het veel meer symbolisch en kunnen de dagen wellicht symbool staan voor 6 weken, maanden jaren ... Zoals C4th al aangaf staat er namelijk geschreven dat voor god de dag voelt als 1000 jaar en 1000 jaar als 1 dag.

Vervelende aan deze discussie is echter dat niemand het weet (we waren er tenslotte niet bij, of wel als je in reincarnatie gelooft). Terwijl wel hele groepen mensen beweren het wel te weten en daarvoor zelf strijd leveren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zijn ook echte zeven dagen geweest, er staat toch iedere keer: "Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de x dag.".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zoals C4th en ik al meldden staat er in de bijbel ook vermeld dat voor god de dag voelt als 1000 jaar en 1000 jaar als 1 dag. De discussie waren het nu precies 6 dagen is hierin irrelevant omdat geen levend wezen op deze aarde met zekerheid zal kunnen zeggen of dat wat er opgeschreven is overeenkomt met de werkelijkheid. Dat weet er maar een en dat duurt nog wel even voor we hem/haar te spreken krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt Smiley D, dat is bij God en niet bij de mensen, God heeft ons Zijn woord gegeven en zei: 6 dagen en geen 6 weken, maanden, jaren, eeuwen.
Ja, in Genesis 1 staat dat God in 6 dagen de aarde heeft geschapen. En dat God de zevende dag ruste.

Hij heeft geen gebruik gemaakt van andere goden omdat hij de enige ware God is.
Hij had het ook in 1 knip kunnen scheppen, dan hadden wij gezegd, waarom niet in 6 dagen? Het is nooit goed bij ons.
Hij had de aarde ook in 1000 jaar kunnen schapen, dat heeft Hij alleen niet gedaan. Het heeft God behaagd om het in 6 dagen te schapen en heeft de zevende dag ingesteld als rustdag. En hij zag dat het zeer goed was.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En wie heeft God gemaakt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
God is van eeuwigheid (zonder begin en zonder einde), dit is onbegrijpelijk voor een menselijk verstand.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hoezo onbegrijpelijk voor een menselijk verstand als god de mens naar zijn evenbeeld geschapen heeft ?
Begrijpt hij het zelf dan wel ?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zijn evenbeeld, dat is in ware gerechtigheid en heiligheid. Niet in kennis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
o, dat heb ik nooit gelezen in de bijbel. Geschapen naar god's evenbeeld met uitzondering van : ...
Staat dat er echt joh ?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dus in jouw ogen zondigt God ook.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is jouw conclusie. Ik heb dat nooit gezegd. Het enige wat ik me afvraag is dat als de mens geschapen is naar gods evenbeeld dat het vreemd is dat jij beweert dat het menselijk verstand het niet kan bevatten. Het menselijk verstand welke dus gelijk zou moeten zijn aan dat van god. Ik kan me namelijk niets herinneren van uitsluitingen op de creatie van de mens naar gods evenbeeld. Of als je de mens ziet als kinderen van god dan zou het zondigen waar je over begint logischer zijn omdat kinderen zich vaak afzetten tegen de ouders.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En hij zag dat het goed was..... Naar wiens maatstaven eigenlijk, was het GOED? Die van hemzelf? Dan is het dus eigenlijk ALTIJD goed.... Dan heeft hij ons zo gemaakt dat we alles best vinden.... eg nie....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@JJ beetje kort door de bocht misschien. Zou hij nu dan ook zien dat er een hoop NIET goed was ?
En als hij zag dat het goed was, beschouwd hij homosexualiteit dan ook als iets goeds in tegenstelling tot de kerk ?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@JJ, heb jij nooit iets gemaakt waarvan je zei: Het is goed. Zonder het na te vragen bij een ander. God vond Zelf dat Hij het goed geschapen had. @Smiley-D, TOEN, voor de val, was het goed. Wij hebben gezondigd in het paradijs. En hebben een vrije wil van God gekregen die we misbruiken. Dus homosexualiteit wordt niet goed gekeurd maar word als zonde gezien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@ magicegidius ik wil even een ding heel duidelijk maken: ik stel niemands geloof op de proef. Het enige wat ik probeer is BvB een podium te bieden door mijn vraagstelling om met goede argumenten omtrent zijn beweringen te komen. Als dank legt Bvb mij vervolgens woorden in de mond als zou ik vinden dat god zondigt. Iets wat ik nooit beweerd heb en nooit zal beweren. Het is klip en klaar dat bvb de bijbel leest als een geschiedkundig boek vol waarheden. Daar is niets mis mee zoals ik ook in mijn antwoord hierboven verwoordde. Graag zou ik hier in mee gaan als daar goede argumenten voor aangedragen kunnen worden. Echter de stelligheid waarmee antwoord wordt gegeven staat in schril contrast tot de reacties die gegeven worden, dat triggert mij vervolgens tot meer vragen dan antwoorden. Antwoorden die ik zo moet ik helaas bekennen nog niet heb mogen horen van bvb nog van andere GV-ers/GV-rinnen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@magicegidius, thanks ;)
@Smiley-D, de Bijbel lees ik als het Woord van God. En God is waarheid. God is ondoorgrondelijk, dus ook zijn woord. Net zoals de moorman, die had een uitlegger nodig. Die heb ik ook nodig. Op dit moment ben ik bezig met het lezen van de Bijbel met kantekeningen met de bijbelverklaring van matthew henry er naast.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@BvB wat ik me afvraag, je zegt de bijbelverklaring te lezen met kanttekeningen van Matthew Henry... ga je dan ook blind af op wat Deze meneer erover zegt of heb je soms ook vragen net als ik die heb? Zo kwam mij ooit ter ore over het verhaal van de verloren zoon dat dat maar 'makkelijk' was. Het gaat even niet goed en dan ga je terug naar je pa. Terwijl ik het juist vind getuigen van een enorme moed om te zeggen tegen je vader "Ik ben het niet meer waard uw zon te zijn, maar stel mij gelijk aan uw dagloners." Daar moet je nogal een diepe buiging voor maken om iets dergelijks te zeggen (en te menen uiteraard). Ik heb dat eerder in een vraag gesteld. Soms is er gewoon behoefte aan discussie omtrent een thema uit de bijbel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het voorbeeld wat je aanhaalt over de verloren zoon is een beeld hoe wij ons zouden moeten gedragen tegenover God. God is onze vader en wij moeten heel diep buigen om onder God te komen. We hebben onze eer op het oog, en niet die van God. God geeft ons enorm veel door Zijn genade. En toch zondigen wij nog tegen deze God. Dus als wij bekeerd willen worden tot God moeten we eerst tot Hem komen om onze schuld te bekennen. Net als de verloren zoon. Is dit helder?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is glashelder, wat heb je trouwens ineens een moeilijke naam staan ...
Wat me trouwens wel opvalt aan je uitleg is dat je hier het verhaal van de verloren zoon uitlegt als een metafoor (een wijze les over hoe wij ons moeten opstellen naar God) Aan de andere kant (om nog maar eens terug te komen op de originele vraag) leg je het scheppingsverhaal heel letterlijk uit. er staat zes dagen dus dan is het ook in zes dagen gebeurd. Hoe bepaal je dan het verschil wanneer iets letterlijk en wanneer iets symbolisch gelezen moet worden?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mijn naam is Hebreeuws :D
Het verhaal van de verloren zoon is verteld door Jezus zelf als beeld: http://www.statenvertaling.net/bijbel/luka/15.html snap je?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
oh ja... stom van mij.
Zo staat het inderdaad in de bijbel maar hedendaagse wetenschappelijke ontdekkingen geven toch aan dat het heel anders is gebeurd. De aarde is ontstaan uit een langzaam natuurlijk proces. Het heeft niet 6 dagen gedeurd voordat de aarde zoals we die nu kennen "gemaakt" is. Hier zijn miljoenen jaren over heen gegaan. De dieren zijn niet gemaakt door dat god wat woorden uit sprak maar door een gradueel proces van langzame evolutie. De wereld is via zulke schone zulke simpele principes ontstaan. De wereld is zo schoon als je een beetje door hebt hoe het is ontstaan. Hieronder zal ik een link plaatsen een simpel wikipedia artikel dat laat zien hoe de aarde wel is ontstaan. Dat is veel te veel om hier kort uit te leggen.
Maar kort samengevat de aarde is niet 6000 jaar oud maar 4.5 miljard jaar. Ik heb ooit berekend dat de jonge aarde creationisten er met zo'n grote factor naast zitten als het voor mij is om te zeggen dat Santiago de Compostella maar 30 meter van mijn deur af ligt. Niet een kleine vergissing dus. De aarde is niet in 6 dagen ontstaan maar door miljoenen en miljoenen jaren. Ik raad aan lees het wiki artikel. (met linkjes naar andere artikelen) en dan zie je dat het niet zo simpel is dat god het heeft gecreëerd door een aantal woorden uit te spreken. Het is veel complexer veel mooier.

Toegevoegd op 18-05-2009 12:31:20
dan moet ik niet vergeten de link er bij te voegen....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja en hij had er best wat meer tijd in mogen steken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zeg dan niets cocon.
Nee, nee, nee. Oók niet volgens de bijbel.

Volgens de bijbel heeft God de aarde in ZEVEN dagen gemaakt. Vergeet niet dat-ie de zevende dag rustte. Die rustdag is integraal onderdeel van het scheppingsproces!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ervanuitgaand dat Genesis klopt: ja. Dit waren echter geen dagen van 24 uur. Sterker nog, onze meting van de dag bestaat nog niet zo lang. De Romeinen telden hun dagen van zonsopgang tot zonsondergang. Zij hadden geen tijdsmeting in de nacht. Het zijn zes dagen en de zevende dag is de rustdag. Wij hebben onze kalender en indeling gebaseerd op dit verhaal, niet andersom.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat licht eraan waar je in geloofd.
Ik geloof het niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding