Hoe leg je een kind uit dat iemand dood is?
de 23e is mijn zus overleden. Mijn nichtje(6) en neefje(3) kende haar ook en weten dat ze 'dood' is. Nu is ze hier thuis, in de kist. Over mijn nichtje(6) weten we nog niet wat we zullen doen; Laten zien, of niet? Ze heeft het er wel moeilijk mee, want ze kende haar best goed. Maar misschien word ze er wel bang van.. Tegen mijn neefje(3) is gezegt dat 'Tante naar de Hemel is'. Maar dan zegt hij: 'Mag ik ook naar de Hemel?'. Hoe leg je zo'n klein kind van 3 uit, dat zijn tante in de Hemel is? maar tegelijkertijd ook hier, in de kist? En hoe stel je iemand van 6 gerust dat het niet eng is?
Toegevoegd na 18 minuten:
Zelf ben ik 13, en vond het in het begin heel spannend dat ze hier elk moment gebracht kon worden. Ik moest toen ze kwamen ook huilen. En had even de tijd nodig om te durven kijken. Ze heeft me ook verteld, dat ze niet boos zou zijn als ik niet durfde te kijken (:. De andere gingen al kijken en ik hoorde allemaal positieve reacties, van; wat ligt ze er mooi bij. Wat de zenuwe wat minder maakte. Toen ik zelf ging kijken, viel het nog hartstikke mee! En nu durf ik gewoon af en toe even te gaan kijken enzo (:
Toegevoegd na 6 uur:
We hebben ze laten kijken :). Het neefje, was heel fris. Ik denk omdat hij het niet precies begrijpt. Het nichtje vertelde me zus (haar moeder) dat ze ineens zei van 'ik wil tante zien!'. Dus dat heeft ze gedaan. Ze ligt er gelukkig heel mooi bij :). En ze vond het ook niet eng. Ze keek af en toe ook nog even. Helemaal goed verlopen dus! :)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.