Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

als 32% van het #cda tegen deelname is betekend dat toch dat het #rariteitenkabinet door een minderheid van NL ondersteund word?

None

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
557

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Ja. Maar dat maakt niks uit, zolang ze maar willen regeren.
Het kan een probleem worden als er een meerderheid moet komen in de Kamer om dingen aan te nemen, maar daarvoor ben je noodzakelijkerwijs alleen afhankelijk van je eigen mensen. Wel wordt het lastiger om die meerderheid te vinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kabinet heeft absoluut geen breed draagvlak in onze samenleving en zou er, democratisch gezien, dus nooit mogen komen.
Feit is wel dat er veel te veel (jonge) mensen op de VVD gestemd hebben dus die wordt in de gelegenheid gesteld een kabinet te vormen. zoals het er nu uitziet, wordt het heel erg moeilijk voor de VVD dit beoogde kabinet te vormen.
Binnen de CDA fractie blijven er tegenstanders en ook in de VVD begint men al te morrelen. Helemaal omdat die Geert W. nu een verschrikkelijk vies spel zit te spelen samen met die Moskoufiets. Als rechtschapen VVD-er of CDA lid wil je toch niet met die man geassocieerd worden? Ik moet nog zien dat dit kabinet er komt. Voor ons allen hoop ik dat het niet doorgaat. Ik zou me tenminste doodschamen als Nederlander als dit beoogde kabinet ons moet vertegenwoordigen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De pest is: andere opties zijn er eigenlijk niet.
En herverkiezingen leveren ook niet veel op, behalve meer winst voor de PVV en nog meer zetelverlies voor het CA (de 'D' mag wel uit de naam).
Ik ben nog steeds overtuigd dat Wilders helemaal niet wil regeren (dan zou ie direct een groot deel van zijn kiezers verliezen), en het CA zal ook alles doen om nieuwe verkiezingen te voorkomen.
Dus ik vrees dat dit VV-CA-kabinet er gewoon komt.
Bedenk wel: Wilders "gedoogt". Maar "gedogen" slaat op 'oogluikend toestaan wat feitelijk onwettig is'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De C mag ook wel uit CDA, dus dan houdt je de A over.
Er kunnen in principe natuurlijk ook mensen uit andere partijen het kabinet steunen. Alleen een zeer uitgebreide poll kan een beeld over de werkelijkheid geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas stem je in Nederland niet voor een kabinet maar voor een partij.
Heel veel mensen hebben VVD en PVV gestemd. Wat er dan daarna gebeurt heb je echter niet in de hand. Je hebt geen invloed op met wie er samengewerkt gaat worden. Alleen de zekerheid dat de grootste partij het voortouw mag nemen in de overleggen.

Zo kan het gebeuren dat inderdaad een minderheid van NL het kabinet steunt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Democratisch gezien klopt het natuurlijk gewoon wel. 32% van de cda leden is natuurlijk geen meerderheid dus is de partij in totaal voor. Of er moeten binnen zo'n partij speciale regels van hogere percentages (70% ofzo) gelden, maar dat is volgens mij niet het geval.

Stel dat de PvdA een regering zou willen vormen met (ik zeg maar wat) VVD. D66 en GL dan zijn misschien/waarschijnlijk ook niet alle leden het daar mee eens. Geen reden om het dan toch niet te doen. Dan zullen er maar weinig kabinetten gevormd worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat betekent het niet. En het is niet eens zo dat 32% van het CDA tegen deelname is. 32% van het CDA-congres heeft tegen gestemd.

Zo uit mijn herinnering waren er nog geen 4000 stemmen uitgebracht. Dat is dus hoogstens een kleine 1300 mensen van wie we zeker weten dat ze niet voor deelname van het CDA aan dit kabinet zijn.

Het CDA-congres is niet representatief voor de Nederlandse bevolking, of zelfs maar voor de CDA-stemmers binnen de Nederlandse bevolking. Dat 32% van het CDA-congres tegen heeft gestemd betekent alleen dat 32% van het CDA-congres heeft tegengestemd, meer niet.

Democratie in Nederland speelt zich niet af op interne partijcongressen, maar bij vrije verkiezingen. Wat raar is, is dat 5000 CDA'ers überhaupt beslissen of een bepaald kabinet er komt, niet dat een bepaald kabinet er komt ondanks de tegenstand van 1300 actieve CDA-leden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je gezien hoe knullig die stemming is verlopen? In een massa kan je nooit een zelfstandig oordeel vellen, je wordt direct beïnvloed door je omgeving. Stel dat vrouw tegen wil stemmen en man voor. De vrouw durft geen andere stem uit te brengen dan haar man.

Verder wil de CDA hoe dan ook regeren. Tegen stemmen zou tot gevolg hebben dat ze helemaal niet meer in de regering zouden komen. Het is dus geen democratische beslissing, maar er is gewoon gedacht aan voordeel voor de partij, niet voor de toekomst van Nederland.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding